Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forgasserhus til Magnum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forgasserhus til Magnum

    Noen som vet om det er mulig å få tak i forgasserhuset til en Magnum XLS 52A i Norge? Fant denne siden: Loading... i USA/Canada, men det er så vanskelig å bestille fra dem. Noen andre utenlandske sider å bestille fra? Trenger bare selve huset. Rev ut jengene når jeg skrudde den fast
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no

  • #2
    Nortrading.no har forgasser, men den koster jo en hel del i forhold til ny motor. Samm forgasser på Magnum 52, SC 52 og ASp 52.
    Men er det gjengene til de to skruene som fester gasseren til motoren du mener? Hva om du bruker litt locktite, får du de ikke til å sitte, eller gjenger opp med en litt større skrue. For ille å skrote en forgasser som ellers er ok........
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Gisle
      Nortrading.no har forgasser, men den koster jo en hel del i forhold til ny motor. Samm forgasser på Magnum 52, SC 52 og ASp 52.
      Men er det gjengene til de to skruene som fester gasseren til motoren du mener? Hva om du bruker litt locktite, får du de ikke til å sitte, eller gjenger opp med en litt større skrue. For ille å skrote en forgasser som ellers er ok........
      På den siden jeg linket til kostet det bare drøye 100-lappen pluss frakt, og det er jo absolutt til å leve med. Den på Nortrading var komplett forgasser, jeg trenger bare selve huset. Kunne selfølgeli gjenget opp, men da må jeg gjøre det samme med motorhuset. Dette har jeg ikke særlig lyst til..
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment


      • #4
        Dette kan vel være et case for Motorboy. Han kan ha noen gode råd.
        Rev du vekk gjengene på begge sider?

        Gisle
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Nei bare ene siden, så det er ikke helt håpløst, men når jeg såg prisen på det i USA så hadde jeg mest lyst å få tak i ny..
          Tore

          www.skalamodellflyklubb.no

          Comment


          • #6
            Originally posted by toremolt
            Nei bare ene siden, så det er ikke helt håpløst, men når jeg såg prisen på det i USA så hadde jeg mest lyst å få tak i ny..
            Bruker du skive til skruen. Om ikke, ta den vekk og se om det gir noe mer gods å få tak i. Jeg ville gjort noe triks med Locktite. Det kan vel ikke være så romt at gjengene er 100% vekk. Det samme var problemet på en tilsvarende motor jeg hadde, jeg brukte lockte og det satt som tusan. Det er jo bare sankk om å holde på plass gasseren, slik at den ikke går ut eller slipper inn luft.
            Gisle Ranum
            Trondheim
            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

            Comment


            • #7
              Alle gjengene er desverre vekk, men det er ikke noe som haster med det flyet så jeg får se hva jeg gjør. Høre litt med de forskjellige nettbutikkene..
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Gisle
                Dette kan vel være et case for Motorboy. Han kan ha noen gode råd.


                Gisle
                Jeg ville gjort det samme, bore opp et nummer større og gjenget på nytt og bore større hull på veivhuset for festeskruer til forgasseren. Det er billig løsning enn å kjøpe en ny forgasser. Og ikke stram for hardt til gjenger revner av igjen, sett gjerne sprengskiver eller litt demonterbart locktite på gjenger + ny O-ring til forgasseren.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Og ikke stram for hardt til gjenger revner av igjen, sett gjerne sprengskiver eller litt demonterbart locktite på gjenger + ny O-ring til forgasseren.
                  Grunnen til at jeg strammet så hardt var at skruene skrudde seg ut når jeg var å fløy. Kombinasjonen av frustrasjon, -9 grader og dårlig tid er vell grunnen til at de gikk som det gikk.. Men hvor får jeg tak i nye bolter? Er det millimetergjenger som blir brukt på disse motorene?
                  Tore

                  www.skalamodellflyklubb.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by toremolt
                    Men hvor får jeg tak i nye bolter? Er det millimetergjenger som blir brukt på disse motorene?
                    Ja, det er millimeterskruer, hvis det er M2,6 eller M2,5, så bytt til M3 og det vil holde like godt. Siden det er en .52 motor regner jeg med det kan du komme opptil M4 gjenge hvis det er større enn M2,5/2,6 skruer.

                    Bolter kan skaffes hos jernvarehandel, maskinforretning. Du kan velge stjerneskruer eller unbrakoskruer etter ditt behov. Hvis det er for langt bolt, sag bort overflødig boltlengden og fil rent rundt på bolt enden før du skrur på plass.

                    Comment


                    • #11
                      Ok. Da for jeg prøve dette. Takk for hjelpen!
                      Tore

                      www.skalamodellflyklubb.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Motorboy
                        sett gjerne sprengskiver eller litt demonterbart locktite på gjenger + ny O-ring til forgasseren.
                        Jeg brukte en tannskive. Den er tynn og sitter som bare det. Finnes ned til 3 mm.

                        Gisle
                        Gisle Ranum
                        Trondheim
                        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                        Comment

                        Working...
                        X