Announcement

Collapse
No announcement yet.

evolution 46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • evolution 46

    Hei. Har her problemer med en evolution 46 motor som ikke vil starte. Skiftet glødeplugg, tank og åpnet motoren for og sjekke om noe er galt. Finner ikke ut problemet. Nå ser det ut for meg at den ikke syger bensin inn i forgasseren,men tanken er er snudd riktig vei. Hva kan problemet være da tro?

    Noen som vet når flystemnet på fagernes er?
    Ny uerfaren helipilot

  • #2
    Hei,

    1. Har du prøvd å suge ut (pumpe) fuel fra den slangen som går til forgasseren, kan være greit for å sjekke at du faktisk har kobblet på riktig slange...

    2. En annen ting er dyse nåla, skru den ut et par omdreininger og hold for innsuget på forgasseren mens du snurer propellen mot klokka.

    Om den fremdeles ikke suger fuel, kan det være at fuel slangen er tett (filteret i klunken).

    -U

    Comment


    • #3
      hei

      Originally posted by ulldott
      Hei,

      1. Har du prøvd å suge ut (pumpe) fuel fra den slangen som går til forgasseren, kan være greit for å sjekke at du faktisk har kobblet på riktig slange...

      2. En annen ting er dyse nåla, skru den ut et par omdreininger og hold for innsuget på forgasseren mens du snurer propellen mot klokka.

      Om den fremdeles ikke suger fuel, kan det være at fuel slangen er tett (filteret i klunken).

      -U

      Takk for svar. Joda jeg har prøvd tanken i et annet fly og har sett på klunken i tanken. Jeg fikk det til sånn at det renner glow ut av forgasseren nå da.
      Skiftet glødeplugg igjenn,men null respons. Den er ikke etter en eneste gang. RART
      Ny uerfaren helipilot

      Comment


      • #4
        Har du sjekket at du faktisk har gløding??
        Ta ut pluggen og koble til gløderen eller gløde-panelet, se at pluggen gløder.

        Gi motoren en skvett fuel direkte i forgasseren, og prøv.

        Har du husket å åpne hoveddysa tilstrekkelig?

        --

        Alf Gunnar

        Comment


        • #5
          Originally posted by Alf Gunnar
          Har du sjekket at du faktisk har gløding??
          Ta ut pluggen og koble til gløderen eller gløde-panelet, se at pluggen gløder.

          Gi motoren en skvett fuel direkte i forgasseren, og prøv.

          Har du husket å åpne hoveddysa tilstrekkelig?

          --

          Alf Gunnar

          Ja alt er sjekket opp. Jeg har startet og fipplet med mange motorer,men denne her klarer jeg ikke.
          Ny uerfaren helipilot

          Comment


          • #6
            Nå spør jeg sikkert dumt,men jeg prøver meg.

            Det flyet motoren skal sitte på er en christen eagle 1. Der blir glødepluggen nedover og derfor blir også åpningen til gassen sittenes rett ned. Kan dette ha noen innvirkning? Skulle motoren vært snudd til siden eller oppover? Kunne det da blitt bedre?
            Ny uerfaren helipilot

            Comment


            • #7
              prøv å snu flyet på rygg når du starter den. det er min erfaring hvis motorene er vrange når de sitter invertet
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                prøv å snu flyet på rygg når du starter den. det er min erfaring hvis motorene er vrange når de sitter invertet
                Ja det skal jeg gjøre i morgen. Skjønner ingen ting av denne motoren jeg
                Ny uerfaren helipilot

                Comment


                • #9
                  Hvilken plugg bruker du? Det skal være en lang plugg til Evolution motorene (4takts plugg) eller Hangar 9 sin egen plugg for Evolution motorer.

                  Har selv en Evolution motor som har kranglet en del - så for øyblikket ligger den i esken sin å venter på å bli tatt frem igjen en eller annen gang.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Hei

                    Originally posted by Superstar40
                    Hvilken plugg bruker du? Det skal være en lang plugg til Evolution motorene (4takts plugg) eller Hangar 9 sin egen plugg for Evolution motorer.

                    Har selv en Evolution motor som har kranglet en del - så for øyblikket ligger den i esken sin å venter på å bli tatt frem igjen en eller annen gang.

                    Nei jeg bruker en stutt standard plugg jeg. Det skal jeg jammen prøve med en sånn plugg ja. Da blir det testing i morgen,men det er 15-grader her så det er ikke akkurat det hyggeligste været å holde på i. Men takk for forslaget så langt
                    Ny uerfaren helipilot

                    Comment


                    • #11
                      Da regner jeg med at du får litt mere futt i motoren i morgen.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Superstar40
                        Da regner jeg med at du får litt mere futt i motoren i morgen.
                        Nå har jeg skiftet plugg, så da er det bare testingen igjenn. Håper dette fungerer.
                        Ny uerfaren helipilot

                        Comment


                        • #13
                          grrrrrrrrrrrr

                          Nå har jeg vært ute og testet. Propellen gikk rundt antall ganger helt til han låste seg. Skruvde opp motoren og såg motoren var full med glow. Dette har skjedd flere ganger så propellen kiler seg. Hvorfor?
                          Ny uerfaren helipilot

                          Comment


                          • #14
                            da har den fått alt for mye. har du ikke primet den for mye før su prøver å starte? slik at det er derfor den ikke starter å fordi pluggen blir våt. Ta ut pluggen og tøm motoren for fuel. hold den oppned og drei den rundt og hell ut av aksospotta også. sett i pluggen og prøv å starte den igjen uten å holde for forgasser eller potte først.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Hallo

                              Originally posted by tyor
                              da har den fått alt for mye. har du ikke primet den for mye før su prøver å starte? slik at det er derfor den ikke starter å fordi pluggen blir våt. Ta ut pluggen og tøm motoren for fuel. hold den oppned og drei den rundt og hell ut av aksospotta også. sett i pluggen og prøv å starte den igjen uten å holde for forgasser eller potte først.
                              Ok. Motoren er tømt nå. Prøvstarten vil skje om 1time. Skal jeg da bare prøve å starte den uten å vri propellen mot klokka?
                              Ny uerfaren helipilot

                              Comment

                              Working...
                              X