Unconfigured Ad

Collapse

Hvor lenge varer en plugg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aeroholiker
    • Aug 2003
    • 360

Hvor lenge varer en plugg?

Hei Folkens.

Sitter her og lurer litt rundt levetiden på en glødeplugg.
    Jeg har en rutine på alle mine modeller, både 2 og 4 takt at jeg bytter plugg regelmessig.Ca. 50 turer pr. plugg
    Jeg har aldri brent en plugg i lufta (flaks?), men ved flere anledninger opplevd at en motor ikke starter fordi pluggen ryker under oppstart. En dårlig plugg ryker vel kanskje lettere med glødestrøm på..

Jeg ser ikke på plugger som en utgift, men heller en sikkerhets ting.

Men hva er erfaringene Deres? Har jeg hatt flaks, eller bytter jeg plugger altfor ofte?

Noen erfaringer/meninger??

Geir
    Geir Bjelkarøy

http://www.phoenix-rc.org

"Når små menn kaster lange skygger, blir det snart mørkt"
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Jeg bytter aldri så lenge de virker fram til de slutter å virke hvis jeg tok vekk pluggklypa eller de ryker av alderdom.

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Har ikke opplevd at en plugg har ryke oppe i lufta, men under oppstart kan den enten vere dårlig eller ryke helt. I slike tilfeller så byttes selvfølgelig pluggen tvert. Hva som fororsaker plugg havari vet jeg ikke, men jeg har en mistanke om at de går fortere når jeg kjører motorene på grensen magert.
      Har kjørt enkelte plugger over 100 turer og andre har gått etter to-tre turer (men de er vel å regne som feilvare). Var en tommelfinger regel som sa at når motoren var rett juster, men like vel mistet mye turtal når en tok av pluggklypa, så var det på tide å bytte plugg (noen som kan den bedre og kan bekrefte/avkrefte den tommelfinger regelen?).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Originally posted by Vingemutteren
        Var en tommelfinger regel som sa at når motoren var rett juster, men like vel mistet mye turtal når en tok av pluggklypa, så var det på tide å bytte plugg (noen som kan den bedre og kan bekrefte/avkrefte den tommelfinger regelen?).
        Denne er pga feil plugg dvs for kald plugg dermed går turtallet ned, så bytt til varmere plugg. En varm plugg gir tidligere tenning mens kald plugg gir senere tenning. Glødepluggen er selvregulerende i fortenning og påvirkes av kompresjonvarme før tenning skjer.

Motoren vil fortsette å gå selv om pluggen er allerede røket ut en stund senere etter motoren er startet og vil bli oppdaget når motoren skal startes igjen på ny flytur.
        Last edited by Motorboy; 23-02-06, 05:23.

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
          • May 2002
          • 178

Pluggen kan også være noe defekt, da spiralen inni pluggen kan ha bøyd seg og kommet borti yttergodset av pluggen og glødespiralen kjøles ned av dette.
          Merker dette gjennom at motoren starter med glødestrømmen tilkoblet, men når strømmen kobles fra stopper motoren eller går mye ned i turtall. Kan ofte skje etter en krasj (bilmotorer). Kan også se at spiralen er bøyd når en skrur ut pluggen og setter på strømmen.

Comment

• Tom Erik
            • Feb 2004
            • 1601

Pluggen min skiftes når motoren begynner å droppe turtallet når strømmen taes av etter oppstart. På en god motor så er det hver 15-20l fuel. Må pluggen byttes oftere så er det ett godt tegn på ett dårlig lager.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

Comment

• Whz
              • Nov 2005
              • 190

Originally posted by Tom Erik
              På en god motor så er det hver 15-20l fuel. Må pluggen byttes oftere så er det ett godt tegn på ett dårlig lager.
              Sitter og leter etter mulige forklaringer etter at min OS 50 Hyper helimotor har begynt å "spise plugger". Har kjørt ca 4-5 liter fuel gjennom motoren etter at den fikk nye lagre, deretter begynte den plutselig å fuske umotivert (motoren døde når heliet lå inverted nært bakken, det var ikke så gøy).
              Har siden byttet klunkslange i headertank + fuelslange, men motoren fortsetter med å spise plugger. Kjører med Enya 3-plugger (hot), og har prøvd å rike motoren slik at den er bare såvidt lunken, men selv ikke da vil motoren gå mer enn en knapp tank, før pluggen ryker..
              Noen tips?
              -//\_____________
              // Steinar Forshaug
              / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
              www.mikronor.no
              Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Du sier "ryker", mener du at den slutter å gløde, eller mener du at motoren ikke vil gå med den?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• RGJ
                  • Jul 2004
                  • 922

ca 50-60 turer

som nevnt føre her ...plugger bør ikke sees på som en utgift..bytt de heller for tidlig en for sent ...de kan ryke i lufta med kutt som resulat.
                  en grunn til at en motor "spiser" plugger kan være dårlige lagre som slipper små partikler som brenner seg fast til spiralen sett på klypa og den vil starte og gå igjen .
                  og om en motor dropper turtallet når glødingen fjernes er ikke dette nødvendigvis at det er feil plugg men det kan være dårlig , har selv flydd over 200 turer på en plugg ..skiftet denne og måtte da stille om motoren helt , og hvorfor ..jo spiralen var selføgelig full av gamle avleringer.
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

Comment

• Whz
                    • Nov 2005
                    • 190

Kan ikke si at jeg har nok mange plugger på "samvittigheten" til å kunne konstatere et bestemt "plugg-ødeleggingsmønster", men de tre pluggene motoren slukte på to tanker fuel, ser ut til å slutte å gløde på de par ytterste ringene. Bytter plugg, og motoren ser ut til å gå helt fint igjen, en liten periode.

I tilfelle det skulle være noe rusk & rask i motoren, kjørte jeg litt fuel gjennom systemet. Er på jakt etter flere feilkilder jeg kan sjekke - tips?

RGJ: Skjønte ikke helt innlegget ditt? Nevnte både at nye lagre var satt inn (originale OS-lagre ja), samt at jeg ikke kjører en full tank før pluggen "dør". Så ja, jeg ser faktisk på plugger som en utgift hvis du mener det skal være slik, hehe.
                    -//\_____________
                    // Steinar Forshaug
                    www.mikronor.no

Comment

• RGJ
                      • Jul 2004
                      • 922

hmm

ok..var vel litt rask...
                      men enya 3 skulle jo være rette pluggen til den så vidt meg bekjent, nå har ikke jeg all verdens erfaring med heli motorer men om du kjører veldig rikt på en fly motor kan en over lang tid få belegg på spiralen slik du beskriver...men ikke etter en tur eller under en tur!
                      OS lagre behøver ikke altid være "god fisk" min siste 140 RX gjorde seg ferdig med sine etter 4-5 turer , og den fikk da nye rustfri fra SKF disse er like fine ennå etter ca 130 turer .
                      men du siere at den slutter og gløde ytterst ...har du prøvd og la pluggen ligge til gløding en stund ..for og se om du har fått et slags belegg..da kan det feks være feil olje i fuelen eller noe annet med denne!
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

Comment

• kim_andre
                        • Jan 2006
                        • 144

En plug varer egentlig en god stund, kommer litt ann på motoren og plugen.
                        Men har du mye vibrasjoner i motoren, ryker plugen fortere.
                        Vibrasjoner spiser pluger..!
                        M.V.H
                        Kim-Andrè
                        Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

• Whz
                          • Nov 2005
                          • 190

Rune, du er nok inne på noe ang. OS-lagre og tørrfisk her ja. Fyrte opp motoren i dag med ny plugg, og omsider kom den etterhvert så velkjente "dårlig kulelager i motor"-lyden. Så det er nok det som er årsaken - etter en drøy kanne fuel.

Kjører samme fuel, Jero 15/15 aerosynth, på OS91SZ-H-motoren på mitt Raptor 90 SE-heli, og vet at fuelen er det ikke noe å si på. Den funker fint..

Er dette kulelagerene å gå for til en OS50 Hyper, eller er det andre som man bør gå for, mtp. holdbarhet?
                          Evt. andre forhandlere, fortrinnsvis i Oslo-området (iom. at jeg vil ha R50'n i lufta så fort som mulig), som har kvalitetslagre som passer?
                          -//\_____________
                          // Steinar Forshaug
                          www.mikronor.no

Comment

• RGJ
                            • Jul 2004
                            • 922

heisan!

jeg vet ikke hva slags lagre det sitter i 50 Hyper'n ..men til min OS 140 bruker jeg lagre som har betegnelsen W (lager nr) 2rs1
                            W står for rustfri 2rs1 står for gummi tenting ..jeg betaler ca 240 for det store baklagre til 140'n ...det er desverre litt leveringstid på disse fra SKF men kan ikke annet en og anbefale de...har du str i mm på lagret skulle en god maskin forhandler kunne skaffe dette lett ...men pass på ..fikk noen no name lagre som skulle være rustfri ..bare no skiiiit! har ikke SKF et kontor i Oslo...vet de hadde for mange år siden?
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

Comment

• Whz
                              • Nov 2005
                              • 190

Tok med meg det gamle lageret til G. Heier i Oslo, de tok mål og ga meg et par NSK-kulelagre. Prøver dem og ser hvor dugelige de er. De har ihvertfall fungert 2 tanker nå.
                              -//\_____________
                              // Steinar Forshaug
                              www.mikronor.no

Comment

Working...