OS Max 10 FP fra 1970 årene døde etter "brutal voltekt" av forrige eier og jeg byttet denne med en nyere OS 10 FP da jeg konverterte OS 10 FP for Tyor da han sendte den gamle OS Max 10 FP for konvertering. det var ikke han som ødela den, forrige eier prakket den gamle ubrukelige OS Max 10 FP på Tyor. Men det er en annen historie...
Så jeg tenkte på hva skulle jeg gjøre med den gamle motoren, kaste den i søppel???
Men, nei, det fikk jeg plutselig en ide etter jeg hadde sett muligheter med den gamle motoren. Den hadde stålforing og en del av den var ødelagt av bor da det ble forsøkt å reparere gjenge til topplokket og resultatet ble det ødelagt gjenge i motorblokka og dermed ubrukelig motor med kun 3 topplokkskruer istedenfor 4 topplokkskruer.
Jeg tok fram brukt torsjonstang for fjæring i Peugeot 405 og kappet til ønsket størrelse og begynte å varmebehandle slik den kunne bli maskinerbart og dreide og filte porter til foringen ble ferdig. den er litt lengre enn den gamle slik jeg fikk plass til kontrastempel. Herdet ikke foringen, den er hard nok.
Fant fram brukt kamaksel og kappet noen biter som dreiemne og dreide fram ny stempel og freste innvendig for plass til råden og boret hull til stempelbolt og rømmet hullet til glatt overflate. Bolthullet er ikke i senter, litt utenfor sentrum slik det blir mindre sidetrykk mot sylinderveggen under forbrenningstrykket. Denne kalles Desaxe metoden med stempelbolt utenfor senter.
Lappet foring til rett mål og kontrollert med boringmåler til rett størrelse og paralell fra topp foring til eksosport og litt videst ved nederste foring.
Lappet stempel og fått stempelet entret inn i foring, litt trang ved eksosporten. Smurte Autosol polerpasta på foring og stempel, tok en innsliping med stempel inn i foring slik jeg fikk stempelet gå til øvre dødpunkt i foringen. Tørr tilstand er det trang å gå inn og i oljet tilstand går det lett. Løs pasning i nederste dødpunkt og trang i øverste dødpunkt slik det ikke blir lekkasje under kompresjon.
Laget ny kontrastempel av kamaksel og tilpasset til foringen etter samme metoden som stempel, men det skal sitte trangt.
Laget ny topp av aluminium og kompresjonskruen og skrudd toppen på plass.
Selve toppen holder foringen på plass i motorblokka.
Så var det på tide med å prøvekjøre motoren idag. fikk den startet og lot den innkjøre i rik fuel og det kom masse metallpartikler i begynnelsen, etterhvert kom det renere olje til det ble ferdig innkjørt etter start, kjør til varm og stopp til kald motor og kjør igjen flere ganger tilsammen i 1 time slik at foringen og stempelet blir herdet og mere holdbar.
Motoren ytet 0.133 hk ved 11500 med 8x3 propell, ikke dårlig motor.
Alle dimensjonene er målt nøyaktig etter originaldeler som jeg brukte måleverktøy som vist her.
Nå har OS Max 10 FP fått ny sjel som dieselmotor.
Så jeg tenkte på hva skulle jeg gjøre med den gamle motoren, kaste den i søppel???
Men, nei, det fikk jeg plutselig en ide etter jeg hadde sett muligheter med den gamle motoren. Den hadde stålforing og en del av den var ødelagt av bor da det ble forsøkt å reparere gjenge til topplokket og resultatet ble det ødelagt gjenge i motorblokka og dermed ubrukelig motor med kun 3 topplokkskruer istedenfor 4 topplokkskruer.
Jeg tok fram brukt torsjonstang for fjæring i Peugeot 405 og kappet til ønsket størrelse og begynte å varmebehandle slik den kunne bli maskinerbart og dreide og filte porter til foringen ble ferdig. den er litt lengre enn den gamle slik jeg fikk plass til kontrastempel. Herdet ikke foringen, den er hard nok.
Fant fram brukt kamaksel og kappet noen biter som dreiemne og dreide fram ny stempel og freste innvendig for plass til råden og boret hull til stempelbolt og rømmet hullet til glatt overflate. Bolthullet er ikke i senter, litt utenfor sentrum slik det blir mindre sidetrykk mot sylinderveggen under forbrenningstrykket. Denne kalles Desaxe metoden med stempelbolt utenfor senter.
Lappet foring til rett mål og kontrollert med boringmåler til rett størrelse og paralell fra topp foring til eksosport og litt videst ved nederste foring.
Lappet stempel og fått stempelet entret inn i foring, litt trang ved eksosporten. Smurte Autosol polerpasta på foring og stempel, tok en innsliping med stempel inn i foring slik jeg fikk stempelet gå til øvre dødpunkt i foringen. Tørr tilstand er det trang å gå inn og i oljet tilstand går det lett. Løs pasning i nederste dødpunkt og trang i øverste dødpunkt slik det ikke blir lekkasje under kompresjon.
Laget ny kontrastempel av kamaksel og tilpasset til foringen etter samme metoden som stempel, men det skal sitte trangt.
Laget ny topp av aluminium og kompresjonskruen og skrudd toppen på plass.
Selve toppen holder foringen på plass i motorblokka.
Så var det på tide med å prøvekjøre motoren idag. fikk den startet og lot den innkjøre i rik fuel og det kom masse metallpartikler i begynnelsen, etterhvert kom det renere olje til det ble ferdig innkjørt etter start, kjør til varm og stopp til kald motor og kjør igjen flere ganger tilsammen i 1 time slik at foringen og stempelet blir herdet og mere holdbar.
Motoren ytet 0.133 hk ved 11500 med 8x3 propell, ikke dårlig motor.
Alle dimensjonene er målt nøyaktig etter originaldeler som jeg brukte måleverktøy som vist her.
Nå har OS Max 10 FP fått ny sjel som dieselmotor.
Comment