Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zenoah 45 tenner men vil ikke gå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zenoah 45 tenner men vil ikke gå

    Har en zenoah 45 på besøk..(les. lån). Den tenner men vil ikke gå...
    Den er for anledningen uten easystart.

    Hva kan det komme av at den tenner men ikke vil gå?
    Pluggen ser hel og pen ut.
    Har gitt den ca. 10 flikk (første gangen for å få bensin inn i forgasseren) med choken på, deretter satt på tenning og flikket til den tenner så tatt av choken og prøvd...men som sagt uten det helt store resultatet. Har prøvd en stund nå...

    Tips mottas med takk!
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Har du satt forgasseren rett vei?? Vet det høres teit ut, men vet at noen har montert den opp/ned..
    Hva slags bensin og olje bruker du? Jeg bruker 95 oktan og 1:40 totaktsolje. Det er helt fint..
    Hvis den er invertert, prøv å snu den.. Det pleier å hjelpe..

    Min startprosedyre er som følger:
    Skru på choke, holde for innsuget og se at bensinen kommer frem, og så snu noen runder til..
    Fjerner fingren fra innsuget og flikker et par runder til motoren tenner..
    Skrur da av choke'n og slår 4-5 ganger.. Da går den normalt.. Hvis ikke så er det frem med starteren og dra den noen runder.. Da er det i boks somregel.

    Comment


    • #3
      Hadde litt motorsagbensin stående. Bruker av den. Det er to 2% olje i den fra før, har blandet i så det er 3% nå.
      Burde jeg prøve med 95 i stede?

      Vet ikke om forgasseren sitter feil vei... Den sitter montert på en slik forlenger som er bøyd bakover.

      Motoren er montert opp ned.

      Har ikke kraftig nok starter og har ikke spinner til den, som sagt, jeg har den bare på lån enn så lenge.

      Skal alle tre polene være med på flikket?
      Eller holder det med den siste, der som kompresjonene starter. Den tenner om jeg kun tar med den siste.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Jeg vrir over dødpunktet og holder propellen "mot kompresjonen", altså når stemplet er på vei opp.. Da "måke je tæll"..

        Har du propell fra 20" og oppover så bør det være nok svinghjulseffekt i den til at den tikker over.. Disse motorene trives btw. bra med 20x10 / 20x11 propell..

        Har du 90graders bend på innsuget, så skal throttlearmen og chokearmen peke inn mot sylinderen, og justeringsskruene for tomgang etc.. (IKKE RØR) skal peke utover...

        Motorsagbensinen bør jo være grei den.. 95 er også greit, men husk at det må være ok olje i den..

        Comment


        • #5
          Da starta'n endelig... Var nok bare det at den hadde stått ei stund.
          Hva er normal tomgangshastighet på disse motorene?
          Sitter en 20x10 trepropell på den.

          Var litt pussig egentlig... gikk ut og satte i gang, fulgte prossedyra som før og så tenkte jeg på posten din og etter det 4 flikket tenkte jeg at ja nå har jeg igjen ett...og der starta den på 5 flikket...merkelig

          Edit: takk for svar forresten, da fant jeg i hvert fall ut at det var slik det skulle
          Last edited by esmel; 20-03-06, 14:31.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Du skal også sjekke at den slangen som går fra bunnkassa til forgasseren sitter ordentlig på og ikke lekker.

            Er det problemer her vil typisk motoren tenne, men nekte å gå.

            Hvis motoren har stått lenge, over ett år typisk, så kan det også skje at membraner og andre finmekaniske deler i forgasseren får problemer med å henge med. Membraner kan tørke ut, smådeler kan sitte litt fast.

            Kjell Aanvik
            www.rc-flight.com

            Comment


            • #7
              Takk for info. Den går nå, men skal sjekke om den er helt tett for sikkerhetsskyld, vet motoren har stått ei stund så det er vel ikke utenkelig at slangene bør byttes uansett. Artig med bensinmotor gitt... (bortsett fra at jeg er støl i skuldra etter å ha brukt en dag på å flikke propell før jeg endelig fikk den til å gå...) Har prøvd å starte den noen ganger nå og det går raskere og raskere å få snurr på den.

              Lite spørsmål ang. justering av tomgangsskruen... Når jeg lar den gå lenge på tomgang og gir full gass bauler den i et par sekunder før den kommer. Den reagerer som normalt når jeg bare slipper den ned på tomgang fra full throttel for så å gi gass med en gang. Målte den til ca. 1800 rpm på tomgang, er dette greit?

              Maks rpm. lå på noe over 6000 med en trepropell (20x10) sammen med ei slik "motorsagpotte" med tre riller i sia for eksosutslipp. Regner ikke med at den ikke gir mest effekt for å si det slik... Men er dette om trent som forventet med denne potta og denne propellen? Ser at det oppgis 7200rpm med denne propellen men da er det med pitspotte det jeg kan se.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Vær forsiktig med innstilling av blandingskruer som er merket med "H" og "L", det skal stå omtrent like mye tørn for forgasseren skal fungere best. Det er ikke mye å stille på før det blir mere tull.. Ta lite innstilling, dvs max 1/8-1/4 tørn om gangen og prøv på nytt..
                "H" er for full gass og "L" er for tomgang. Og der er en skrue for tomgangskrue til spjeldet.

                Det er avhengig av hvor stor er propellen for det skal gå opp til 7200, større propellen eller stor stigning tar effekten av motoren enn en små propell eller lite stigning.

                20x10 ved ca 6000 ville gi ca 2,47 hk og ha 16,3 Lb thrust, kan gå opptil 56,82 MPH (regn med ca 20-30% mindre enn den virkelige fart pga luftmotstand/drag av flyet)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Motorboy
                  Det er avhengig av hvor stor er propellen for det skal gå opp til 7200, større propellen eller stor stigning tar effekten av motoren enn en små propell eller lite stigning.
                  Jo takk du... det visste jeg ikke...

                  Ang. rpm så står det
                  "It will turn a 20 x 10 prop at approximately 7200 rpm."
                  Det er derfor jeg spør hva som egentlig er normalt, da jeg har opplevd at rpm skrevet på ei side kanskje ikke alltid stemmer helt med realiteten...
                  Men for det jeg vet kan 7200rpm være med carbon prop og effektpotte...

                  Jeg fikk fortsatt ikke svar på spørsmålet mitt om den får for lite eller mye på tomgang siden den bauler..(ja jeg vet at jeg skal være forsiktig med å skru på de skruene men når motorene er brukt kan det jo ratt hende at noen andre har skrudd på de skruene...)
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    jeg tror den er litt mager på tomgang. prøv med en 1/8 runde ut på L skruen. fungerer det ikke er det jo bare å skru tilbake
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Med en normal trepropell og "makrellboks"-eksos så tviler jeg på at du får noe særlig mer enn 6500 ut av den... Men den er alikevel sterk, helt fra bunnen..

                      Prøv evt. å få tak i en SlimLine Pitts-muffler til den, og en carbo-prop, så tipper jeg den bikker 7000 rimelig greit.. Råere lyd også...

                      Baulingen kan komme av at det er dårlige membraner/pakninger på forgasseren (hvis evt. justering ikke hjelper...)..
                      RC-Flight skaffer det meste av nips til disse motorene...

                      Comment


                      • #12
                        Fint da slipper jeg bekymre meg for at motoren er årsaken til det "lave" turtallet.
                        Membranen ser grei ut, men skal prøve med litt forsiktig justering før jeg konkluderer.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Hvis motoren får en veldig innsugslyd, når du prøver å gi gass etter en tid på tomgang, er den nok litt rik på L nåla. Husk at L nåla gjelder fra 0-80% throttle, og at H nåla gjelder fra 80-100%. Mange som tror at L nåla kun er for tomgangsjustering. Når det gjelder fullgass justering, kan du, om du får det til, gi full gass, og skru H nåla litt inn, mens motoren går. Det er som på en glow motor. Turtallet stiger litt til magrere den blir. Når du har funnet max turtall, slakker du ned på tomgang, venter litt, og gir så full gass igjen. Hvis turtallet detter litt rett etter du når fullt turtall, er den for mager, og du bør skru ut H nåla litt igjen. Prøv igjen. Når motoren ikke faller i turtall etter at den har nådd max turtall, kan du måle omdr, og evnt skru H nåla ut litt til, slik at motoren ikke går for magert. Du kan skru til du merker at turtallet faller. Da har du funnet innstillingen på H nåla. Skru 5 minutter på klokka i slengen. Altså 12 "knepp" pr runde på nåla.

                          Lykke til.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment

                          Working...
                          X