Unconfigured Ad

Collapse

Motorproblemer.. (OS46LA)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soloflying
    • Aug 2004
    • 201

Motorproblemer.. (OS46LA)

Startet min OS 46la på fredag for første gang i år.
    Vet ikke helt hva som skjer, men den gikk absolutt ikke som den skulle.
    Farten gikk opp og ned av seg selv og når jeg gasset på, døde motoren ut.
    Jeg justerte litt på dysenålen og den gikk normalt etter det(tror jeg, det var ikke lenge igjen før bensinen tok slutt..)
    Men etter å ha justert motoren, løftet jeg flyet opp og holdt det med nesa opp, for å justere "air bleed screw", eller se på om jeg måtte justere.
    Det jeg merket var at det kom noe ekstremt med luftbobler i drivstoffslangen, som kom inn i motoren. Når det kom så store mengder fikk ikke motoren bensinen den skulle ha hatt og hostet veldig. Til slutt stoppet den.

Hva kan jeg gjøre for å redusere/kvitte meg med disse luftboblene?
    Flyet er en ARC Ready. Jeg vet det er to måter å montere tank på, jeg har festet den med strikk for å redusere skummingen(for de som kjenner modellen)
    I don't think there's a punchline scheduled, is there?
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Se etter sprekker i slangen inne i tanken, korrodert messingrør + slangen fra tank til motor... eventuelt pakk tanken inn i skumplast mot vibrasjon.

Ikke juster airbleedingskrue/tomgangsnåla mens modellens nesa er oppe, den har ikke effekt på fullgass, kun på tomgang. Kun hovedysenåla skal justeres til max turtall og vri litt tilbake ca 1/4-1/2 tørn for sikker gange.

Comment

• jarle
      • Feb 2005
      • 341

Var ikke dette når tanken var nesten tom da?
      Sørg for å justere til den går bra først, du trenger ikke holde nesen opp for å justere tomgang.
      Hvis det kommer luftbobler når du holder nesen opp, forsøk å gi litt rikere blanding til motoren går godt. Hvis du ikke blir kvitt boblene bør du først sjekke at alle koblinger og slanger, inklusiv klunk, er tett, og at det ikke lekker rundt forgasser og dysenål.

Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Soloflying
        • Aug 2004
        • 201

sjekket flyet nå nettop.
        Alle slangene var uten hull og det var ingen korrosjon på messingrørene.
        Jeg pakket litt skumplast rundt tanken, skal teste motoren i morgen.

Forresten:
        Jeg tok ikke flyet opp for å justere tomgangssrkuen, men "air bleed screw", en liten skrue på selve forgasseren.

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

air bleed er det som denne forgasseren har i stedet for tomgangsdyse. den bestemmer bar hvor feit fuel/luft blandinga er på tomgang. og har ikke noen hensikt på full gass eller når du holder nesa opp.

Prøv som Motorboy sier. holde flyet med nesa opp og full gass. juster så inn hoveddysa til du får maks turtall og så skrur du 1/4-1/2 runde ut igjen så den helt sikkert får nok. airbleed skruen justere du så etter på hvis den ikke vil gå på tomgang eller er vanskelig å få opp i turtall fra tomgang.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Følg bruker manualen til os når du skal justere tomgangsdysenåla (airbleed skruen) på LA/FP. Før motoren er innkjørt er det bare tull å røre denne i det hele. Viktigt, du må se å få skikk på drivstoff tilførselen før du roter mere med forgasseren. Om du har montert tanken riktig med strikken, så tenker jeg du skal se nøye etter om boblene kommer før eller etter hovedysenåls opplegget. Og du har selvfølgeligt en noenlunde balansert propell på motoren, ikke sant?
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Soloflying
              • Aug 2004
              • 201

Vel, var ute og prøvde motoren tidligere idag. Den virket mye bedre, ingen problemer med luftbobler nå. Det eneste var at når jeg hadde den på full gass, gikk turtallet opp og ned av seg selv. Jeg vet ikke om det betyr noe, fordi det var bare så vidt det var merkbart. Men da jeg fløy i fjor for siste gang, skjedde det tydeligere. Når flyet var i luften hørte man at turtallet gikk opp og ned, og jeg merket det på flyet også. Det var vanskelig og kontrollere, fikk det til i ca 1 minutt men til slutt ble det så ille at jeg krasjet.

I dag, når jeg hadde kjørt den en stund på tomgang, prøvde jeg å få opp turtallet på maks med én gang, men da døde bare motoren ut. Etterpå økte jeg gradvis farten, da gikk det fint. Skal det være sånn, eller hva må jeg gjøre om det er feil?

Vingemutteren: Jeg så i bruksanvisningen da jeg stilte, og motoren er innkjørt den. Propell vet jeg ikke om er balansert, har bare kjøpt og montert den jeg..

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

hvis den bare dør momentant uten hosting når du gir gass fort så er den for mager på tomgang. da kan du se på den airbleed skruen. husk at med den så justerer du luftmengden ikke fuelmengden. så for at den skal bli litt rikere så må du skru skruen inn (med klokka) slik at den dekker for litt mere av det lille luft hullet forran.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

Working...