Unconfigured Ad

Collapse

TT 20 III gammel motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

TT 20 III gammel motor

Kjøpte en gammel 20 motor fra en i dag. dvs den er aldrig startet opp men er vel ganske gammel det står thunder tiger 20 III på eska. manual er ikke med. Når jeg kikker inn i eksosporten og dreier den rundt ser jeg at det er av den typen som har en forhøyning på ene siden på stemplet. er vel sikkert ikke kulelager i den. og den har ikke tomgangs dyse. bare sånn luft skrue i front av forgasser. Hadde planer om å sette den på en ACE ultimate 15. hadde en sc 25 på den før men det ble nesten i heftigste laget. noen forslag om propell størrelse. har 9x5 liggende men det blir kanskje litt stort. alle tips synspunkter tas mot med takk.
    PS betalte bare 200kr for den og det må den vel være vært.
    Attached Files
    Last edited by tyor; 04-02-06, 22:38.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • andre78
    • Nov 2005
    • 163

9*5 skal gå det , men du kan jo begynne med en litt mindre propp under innkjøringen slik at du ikke belaster den for mye i starten .
    Mvh Andre`søhagen

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

har en 7x5 også så jeg men den blir vel kanskje litt for liten igjen? eller er den ok til inkjøringen.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      + diverse små ting

Comment

• andre78
        • Nov 2005
        • 163

Det er i minste laget ja , prøv med en 9*4 til innkjøring .
        Mvh Andre`søhagen

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

kom på at jeg har en 8x5 sittende på en dogfighter kan jo ta av den og kjøre inn med også prøve 9x5 etterpå

la den på vekta og den er 215g med potte. og sc25 som jeg hadde på flyet før er nesten 300g så det flyr sikkert litt finere nå var litt nesetungt før.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• andre78
            • Nov 2005
            • 163

Ja det går sikkert fint ! bare pass på at den får nok av fuel og ikke går for varm . Lykke til med ny motor !!!
            Mvh Andre`søhagen

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Hei, er det støpejernstempel og stålforing i den, da må du kjøre den fuel med minst 18% (helst 20%) castorolje og ikke syntetisk olje. Den kan bli ruinert av syntetisk olje.

Under innkjøring er det ikke samme metode som moderne motor, den må kjøres inn med rik fuel, la den kjøre i 5 min og stopp og avkjøle til den er kald. Gjenta igjen til innkjøring er lagt sammen til 30 minutter. Støpejern får herde pga skiftende oppvarming og kjøling, dvs den tar opp stålpartikler fra foringen og setter seg i overflaten slik stempelet blir motstandyktig mot slitasje og få polert sammen. Så deretter still blandingen slik motoren kjører moderat turtall dvs ikke lean ut og kjør den inn videre i 1-2 timer før du kan utnytte den for full effekt..

Stempel med deflektor kalles "loop shavening".. Jeg har hatt TT 15 R/C, den var ikke så bra i tomgang, vanskelig å få den til å gå ordentlig på tomgang. Det er ingen kulelager i den, kun bronselager.

TT var kalt for Trøbbel Tiger bland modellflygere..

Tyor... du skrev:
              PS betalte bare 200kr for den og det må den vel være vært.

Jeg tror den kostet ca 500-600 for jeg betalte ca 300.- for TT 15 R/C.
              Last edited by Motorboy; 05-02-06, 00:52.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

har nå begynt å kjøre inn motoren. bruker jero castor/synth med 0% nitro. og har foreløbig bare kjørt den rikt i 1-2min om ganga da den blir veldig varm synes jeg. var litt treig å starte de første gangene men etter 3-4 kjøringer så starter den mye lettere. må vel bare ta tiden til hjelp og kjøre den inn lenge. den vil ikke gå noe serlig på tomgang. men det kan jo være litt pga ikke noe nitro også kanskje. har heller ikke rørt luft skruen enda.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

har nå flydd tre turer med motoren i en dogfighter i dag. og jeg må si jeg ble imponert over den. kjører den fortsatt litt rikt. men den stoppet ikke en enste gang. bortsett fra når tanken var tom hehe. hadde en sc25 på dette flyet før og tenkte at nå blir det slappt og treig og omtren umulig å få i lufta, men det var nesten like lett å få opp. et bestemt kast rett fram så fløy det. og fly egenskapene var mye bedre, sikkert fordi motoren er mye lettere. nå seiler det faktisk litt når motoren stopper og detter ikke rett ned som en murstein. bruker 8x5 propell og det virker som fungerer greit. gleder meg til å se hvordan den går når jeg får kjørt den litt mere slik at jeg kan begynne å leane den ut. er litt redd for å kjøre magert på en slik type motor så det blir vel noen tanker til på denne instillinge tenker jeg.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Siden din motor har stålforing/støpejernstempel, ikke lean ut så lenge du bruker syntetisk olje, det er alltid risiko for å slite ned motor, vet ikke hvor mye er det castor i forhold til syntetisk olje som du nevnte.. Jeg ville gått for å bruke FAI fuel som består av 80% metanol og 20% castor, den er lett å få tak i hos hobbyforhandlere..

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

den fuelen jeg har er den fra jero som er blå. prøvde å gå inn på hjemesiden dems men det står ikke noe om hvor mange prosent det er av hver olje type. kan vel også tilsette litt castor i den i stedet for å kjøpe annen fuel vel?
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

Originally posted by tyor
                        den fuelen jeg har er den fra jero som er blå. prøvde å gå inn på hjemesiden dems men det står ikke noe om hvor mange prosent det er av hver olje type. kan vel også tilsette litt castor i den i stedet for å kjøpe annen fuel vel?
                        Du nevnte 0 nitro i fuelen, kom på at det finnes FAI fuelen i handelen, den består 80% metanol og 20% castorolje.

Denne fuelen blir brukt til konkurransemotor og speedfly etc og nito er ikke tillatt i forbindelse med høyhastighetfly etter FAI regler.

Comment

Working...