Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til valg av motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • evenes
    • May 2003
    • 5

Hjelp til valg av motor?

Har en spitfire 40, som eg har testflydd med en LA 40. Denne motoren ble for svak, og nå skal eg bytte. Har vurdert en OS fx 46, eller en Rossi, av en eller annen størelse. Anbefalt fra produsent av flyet er motor mellom 6.5 og 7.5 ccm.

Er det noen som kan komme med tips i forbindelse med valg av motor til denne modellen?

Kan en 46 fx måle seg i ytelse mot en rossi på 2 hk?
    Er støyen uutholdelig på en rossi?

Takker for svar!
  • klausre
    • Oct 2025

Personelig, vil jeg si at ingen av de du nevner egner seg. Spsielt Rossien er ikke egnet i slike fly, da de er beregnet på raske modeller, med høy motorturtall. Hvis du skal ha en 2-takt, er nok OS, den beste av de to, til din modell (ikke fult så stort krav til høyt turtall).

Men, jeg vil uten videre argumentasjon anbefalen en 4-takt til flyet. Dette vil gi deg bedre "spitt" egenskaper.

Om det er prisen som er grunn til 2-takstsvalget, ville jeg kjøpt en brukt. Har selv kjøpt flere brukte 4-taktere på www.rcmarked.no og prisen er billigere en en ny 2-takter, og de er stort sett nesten ikke brukte.

I alle fall, ville jeg valgt en 52-60 4-takt til ditt fly, med en stor propell, med liten vridning.

Comment

• evenes
      • May 2003
      • 5

Skal vurdere en fire-takter!

Comment

• Natrajk
        • Feb 2002
        • 195

Dersom du vil holde deg til 2-taktere bør du også vurdere OS .50 SX og Irvine .53. Disse motorene veier det samme som OS .46 FX og er litt sterkere. Av disse to motorene foretrekker noen Irvine og andre OS'en. Jeg har selv bare prøvd OS'en og er veldig fornøyd med den. Irvine tror jeg er litt billigere.

mvh
        Kjartan
        mvh Kjartan

Comment

• Sportive
          • Mar 2002
          • 320

Er enig med det de sier over, jeg er en lykkelig eier av en Irvine 53.
          Lett å starte og en av de letteste motorene å justere. Men Os er også meget bra, men har kostet noe mye. Prisene har heldigvis gått noe ned
          Low and slow with power to go !!

Comment

• jaka
            • Apr 2003
            • 11

Hej!
            Din OS LA .40 passar perfekt till en Kyosho Spitfire...det gäller bara att välja rätt propeller till den och rätt bränsle.
            pröva en APC 11x6 och kör motorn på 5-15% nitro och OS 8 eller Enya 3 glödstift så ska du se att planet fungerar jättebra!
            Glöm Rossi ..den väger för mycket och motorn lämnar bara 2hk på höga varv....den är inte starkare än en vanlig OS.40-.46:a på låga varv 10000-14000 v/m.
            Jag har en MVVS .40 med tysta dämparen (nr 3245A) i min Spitfire och den flyger med en APC 11x6 och gör det mycket bättre än en med motsvarande Saito .56 fyrtaktare......mycket tystare och inget put put ljud......En Merlin motor låter inte som en encylindrig fyrtaktare.

Hälsningar!
            Jan K
            Jaka

Comment

• Jon Wold
              • Sep 2002
              • 949

OS 46 FX eller 50 SX vil være merkbart sterkere men husk at LA serien er ekstremt lette så du kan få problem med tyngdepunktet om du bytter til f.eks en firetakt, saito 56, OS 52/70 eller SC 61 vil passe men er som sagt tyngre.

Billigst etter LA serien er SC 46, eller Thunder Tiger hvis du får tak i det. Prøv også Teknisk hobby i Kristiansand. Hvis han har fått inn Super Tigre G-50 er den meget prisgunstig og potta sies å være så bra at pipe ikke er nødvendig for å dempe lyden (sitat Ola Fremming fra gammelt MI).

Har du sett på Rossi motorer noe sted her i Norge? Vet ikke om de lager flymotorer lengre, de gikk jo inn for noen år siden.
              MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• pus
                • Jan 2002
                • 29

Rossi lever i beste velgående og finnes i Norge, her: www.rcmodeller.net . Rossi har eksistert hele tiden og drar gjerne store propeller også. En Rossi.53 veier 440 gram og drar en 12,25x3,75 APC propeller til over 4 kg statisk trust. Spørs om ikke det blir vel heftig for en Kyosho Spifire. De fleste ARF modeller må forsterkes hvis man putter i en Rossi. At de går med høyt turtall, høres bare helt vanvittig ut på en WW2 jager, særlig i stup. Flyr man på steder med støyrestriksjoner, kan lyden effektivt dempes med et demperør eller Paulsenpotte. Men de har også noen long stroke utgaver som ikke skal ha mer enn 10-12000 rpm. Det sies at det snart kommer en .60 long stroke jubileumsmotor som yter over 4 hk allerede ved 11000 rpm.
                Ang selskap som gikk inn så var det Super Tiger. De har fått nye eiere og produseres nå i Østen. Ang Rossi så ble det stiftet av gamle Rossi for 50 år siden. Senere ble selskapet delt i Rossi og Rossi Nova. Rossi Nova produserer for det meste bilmotorer og drives av ene sønnen. Den andre sønnen og datteren driver hovedfirmaet Rossi og produserer fly-, bil- og marinemotorer. De har jubileum i år, noe gamle Rossi ikke fikk oppleve, da han takket for seg for godt i fjor.

Comment

• evenes
                  • May 2003
                  • 5

Takker for svar og synspunkt!!

Har mekka sammen en SC 52 Firetakter, og den går som det suser.
                  Dette er en motor som ikkje kan måle seg mot den gamle LA 40 eg hadde først. Kjører fint på 1/3 gass og har mye og gå på!! Skal vurdere å sette i en OS 70 firetakter for morro skyld.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Pass på vekta, så du ikkje blir skuffa.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...