Unconfigured Ad

Collapse

Motorer- Jo mere jeg vet jo mere usikker blir jeg!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maztr
    • Jun 2003
    • 9

Motorer- Jo mere jeg vet jo mere usikker blir jeg!

Startet en tråd her om dagen ang motorvalg til bigstik 40. Jeg kikker også litt på magnum XLS-46 AR-II. Her får man jo mye krefter for pengene! Men er dette en vanskelig motor? Jeg er rimelig ny med dette og vil ikke ende opp med en motor som jeg må knote mye med. Hva med SC motorer? Er det ikke samme produsent til disse to merkene? En stakkars nybegynner som meg blir jo forvirret av alle valgmulighetene. Følger det med glowplugger når man kjøper ny motor? Lønner det seg å kjøpe en annen plugg for østlandsklima?
  • klausre
    • Oct 2025

Dette sier jeg med 99 % sikkerhet:
    Kjøp en O.S. Da er du så og si helt sikker på å slippe å knote. Selv om det finnes mange andre like bra motorer, er nok fortsatt O.S. (ok da, veldig ofte) den som er enklest for nybegynnere. Bare å starte :P

Her følger det med en glødeplugg, Standard plugg, som passer til alle normale forhold.

Comment

• maztr
      • Jun 2003
      • 9

Jo.. det har jeg fått med meg.. men den er jo så fryktelig dyr!!! er jo 50% dyrere!! Følger det med plugg til andre motorer også? men motorbukk følger vel ikke med? hva med potte?

Comment

• Sportive
        • Mar 2002
        • 320

Motorbukk følger ikke med, men potte følger som oftest med. Sc og magnum er laget på samme fabrikk ja. Ikke stol på oppgitt effekt det er MYE skryte hester ute å går ! Jeg hadde en sc 53 som skulle være 1,9hk og den dro ikke 11x7 propell på normalt vis, byttet til Irvine 53 (1,7hk) den spinner 11x9 og 12x7 uten problemer. Sc og magnum fungere greit, men er mye vanskeligere å justere enn os og irvine . Dette er ting som færske modell flygere vil sette pris på. kvaliter koster litt mer....
        Det var vel på et fun fly du skulle ha motoren og da er det viktig å ha en motor med gode trottel egenskaper, mye letter å få til på en motor som er lett å ha med å gjør
        Du kan da ta en titt på denne testen...

Lykke til med valg av utstyr !
        Low and slow with power to go !!

Comment

• affa
          Administrator
          • Jul 2002
          • 5877

Enig !

Hei Anders ! Glem SC og Magnum. OS er knallsikkert og bra. Litt dyrere, men varer en evighet hvis man tar sånn nogenlunde vare på dem. Norwegian har satt ned prisene på OS og det finnes vel andre som selger dem minst like billig ? Irvine tror jeg er en grei motor, ganske sprek sies det men ville holdt meg til OS. Trygt og godt og det begynner å hjelpe på ytelsen på OS også.

Comment

• olle
            • May 2002
            • 708

En ting er veldig synd. Nemlig manglende grunnkunnskap om utstyret som benyttes. Deriblant motorer. Det avsløres i de mange innleggene. Kanskje kommer det av at produsentene ikke er særlig flinke til å legge ved ordentlig teknisk dokumentasjon lenger.
            Det går IKKE an å velge ut en bestemt propellstørrelse og sammenligne motorer av samme størrelse ut fra det. En motor kan yte under 1 hk og en annen kan yte over 2 hk, med samme volum. Hvis samme propell benyttes til begge, og den passer optimalt til den svakeste (1 hk), så kan man oppleve at den kraftigste (2 hk) ikke oppnår like høyt turtall med denne propellen.
            Dette kommer av hvordan momentkurvene til disse motorene ser ut. Ligger max moment på lavt turtall drar den store propeller. Ligger max moment høyt oppe, MÅ den ha lettere (mindre) propeller. Det betyr IKKE at den siste motoren er dårligere (svakere) enn den første. Sånn generelt kan man si at motorer med lang slaglengde i forhold til stempeldiameter har max moment lavt og drar "tunge" propeller, mens de med kort slaglengde har max moment plassert høyt og må ha turtall for å yte. Eks: Motoren i en Formel 1 bil har ekstremt kort slaglengde og krever høyt turtall. Men en kan ikke direkte påstå at de er spesielt svake eller "dårlige" bare av den grunn.
            Hvis man vil vite hvor mye motoren trekker, så kan man veldig forenklet gange propelldiameter med stigning og motorturtall. Dvs at hvis en motor drar en 11x7 med 12000 rpm (utregnet 924000) og en annen drar en 10x6 med 16000 rpm (utregnet 960000), så yter faktisk den siste mest. Putter man 11x7 propellen på den siste motoren, så drar den kanskje kun 10000 rpm (utregnet 770000), alså mye mindre. Det betyr at man i så fall bommer fullstendig på max moment.
            Praktisk turtall fra 10-17000 rpm gjør ikke den helt store forskjellen på vanlige standard modeller. Viktigere er det å forstå at liten diameter og høy stigning gir fart og stor diameter og liten stigning gir trekkraft uansett turtall. Derfor er det viktig at motoren får en propell som gir max utregnet kraft for å yte det den er god for. 3D f.eks funker best med stor diameter og liten stigning, men HØYT turtall. Har med stabilitet og nøyaktig trottling å gjøre.
            Eneste minus med høyt turtall er mer propellstøy. Men der er det også store forskjeller alt etter hvordan propellen er formet.
            En annen missoppfatning er at høyt turtall sliter på motorene. Tvert om. For stor og tungdreven propell med lavt turtall kan føre til varmgang, mens høyt turtall og lettdreven propell gjerne gir bedre både kjøling og smøring.
            Derfor er valg av motor gjerne hva man selv er mest komfortabel med (merket skjemmer vanligvis ingen ), så lenge det ikke snakkes om spesialmodeller (skala,speed el). Da blir diskusjonen en helt annen, men med samme grunnprinsipper.

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Klapp, Klapp, klapp.
              Lite å tilføye her
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Sportive
                • Mar 2002
                • 320

Jeg forklarte meg nok litt dårlig her, men sc skulle dra 11x7, men dro den så dårlig at det ikke var noe å fly med. Jeg vet også at moment er ulikt på forsjellige motorer ved forsjellige turtall. Men tror jeg fikk frem poenget....dårlig ytelse både med liten og stor propell.
                Low and slow with power to go !!

Comment

• Alfalfa
                  • Jul 2002
                  • 988

Synes bare det var litt pussig at bladet RCM&E fikk stikk motsatt resultat.... De fant ut at en SC slett ikke var noe dårligere enn OS....

Er helt enig med olle!
                  Og et annet aspekt er jo prisforskjellen! MÅ jeg kjøpe OS så kjøper jeg uansett fra utlandet... Det er galskap og idioti å kjøpe det hos NM iallefall.... Med de prisene så er det "nesten" like billig å ta 1. klasse med fly ned til Japan for å hente motoren og ha egen setebillett til motoren på samme klasse hjem.....

Comment

• MicroMac
                    • Jan 2003
                    • 632

Ett alternativ og vurdere er MVVS 49 motoren, rimlig... yter bra og trottler utmerket..iallefall den utgaven jeg har av arten
                    Velg en silencer som demper bra MVVS tenderer til og støye endel
                    Den heter vel 3245A
                    Føres i Norge av Bekkum Hobby http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/15/bekkumhobby/

Dessuten har vel Jaka her på foraet meninger om MVVS

Verd og merke seg også kanskje att nye SC motorer har kommet med ny forgasser...mulig det også er andre endringer uten att jeg skal si det for sikkert, ett par i klubben har slike SC 46 og de er helt utrolig snille...
                    mvh MM

Comment

• maztr
                      • Jun 2003
                      • 9

hvordan gjør man det i praksis om man ønsker å importere en motor da? La oss si en OS 46 FX? Hva hvilken site? land... mye papirarbeid osv? Mye sparer man på dette kontra å kjøpe den på NM?

Comment

• klausre
                        • Oct 2025

Originally posted by maztr
                        hvordan gjør man det i praksis om man ønsker å importere en motor da? La oss si en OS 46 FX? Hva hvilken site? land... mye papirarbeid osv? Mye sparer man på dette kontra å kjøpe den på NM?
                        Ikke for å være lat... Men hvis du søker litt på forumet er det flere tråder dette er forklart. Litt dumt å ramse opp alt med en gang.

Men! Etter som du er helt fersk, fraråder jeg deg på det sterkeste å begynne å importere selv!!! Det utstyret du skal ha, er ikke så kostbart at du bør bruke tid å resurser på det. Merk! Du er også avhengig av litt starthjelp for å det du trenger, og da er det best å gå til din lokale butikk.
                        Ennå bedre er det om du oppsøker en nærliggende klubb. De kan hjelpe deg med alt

Comment

• olle
                          • May 2002
                          • 708

Det eneste som holder når det gjelder ytelse er å få tak i en fullverdig test hvor de aktuelle motorene er testet opp mot hverandre. Så er det viktig at man har kunnskaper om tolking av testen, også.
                          Har man derimot motor fra før og lurer på hvilken propell som passer best, så er løsningen å gjøre fast flyet i halen med en fiskevekt, prøve forskjellige propeller og se hvilken som drar mest kilo.
                          Dette vil gi en pekepinn på hva som skjer i praksis, hvis man er klar over at dette resultatet vil endre seg i luften alt etter propelltype. Liten diameter og stor stigning vil gi stor effektøkning (fart og obs! utmagring av motoren) i luften, mens stor diameter og liten stigning ikke øker så mye, men trekker bedre ved lav fart (take-off, stigning og mindre utmagring).
                          Så er det stor forskjell på propeller med samme mål, også innenfor samme fabrikat. APC har Narrow, Sport, Pattern og Wide, og det er flere tusen rpm i forskjell fra den første til den siste med samme mål.
                          Så det skal litt mer enn meninger og løse påstander til for å vurdere en motor. Erfaring er også til liten nytte hvis ikke grunnkunnskapen er på plass, slik at man på forhånd har en aning hva resultatet blir hvis en gjør sånn eller slik.
                          Plundrete forgassere er vanligvis ingen katastrofe. Har man litt peiling på hvordan fuel/luftstrømmen oppfører seg, så kommer man langt med en liten fil. Men problemet kan like ofte ligge i inntaket (frontforgasser) og utgangen bak på veiva. Hvis dette ikke er ordentlig konstruert, nytter det lite med god forgasser. Hovedregelen er at inntaket i veiva foran skal suge til seg luft/fuelblandingen best mulig uten å kaste noe ut igjen (turbulens), mens utgangen bak skal pulverisere best mulig (turbineffekt). Det siste oppnåes ofte ved å slipe hakk i kanten (bruk en dremmel) på senterhullet i veiva.
                          Noe videre omtale av tuning (trimming) av motorer bør en kanskje passe seg for her, ellers får man kanskje leverandørene på nakken. Garanti osv.
                          Når alt dette er sagt, og man er nybegynner, er ikke det viktigste å ha "hotteste" motoren, men at man klarer å bruke den man har og ikke minst har en plass man kan henvende seg for nyttig og riktig hjelp hvis ting kludrer seg til.

Comment

Working...