Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS Max 10 FP døde som glowmotor etter "brutal voldtekt"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS Max 10 FP døde som glowmotor etter "brutal voldtekt"

    OS Max 10 FP fra 1970 årene døde etter "brutal voltekt" av forrige eier og jeg byttet denne med en nyere OS 10 FP da jeg konverterte OS 10 FP for Tyor da han sendte den gamle OS Max 10 FP for konvertering. det var ikke han som ødela den, forrige eier prakket den gamle ubrukelige OS Max 10 FP på Tyor. Men det er en annen historie...

    Så jeg tenkte på hva skulle jeg gjøre med den gamle motoren, kaste den i søppel???

    Men, nei, det fikk jeg plutselig en ide etter jeg hadde sett muligheter med den gamle motoren. Den hadde stålforing og en del av den var ødelagt av bor da det ble forsøkt å reparere gjenge til topplokket og resultatet ble det ødelagt gjenge i motorblokka og dermed ubrukelig motor med kun 3 topplokkskruer istedenfor 4 topplokkskruer.

    Jeg tok fram brukt torsjonstang for fjæring i Peugeot 405 og kappet til ønsket størrelse og begynte å varmebehandle slik den kunne bli maskinerbart og dreide og filte porter til foringen ble ferdig. den er litt lengre enn den gamle slik jeg fikk plass til kontrastempel. Herdet ikke foringen, den er hard nok.

    Fant fram brukt kamaksel og kappet noen biter som dreiemne og dreide fram ny stempel og freste innvendig for plass til råden og boret hull til stempelbolt og rømmet hullet til glatt overflate. Bolthullet er ikke i senter, litt utenfor sentrum slik det blir mindre sidetrykk mot sylinderveggen under forbrenningstrykket. Denne kalles Desaxe metoden med stempelbolt utenfor senter.

    Lappet foring til rett mål og kontrollert med boringmåler til rett størrelse og paralell fra topp foring til eksosport og litt videst ved nederste foring.

    Lappet stempel og fått stempelet entret inn i foring, litt trang ved eksosporten. Smurte Autosol polerpasta på foring og stempel, tok en innsliping med stempel inn i foring slik jeg fikk stempelet gå til øvre dødpunkt i foringen. Tørr tilstand er det trang å gå inn og i oljet tilstand går det lett. Løs pasning i nederste dødpunkt og trang i øverste dødpunkt slik det ikke blir lekkasje under kompresjon.

    Laget ny kontrastempel av kamaksel og tilpasset til foringen etter samme metoden som stempel, men det skal sitte trangt.

    Laget ny topp av aluminium og kompresjonskruen og skrudd toppen på plass.

    Selve toppen holder foringen på plass i motorblokka.

    Så var det på tide med å prøvekjøre motoren idag. fikk den startet og lot den innkjøre i rik fuel og det kom masse metallpartikler i begynnelsen, etterhvert kom det renere olje til det ble ferdig innkjørt etter start, kjør til varm og stopp til kald motor og kjør igjen flere ganger tilsammen i 1 time slik at foringen og stempelet blir herdet og mere holdbar.

    Motoren ytet 0.133 hk ved 11500 med 8x3 propell, ikke dårlig motor.

    Alle dimensjonene er målt nøyaktig etter originaldeler som jeg brukte måleverktøy som vist her.

    Nå har OS Max 10 FP fått ny sjel som dieselmotor.
    Attached Files

  • #2
    kjempemorsomt Motorboy. så kom den til nytte også.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Hva du ikke får til. Burde du ikke kalle deg Motorgud i stedet for Motorboy, du vekker jo motorer opp fra døden .

      Comment


      • #4
        Imponerandes!

        Meget imponerende!! Har du bilder av de nye delene også? Jeg ser forsåvidt det nye topplokket da. Kul design. Er 2 bolter nok? Er det ikke sinnsyg kompresjon i dieselmotorer? Evt kalles det vel "skruer" siden dimensjonene er så små. Når blir en (maskin)"skrue" til en "bolt"? Kanskje bolter er maskinskruer med sekskanthode på mer enn 10 mm mellom sidene...

        mvh Nixxon
        Last edited by nixxon; 15-03-06, 17:12.

        Comment


        • #5
          Stilig arbeide, og ikke så rent dårlig effekt heller til fp.10 å være

          @nixxon:
          Kommer nok veldig an på hvem du spør, men jeg ville på sparket si at M6 er en skrue, mens M8 er en bolt

          Comment


          • #6
            Originally posted by nixxon
            Meget imponerende!! Har du bilder av de nye delene også? Jeg ser forsåvidt det nye topplokket da. Kul design. Er 2 bolter nok? Er det ikke sinnsyg kompresjon i dieselmotorer? Evt kalles det vel "skruer" siden dimensjonene er så små. Når blir en (maskin)"skrue" til en "bolt"? Kanskje bolter er maskinskruer med sekskanthode på mer enn 10 mm mellom sidene...

            mvh Nixxon
            Kommer senere med flere bilder...

            4 skruer var ment for å holde jevn trykk over hele toppen mot toppakning og holde tett.

            Jo, kompresjon er høy, men bare kort tid under forbrenning utvikler det voldsomme trykk.

            Med 2 skruer M2.5 holder like godt på plass, topplokket har ikke funksjon til å holde tett, kun holde foringen på plass og kompresjonskruen mot kontrastempel.

            Se f.eks på D-A Tellus/Drabant/Satelitt hadde 2 skruer og holdt foringen på plass uten problemer.

            Fingjenger holder bedre på plass uten å bli påvirket av vibrasjoner og har større kraft å skru på plass i forhold til moment.

            Comment


            • #7
              Kom på at jeg hadde en liten videosnutt liggende av den 10fp motoren som jeg fikk av deg i stedet for denne Motorboy. legger da den ut her da den er litt realert til tråden. http://home.loqal.no/%7Etyor/IM000484.MPG
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Ja, det er den med Enya potte fra Enya TV 09. Morsomt å se at du fikk filmet din motor for visning..

                Comment


                • #9
                  Det er morsomt å fikse motorer, ser at du har drivi med detta ei stund. Flott arbeid utført. Lurer på en ting da... hvordan måler du hester? Vet at man bruker bremsebenk på f.eks biler... er det samme metode eller fins det andre alternativer?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Christen
                    Lurer på en ting da... hvordan måler du hester?
                    Last ned denne programmet: http://freespace.virgin.net/barry.ho.../thrusthp.html

                    Skriv inn propelldimensjon og turtall, og du får svar på effekt, thrust og hastighet. Men denne er kun en veiledende.
                    Jeg har sammenliknet resultater med effekt som er målt av modellmotorfabrikanter og viser ganske riktig i effekt i forhold til turtall.

                    Comment


                    • #11
                      Takk Motorboy, så enkelt kan det være.

                      Comment


                      • #12
                        Her kommer jeg med flere foto av deler som er demontert.


                        ØRN-BJØRN & JØRN:
                        Hva du ikke får til. Burde du ikke kalle deg Motorgud i stedet for Motorboy, du vekker jo motorer opp fra døden .
                        ØRN-BJØRN & JØRN...
                        Vil du høre dette "Fader vår" verset?

                        Fader vår du som er i himmelen, gi oss vår daglige fuel... Led oss ikke i fristelse til å leane ut, demontere modellmotor...
                        tilgi oss for våre synder for vi ødela våre modellmotorene...
                        Attached Files

                        Comment

                        Working...
                        X