Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanskelig å feste gløderen...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vanskelig å feste gløderen...?

    Ja, jeg vet jeg er fersk i faget, så dette er kanskje et veldig ferskt spørsmål, men jeg sitter no her for å forsøke å lære
    På SC 91 FS så er det så trangt ned til pluggen, at jeg får ikke gløderen til å sitte godt. Begynner jeg å starte så ramler den av. Litt kinkig når jeg holder på alene. Akkurat som om pluggen er for kort til å få klypas rundt den. HAr ikke dette problemer på SC52 2T
    Noen gode tips??
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    Hva slags gløder bruker du ?

    Jeg bruker en type àla denne...
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXKLM2&P=0

    Det hender den skrur seg ut litt og må strammest til igjen (må skru den innerste "chrome"delen\stangen innover)
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Sitter på hotell i kveld, så jeg husker ikke hva gløderne heter (har 2 stk)
      Den ene har samme kly system som på den du har linket opp, og det er den som ramler av. Den andre er en sak som en presser på og vrir. Den får jeg ikke til å feste i hele tatt...
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

      Comment


      • #4
        disclaimer 1: Jeg kjenner ikke motoren din.
        disclaimer 2: Jeg kjenner ikke flyet ditt.
        Disclaimer 3: Jeg kjenner ikke deg. :P

        Forøvrig, dersom det er vanskelig å få gløderen til å sitte komfortabelt, kan det kanskje være en idé å bruke et "remote glow" adapter?

        Heli-folket har vært nødt til å leve med denne nødløsningen lenge...

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment


        • #5
          Originally posted by sskogen
          Forøvrig, dersom det er vanskelig å få gløderen til å sitte komfortabelt, kan det kanskje være en idé å bruke et "remote glow" adapter?

          //Svein
          Jeg kjenner ikke deg heller

          Men hva er en remote glow? Hørtes dyrt ut...
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment


          • #6
            er vel bare en lednig fra pluggen og til en kontekt på covling eller der du måtte ønske å ha den.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              "remote-glow" er i praksis en plugg (ofte i form av en dummy glowplug), og to ledninger.

              Ene ledningen er jord, og festes deretter (eksospottebolt er et stikkord, men jeg er ikke vant til "plankemotorer" :P), og den andre går til senter av glødepluggen. Med en-eller-annen-form-for-klips.

              Første remote-glow adapteret jeg hadde, (flere (mange) år siden. Linefly. eeo "stunty", os 10) lagde jeg selv, med en "ringsko" på ene ledningen, og krympestrømpe som jeg la rundt løkka jeg la på plussledningen på "plusspolen" på glødepluggen. I andre enden satte jeg en minijack plussplugg (mono), og laget et "glødebatteri" med et gammel "telefonbatteri", en motstand, og en minijackplugg.

              Tror de dyreste komponentene i dette er pluggene og ledningen.

              Uansett, er idéen å flytte tilkobling VEKK ifra sylinderen, der det generellt er "ekkelt" å komme til. :P

              //Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

              Svein Skogen

              Comment


              • #8
                Takk, Det forklarer saken. Men egentlig skal det ikke være vanskelig å komme til i min Sc91. Sylinder er i "friluft... Får vel forske litt på dette. Arti læll!
                Gisle Ranum
                Trondheim
                "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                Comment


                • #9
                  Finnes ikke dyrt, rundt 50 til 120,- og det burde du finne i enhver hobbysjappe her i landet med respekt for seg selv. (ihvertfall de som selger glowmotorer )
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    også nåer det gjelder pluger så er ikke de forskjellige merkene helt like. har en slik liten gløder som skal presses ned og vri jeg også men den går ikke på enya plugger. der vil den ikke sitte. men på os plugger fungerer den fint. nå vet ikke jeg hvordan det er med plugg til 4T mulig de er anderledes også.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Eneste som er "dyrt" med ferdiglagde remote-glow-ting, er at det ser ut til at alle produsentene av disse bruker lav-kvalitet "lisse".

                      Har rimelig dårlig erfaring med ferdiglaget på heli (frem til jeg balanserte ting riktig rundt motoren, og ble kvitt MYE vibrasjon), og evnen til ledningen til å "ramle som støv".

                      //Svein
                      Med forbehold om dårlige dager:

                      Svein Skogen

                      Comment


                      • #12
                        Vært borti dette med noen Rossi plugger, med OS pluggene har det gått greit, rimelig frustrerende med en motor som er vanskelig å starte fra før.
                        ----------------------------------------------------------------------
                        Kenneth Thommesen
                        http://www.vingen.no/
                        www.bmfk.org

                        Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
                        RaceM, Aspire
                        Pike Perfection
                        35cc Extra 260
                        Extra 300L Leki

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Knett
                          Vært borti dette med noen Rossi plugger, med OS pluggene har det gått greit, rimelig frustrerende med en motor som er vanskelig å starte fra før.
                          Leste innlegget ditt nå etter at jeg akkurat hadde byttet plugg og funnet ut at du du skriver er helt rett. Værre var det ikke. Jeg hadde satt inn Rossiplugg, men hadde også en OS liggende. Os har en anne utforming som helt naturlig fungerer mye bedre enn Rossi. Valget er forever tatt, heia OS !
                          Gisle
                          Gisle Ranum
                          Trondheim
                          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                          Comment


                          • #14
                            Morro når ting fungerer he he
                            ----------------------------------------------------------------------
                            Kenneth Thommesen
                            http://www.vingen.no/
                            www.bmfk.org

                            Ventus 2cx 1/4, Club Libelle 1/4,
                            RaceM, Aspire
                            Pike Perfection
                            35cc Extra 260
                            Extra 300L Leki

                            Comment

                            Working...
                            X