Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken Butikk er billigst?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maztr
    • Jun 2003
    • 9

Hvilken Butikk er billigst?

Skal kjøpe OS motor og muligens hitec flash 5! Dere der ute vet sikkert mye om hvilken butikk som er billigst??
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Angående OS så er det for så vidt bare Norwegian modellers som har agentur i Norge! Noen andre har prøvd parallellimport men har blitt stoppet! Nå har Norwegian Modellers redusert prisene med 20% (trur æ) på prisene som står i katalogen.
    Fra Tower Hobbies i USA er prisene bare vel det halve, men så kommer all frakta, fortollingen og momsen i tillegg til et svært apparat for å få ting gjennom kverna... vet du av noen som skal til USA så er det en ide å bestille slikt Poste Restante til et hotell dem skal til etc for å ta det hjem i handbagasjen. Men maxprisen må være 5 eller 6.000.- for sånt.
    Hitec (grøss!!) kan du sjekke prisene på hos annonsørene på sidene her, f.eks Teknisk Hobby mfl.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• maztr
      • Jun 2003
      • 9

grøsser du av hitec?? jeg er ikke erfaren innen dette gamet som du sikkert skjønner.. hva er galt med hitec? Hva anbefaler du da?

Comment

• Sportive
        • Mar 2002
        • 320

Hei...
        Jeg har god erfaring med hitec, har nå min tredje hitec styring, har også endel kompiser som også har god erfaring med det. Men har også hørt at noen har hatt problemer. Feks Jr og futuba er en god del dyrere og har endel bedre løsninger/kvaliteter. Så her er det ofte lommeboken som bestemmer..... Men jeg hadde ikke stusset på å kjøpt meg en hitec styring til. Dvs hadde jeg hatt 5-8000 og kunne brukt de på styring hadde jeg nok kansje valgt noe annet. Kansje litt lurt å velge styring ut i fra om du har dyre modeller og hvor mye du kommer til å bruke den.....
        Ser du lurer litt på flash 5 , jeg hadde spandert på meg 500kr til og fått eclipse.
        Low and slow with power to go !!

Comment

• klausre
          • Oct 2025

O.S motorer er et godt objekt å starte med, de er enkle å ha med å gjøre.

Ang. radio er det masse å velge mellom, alt etter hva du har av penger. Hvis du ikke har alt for mye å rutte med, får du en helt ok radio fra Hitech. Selvfølgelig er det andre merker som nok er bedre, men de koster også mer. Pris og kvalitet følger hverandre her som andre steder.

For litt informasjon rundt kjøp av radioer kan du lese denne artikkelen: http://www.rchobby.org/nyheter.php?category=3&id=113

PS! Det kan også være lurt å kjøpe brukt radio, da det er mange utstyrsfeeker som ønsker det siste på stammen. Her kan du gjøre noe ekstremt bra kjøp på vår søsterside: www.rcmarked.no

Personelig ville jeg som nybegynner heller kjøpt en brukt (tidligere da dyr) radio i stedet for å kjøpe en billigere radio ny.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Hei har lang og god erfaring med Hitech utstyr (har nå ein Prism 7X på niende året og ein focus 6 til trainer styring + fleire motakerar). Men Flash serien ville eg ha styrt rimeleg langt klar av (har erfaring med to stykker i klubben) da dei er noko baklengs å programere og ellers følast noko rare (vanskeleg å sette fingeren på kva som er problemet med dei, men det verkar som om dei som har dei har lyst til å kaste dei ut neraste vindu etter ei stund). Kort sagt brukt Prism 7X Eller Eclipse er eit mykje betre kjøp kvalitets messig. Vurder Multiplex sine rimlege seriar eller Futaba/Robe og JR/Graupner ja heller ein Hitech Laser6 fram for Flash serien. Du vil garantert vere fornøgd 4/5 år fram over med ein Hitech Eclipse noko eg med visshet ikkje kan seie om ein Flash5 og når det gjeld Laser 6 er den eit godt valg for dei 2 første åra viss du er brenn sikker på at du ikkje treng muligheita til å lagre fleire modeller i eit minne på sendaren (grunnen til at eg kjøpte Prismen enda eg hadde ein ny flott Sanwa 7 kanaler, var at den kan lagre 3 modeller i minnet, noko som er svært viktigt i desse ARF tider). Vurderer no etter 9 år i hobbyen å oppgradere til ein Multiplex Royal Evo 12 blant anna p.g.a. muligheta til å lagre mange modeller i minnet på sendaren (den er dyr men bør holde i minst 15 år så det kan forsvarast likevel).
            Forøvrigt er både Sanwaen og Hitech prism 7Xen i like god stand no som for 8 år sidan, så å handle sendar brukt burde vere rimleg trygt viss dei er normalt behandla (er somregel lett å sjå på sendarane på antal riper etc. Er det brekasje på rc utstyr ikkje kjøp det då det indikerer røff behandling).
            http://no.rcmodeller.net/ selger Hitech Eclipse for 2990kr.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Vel vel
              At jeg "grøsser" av Hitec kommer nok av at det eneste merket jeg har vært borti der nye servoer er dårlige er fra Hitec. For et par uker siden så jeg for fjerde gang på et år Hitecproblemer: en med Hitec-servoer som holdt på å gå i bakken pga at en balanserorsservo låste seg. Det som berget flyet ned var at han hadde 2 balanserorsservoer så han fikk styrt modellen til stripa på et vis selv om det ene roret sto fast... jeg åpnet den servoen og renset pot-metret, og ble forbauset oger hvor puslete og svakt det var... typisk billig.
              Dog har alle disse servoproblemene latt seg løse med normal rens av potmetrene, men syntes likevel det er dårlig at nye servoer har så mye ustabilitet.

Vil ikke anbefale noen merker, da blir det en svær debatt igjen
              JR, Futaba, Graupner og Multiplex (som jeg har brukt i 15 år selv) er gamle på markedet, og som alltid: prisen sier litt om kvaliteten.
              Er du ny i hobbyen så velg gjerne det som de du flyr sammen med kjøper. Det er oftest et merke du får kjøpt i nærheten Bare la være å kjøpe for liten radio, gå opp et hakk over det du MÅ ha.

Håper du får mange gode landinger uansett hva du velger.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jon Wold
                • Sep 2002
                • 949

Stemmer det at NM har redusert prisene med 20%? Jeg trodde det bare var i flyttesalget/newsletteret men om det stemmer blir jeg G-L-A-D!
                MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Sportive
                  • Mar 2002
                  • 320

De har satt ned prisene, men hadde i tillegg flyttesalg
                  Low and slow with power to go !!

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Skulle gjerne vite hvilke Hitec servoer som er problematiske (så eg kan vere forberedt eller ungå modellen). Har selv opplevd problemer med gamle HS-300 servoer (nylon lagringa takka forseg på kort tid med dårleg sentrering som resultat) og har erfart at drevsettet til HS-85BB er svakt (bør ikke snus på med hendene, kun elektronisk), men er ellers godt nøgd med t.d. HS-422 i 40 size modeller. Er klar over kvalitets forskjellen på Hitec kontra Multiplex (som er berre lekkert) men prisen er og deretter. Mitt motto er bra nokk er bra nokk (liten vits med t.d. digital servoer i en stor Cub eller Trainer for eksempel). Eller?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Jon Wold
                      • Sep 2002
                      • 949

Har hatt bøttevis av HS422 og HS300. Noen er så mye som 15 år gamle, og har aldri feilet.
                      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• klausre
                        • Oct 2025

Glidd ut?

Nå har vel diskusjonen glidd litt ut??? Vet ikke om spørsmålene har blitt svart på.

Et lite tips, er at man heller kan starte en 'Hva er best av' diskusjon parallelt, og heller svare på brukerens spørrsmål

Det bes om at nye innlegg er svar på spørsmål (hvis ikke må jeg dele tråden)

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

OK.
                          http://no.rcmodeller.net/ (har gode erfaringer med dei og dei har varene på lager), selger Hitec Eclipse for 2990kr, HiTec FLASH 5 X for 2 495kr og Hitec Laser 6 for 2 195kr.
                          Anbefaler ikke Flash serien til Hitec (liker den bare ikke og Eclipsen er bra).
                          Du må si hvilken størrelse motoren skal vere? Ellers er NM importør av OS så dei er nok rimlegast (eller like dyr som alle andre)
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Comment

• ksandal
                            Forhandler
                            • Nov 2001
                            • 143

Hitec er verdens største RC fabrikk og de har som kjent billige ting som da er noe "kiip" i kvalitet som f.eks HS 300 servo og de gamle hs80 microservo, men så har de svært rimelige og meget gode Kulelagrete servoer som slår nokout på Futaba og JR både på pris og kvalitet så å si at Hitec ikke er noe å satse på er skivebom. Du får ofte det du betaler for. Kjøper du den billigste Hitec radioen eller den billigste Futabaradioen så er den selvsagt en del kiipere en en som koster litt mer. Forøvrig har jeg levert 50 Hitec Flash 4-5 radioer uten en enste reklamasjon på hverken radio eller servo og jeg har 14 Hitec motakere som har virket helt fint i 6 år sammen med 100 servoer i lett blanding med Hitec, futaba, JR,nec, Mulitplex mm.

Ellers er jeg enig meg den som sa at OS et en bra motor å starte med for de er erfaringsmessig lett å vedlikeholde og svært driftsikre.

Vil du ha Hitec radio så ville jeg satset på en Eclipse og helst IKKE hs300 sevoer om du kan ungå dem, HS422 koster kun litt ekstra og er vesentlig bedre kvalitet.

PS. En servo kan virke i 100 år om du vedlikeholder, en dyrere servo kan virke i 100 år med litt mindre vedlikehold. Slik virker det altså

Lykke til med dine kjøp.
                            Selv kjøper jeg endel fra ARF modellers og fra Elflight.dk
                            mvh Kjetil Sandal
                            www.modellfly.no
                            -----------------------------------------------------------------------
                            Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Hitec Eclipse leverse i utgangspunktet med 4 stk HS-422 eller bedre.
                              Ikke noe galt reint kvalitetsmessig med Hitec Flash serien (dei føles berre noko baklengse å bruke og programere i forhold til eindel andre komputer radioer, obs dette er mi personlege meining, ikkje putt meg på bålet)
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Comment

Working...