Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støydemping.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støydemping.

    Gikk i dag over en gammel ST 6,5 ccm 2T motor som jeg har hatt liggende i sikkert 10 år uten å bruke.
    Etter litt rustløser for sikkerhets skyld. ble alt montert på en plank og tatt med ut i garasjen.
    Fuel påfylt, byttet plugg( gamle så ut som den hadde hatt en tur på dritern) og på med startmotor.
    Starta tvert gitt!!
    Men det som jeg syns var noe hærk var bråket fra den.
    Potta er en stor og hul aluminiumsak og gir gjenklang deretter.
    Endte med å ta en gammel tusj(plast) som jeg borret mange hull i (og som jeg selvsagt tok innmaten ut av) og trøkka den inn i hullet til eksosen fra innsiden.
    I tillegg til dette tok jeg noe skummateriale som hadde fulgt med et hovedkort(pc) og la inn i alurøret med en glippe mot bunn.
    Deretter borret jeg også et hull(2mm) i bakkant på undersiden av alurøret for å la oljen renne ut.
    Så startet jeg opp igjen(var litt verre å få den igang nå).
    Når den først startet så gikk den helt fint, og med et stort glis kunne jeg konstantere at støyen var vesentlig lavere en før, opp og nedgassing gikk fint.
    Men det jeg nå lurer på er om dette har noe å si på effekten og i så fall hvor mye???
    For hadde vært flott å kunne bruke den som den nå er med et langt mere behagelig støybilde.
    Fint for meg og fint for de rundt meg som må overbære mine barnlige lyster!!
    Last edited by HappyRappy; 22-02-06, 18:56.
    Raptor 50
    Trex 500 esp
    JR 3810 ADT

  • #2
    Originally posted by HappyRappy
    Men det jeg nå lurer på er om dette har noe å si på effekten og i så fall hvor mye???
    Ja, den kan miste effekten hvis eksosen ikke blir blåst bort fra sylinderen slik friskgassen kommer på plass i sylinderen.

    Du kan bruke turteller og et antall propeller av diverse størrelser. Mål opp turtall til en bestemt propell om gangen og skriv ned resultater i turtall og propellstørrelser. Både med og uten demping etter du har skrevet resultater. Så nedlast et program som heter "ThrustHP", med denne kan du få vite resultater innen effekt og thrust etter du har skrevet propellstørrelse og turtall og hvilken propell. Da kan du sammenligne med demping eller uten demping er best for din motor.

    Lykke til med eksperimenter

    Comment


    • #3
      Eksperiment!!

      Takker Motorboy...hehe
      Vell nå var jo jeg ikke inne på tanken på å sette igang en storstilt oppgave eller å ta doktorgrad i støydempningens virkning på effekten til hobbymotorer, men det hadde sikkert vært morsomt om jeg hadde hatt utstyret til det...(har ikke tac eller hauger med propeller).
      Hadde først tenkt å støydempe potta med stålull men dette hadde ikke kjerringa i heimen gitt, så derfor en type skumplast.
      Dempet ble det i allefall og virka som det var trøkk nok, selv om planken som motoren var festet til ikke tok av!!!lol
      Motorer skal jo gjerne ha litt motstand eller hur???
      Raptor 50
      Trex 500 esp
      JR 3810 ADT

      Comment


      • #4
        Originally posted by HappyRappy
        Motorer skal jo gjerne ha litt motstand eller hur???
        Helst tuned pipe med etterdemper

        Comment


        • #5
          Skumplast er litt kjipt, i og med at luftgjennomstrømningen ikke er allverden etter at oljen har fylt den opp. Men bevares, virker det så virker det.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Dempning

            Ja er nok enig med deg der vingemuttern, men som sagt kjerringa har ikke stålull i huset såp derfor skumplast eller hva nå en dette greiene er laget av..
            Derfor borret jeg et hull på enden av potta også ettersom det eneste stedet fuelrestene kunne komme ut var gjennom det lille hullet midt på potta bak, så der samlet det seg uansett masse olje(skrudde av og så etter og fikk den pølen i fanget)
            Nå med hull i bunn kommer eksosen ut de store hullet og olja renner ut fra det lille.
            Ikke ble den varm heller, faktisk var eksospotta knapt lunken etter en 5 min på litt under 1/4 gass.
            Tror derfor ikke at det er noen stor fare for at dritten jeg har døtta inn vil smelte heller, men du så deilig det var å få vekk klangen i potta!
            Raptor 50
            Trex 500 esp
            JR 3810 ADT

            Comment


            • #7
              Og med ST så mener du Supertigre? I såfall skjønner jeg støyproblemet

              Supertigre gikk vel i en årrekke inn for å lage motorer som kunne høres helt til Italia.

              Usikker på om de demperne kunne deles, men om så, så ville jeg heller satt inn en baffel (skillevegg) i demperen, i stedet for stålull/skum. Baffelen kan være bare en vegg med et hull midt på tilsvarende utløpet bak. Evt kan du eksperimentere med plassering av hullet, evt flere små hull.
              Dette vil sannsynligvis gjøre mindre utslag på effekten, og er mye mer praktisk.

              Men som det blir nevnt her, alt du putter inn i en sånn demper vil gå ut over effekten. En kompis av meg mistet en gang baffelen fra sin OS .50sx, fordi demperen delte seg i lufta (vibrasjon). Baffelen fant vi aldri igjen, men gud bedre som den gikk UTEN baffel. Lyden var det værre med...

              Comment


              • #8
                Alt du putter inn i potta kan komme inn i motoren, så stålull ville jeg vært litt forsiktig med!
                Man mister som regel en del effekt ved å stappe "lyddempende" finurligheter inn i potta, men som regel er det nok power alikevel. Det er jo bedre med en stille motor enn å bråke noe grusomt for å hente ut de siste 0,01hk? Men husk for all del det Vingemuttern sier.. Skumplast tettes på sikt av tjukk olje!

                Ellers kan du jo sette på en god, "gammeldags" Paulsenpotte? Potta/pipa koster ca.200kr, oså er det bare å kjøpe en manifold som passer din motor. Vil tippe hele kalaset kommer på ca.4-500kr. Da reduserer du lyden betraktelig, samtidig som mesteparten av effekten opprettholdes.
                Ring Øyvind i Moss... Han selger slikt billig!! (Du kan sende PM for å få nummeret hvis du er interessert!)
                Last edited by Thinnthinn; 23-02-06, 07:15.
                Audun Thinn
                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                Comment


                • #9
                  Takk for det Thinnthinn!!
                  Vel blir ikke med det første, da de 2 motorene jeg har ikke vil bli brukt med det første, fant dem bare frem og testkjørte dem for å se om de fremdeles gikk.
                  At skumplasten blir oljemettet tror jeg ikke er så farlig da plasten er lagt inn på den måten at den presses mot innerveggene i potta og det er et stort fritt hull i midten bare avbrutt av plastrøret som er forbundet med eksosutblåsningen.
                  Plastrøret er i tillegg borret full av hull..
                  Så skumplasten hindrer vel egentlig bare lyden i å treffe direkte på potteveggen som uten skummet gir fra seg en skikkelig klingelyd(ekko).
                  hmmm kansje jeg burde ta et bilde og legge det ut??
                  Raptor 50
                  Trex 500 esp
                  JR 3810 ADT

                  Comment

                  Working...
                  X