Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stempelring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stempelring

    Hei!

    Har en OS 50 SX som jeg driver å skifter kulelager på. Dette er en motor med stempelring. Problemet er at når jeg skal motere motoren sammen igjen klarer jeg ikke å få stempelet (med ringen) inn i foringen igjen. Dette blir ekstra vanskelig når det skal gjøres etter at alt er inne i motorblokka.
    Har noen noe tips til hvordan jeg skal få dette til???

    Eivind R

  • #2
    Ta den ene og deng den andre med !

    Vel, jeg minns vel at jeg har satt stempelet inn i foringen før jeg setter foringen i motoren (da er ringen grei å ha med å gjøre)
    Men før jeg setter foringen inn, setter jeg stempelet så langt ned det går uten at ringen popper ut fra foringen.
    Så er veivakselen blitt satt på "topp" og da er det akuratt nok slingringsmonn til at jeg får lurt råden på veiva før jeg sklir hele sulamitten på plass.

    (var vel et parr tenger og stygge ord med i bildet her også, men det skal gå uten verktøy, og det anbefales, for verktøy lager slike stygge merker.)
    Last edited by TheBirg; 02-03-06, 15:22.
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #3
      Litt olje kan også hjelpe til litt, dersom du plages veldig kan du jo legge foringen i ovnen og stempelet i fryseren og se om det hjelper.

      Comment


      • #4
        F... Presterte å knekke ringen ... Må nok bestille ny da. Da får vi se hva jeg kan få til.

        Eivind R

        Comment


        • #5
          Stempelring.

          Har demontert min os 50 mange ganger. byttet ring og råde. Men de sklir alltid lett på plass igjen. Jeg pleier å montere stempel først med ring så tre inn foring. Men holder igjen veiv slik at denne ikke presses ned. Deretter dreier jeg bare rundt foring til stempel entrer foring bare pass på at stempel står riktig vei før du monterer, og at stempelring klemmer rundt tapp i skjøt av ring. Råde ska også stå riktig slik at smøhull er riktig montert. Bruk litt olje rundt ring dersom det er tregt. Pass bare på at foringsmerke passer med blokk før du monterer kjøletopp.. samt at du starter motor i fabrikkinnstilling.
          3 raptor 50 os50h
          2 tz 50 os50h
          4 elktro 3d twister cp2
          trainer cessna 52 firetakt
          ++
          ++

          Comment


          • #6
            Håper du er klar over at ringen skal stå i et bestemt spor i stempelet.
            Uten at dette stemmer kan du bare glemme og få dette sammen.
            Dette er sikkert noe du visste fra før men tenkte jeg skulle minne deg på det.
            Tor Henrik Hernes

            Comment


            • #7
              Originally posted by xtrem3D
              F... Presterte å knekke ringen ... Må nok bestille ny da. Da får vi se hva jeg kan få til.

              Eivind R
              Da må du deglassere foringen med 600-800 sandpapir og vask rent for slipestøv. (Ikke puss for mye!) Det skal se ut som krysshonet overflate og gjør innkjøringen lettere og tilpasse med ny ring + olje vil være tilstede i foringen pga krysshonet overflate har fordypninger som lar olje være tilstede.

              De fleste foringer har skrå kant nedenfor og lar ringen å presse sammen under montering. Pass på at du har ringen på rett plass hvis den har en holdetapp i ringspor for stempelring.

              Comment

              Working...
              X