Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lager i motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lager i motor

    Har en magnum xls 52 der det bakre lageret har gått føyka. Et par av kompisene mine har også denne type motor hvor det samme har skjedd.
    Alle motorene har gått ca. 10-15 liter med rik fuel.
    Spørsmålet er : er dette normal levetid på et lager i en slik type motor ?
    Og hvor får man evt. kjøpt bra lager til en fornuftig pris ?

  • #2
    Jeg kjøper lager hos industrifokus, lønner seg å bestille lager med nylonholder. Du skriver at lageret har gått føyka.... på vilken måte da?

    Comment


    • #3
      her har de også lager til modellmotorer http://www.smk.no/
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Avtandsringen er borte, alle kulene lå etterhverandre i en halvsirkel.

        Comment


        • #5
          Du får kjøpt SKF-kulelager hos Abra kulelagersenter i Trondhjem, til en fornuftig pris

          Comment


          • #6
            Originally posted by formatc
            Alle motorene har gått ca. 10-15 liter med rik fuel.
            Spørsmålet er : er dette normal levetid på et lager i en slik type motor ?
            Rik fuel og "kald" motor fører til sylinderforingen vil ikke utvide ordentlig slik at stempelet går trangt hele tiden, så går det utover rådelager og kulelager og forkorter levetid, ikke normalt for en ABC motor. Det er pga foringen er konisk i ABC/ABN motorene med hensikt til å lette å starte kald motor uten å tape kompresjon, under kjøring vil foringen være parallell. Du vil merke at en varm motor er vanskelig å starte og kompresjon er det ikke mye å hente, så er det bare å vente til den er kald og da er den lett å starte og kompresjon er kommet tilbake.

            Disse ABC og ABN motorene er nærmest ferdig til bruk etter kort innkjøring uten å leane ut, ikke heller rik fuel, motoren må være varm slik foringen er utvidet. Etter et par tanker, så kan du leane ut inntil motoren er på max turtall og skru litt tilbake 1/4-1/2 tørn.

            Comment


            • #7
              Jeg tror ikke dette med at det er for rik motor som gjør at kuleholderen går i stykker, det er nok heller det at det står Magnum på blokka.
              Disse motorene er jo billigere enn f.eks OS og YS, det er jo helt klart at det går ut over et og annet...
              Jeg har sett dette flere ganger, men aldri med f.eks OS. Mye på grunn av at fabrikkanten bruker kvalitets lagere.

              Comment


              • #8
                Takker for mange gode og forskjellige svar, hva er ca. normalt i antall liter fuel på f.eks. en os/ys før man må bytte lager?
                (har akkurat kjøpt meg en ys63 fzs.) Det skal bli spennende og fyre opp den...
                Last edited by formatc; 22-03-06, 05:58.

                Comment


                • #9
                  Kan vel nesten garantere at dette ikke skjer med YS,n din. Det som er problemet er rust, det kan forhindres med utlining av motor på siste stopp for dagen. Det er jo som kjent nitroen som gjør at lagerene ruster.
                  Jeg har nå begynt å sette forgasseren på full gass og vri veiva sånn at det er åpning helt inn i motoren, lufting rett og slett.

                  Comment


                  • #10
                    Har en personlig teori om hvorfor lager går føyka for tidlig..
                    Har lagt merke til at en del ikke tømmer tanker, ikke bruker layup olje på sine motorer selv om man bruker fuel med Nitro i . Motor står i 14 dager eller mer før neste oppstart. Rett på med diger elekrtrisk starter uten priming... banning og husering om at f... så tungt motoren min går i dag. Når motoren fyrer , velter det ut brun rustsuppe av potta ...
                    Denne rustsuppa kommer vel fra ståldeler i motoren som veivaksel og lager.

                    Har motoren stått så det har blitt korrosjon i lager er det ofte kuleholderen som ryker først.
                    ____________________
                    : -Exlex-
                    : Thor Arne Jensen
                    :::::::::::::::::::::::::::

                    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                    Comment


                    • #11
                      Det er nok en kombinasjon av kvalitet og velikehold, det er så stor forskjell i hva folk vet om motorer og måten de velikeholdes på at det nesten er umulig å slå fast hva som er grunnen til at noen motorer streiker før andre. Jeg personlig mener at du får hva du betaler for, til en viss grad så klart. Klart det er en grunn til at for eksempel Saito eller YS koster mye mere enn SC....
                      Align T-Rex 450
                      Fizza elektrofly
                      JR 9xII

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by -Exlex-
                        Har en personlig teori om hvorfor lager går føyka for tidlig..
                        Har lagt merke til at en del ikke tømmer tanker, ikke bruker layup olje på sine motorer selv om man bruker fuel med Nitro i . Motor står i 14 dager eller mer før neste oppstart. Rett på med diger elekrtrisk starter uten priming... banning og husering om at f... så tungt motoren min går i dag. Når motoren fyrer , velter det ut brun rustsuppe av potta ...
                        Denne rustsuppa kommer vel fra ståldeler i motoren som veivaksel og lager.

                        Har motoren stått så det har blitt korrosjon i lager er det ofte kuleholderen som ryker først.
                        Dette har aldri vært noe problem for meg, selv om jeg må innrømme at jeg ikke gidder å tømme tanken, bruke lay-up olje osv. Jeg bare fyller opp tanken og starter opp motoren, har fungert like fint om den har stått en dag eller 3 måneder. Bruker fuel med 10-15% nitro innhold, og 15% Aerosave olje. Mine motorer er av fabrikatene O.S og Saito, så er det nevnt også.

                        Jeg tror at mye av problemet skyldes at en del oljer ikke beskytter like godt mot korrosjon i en motor som står til lagring, og at noen derfor får problemer med nevnte rustsuppe ved første oppstart etter lengre tids lagring. Og baklageret er det som først får problemer, samt kamaksel lagrene på 4-takts motorer.
                        Arngeir Blakseth

                        Comment


                        • #13
                          Skifte lager i modellmotorer.

                          Slutter meg til Elektrobaronen. Etter at jeg begynte å bruke Aerosave, er
                          lagerskift en saga blott. Koster litt mer, men bruken av After-run bortfaller.
                          Holder meg strengt til fabrikantens anbefalinger, minst 18% olje til OS 4t.
                          22% olje til YS. Dette fordi Aerosave kjøler litt dårligere enn Castor. Det fins
                          sikkert oljer med like gode egenskaper, men har ikke tenkt å prøve.
                          Har en 91 4t som har brukt bortimot 50 L fuel. Er som ny innvendig.

                          Karl H.
                          Karl Hans Glommen.
                          Mjøsa Modellflyklubb

                          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Karl H.
                            Slutter meg til Elektrobaronen. Etter at jeg begynte å bruke Aerosave, er
                            lagerskift en saga blott. Koster litt mer, men bruken av After-run bortfaller.
                            Holder meg strengt til fabrikantens anbefalinger, minst 18% olje til OS 4t.
                            22% olje til YS. Dette fordi Aerosave kjøler litt dårligere enn Castor. Det fins
                            sikkert oljer med like gode egenskaper, men har ikke tenkt å prøve.
                            Har en 91 4t som har brukt bortimot 50 L fuel. Er som ny innvendig.

                            Karl H.
                            Har du brukt samme fuelen hele tiden, og i tilfelle hvilken ?
                            På den nye YS`en som jeg kjøpte har jeg tenkt og bruke MRF 15/15, noen mener det er bra nok fuel på denne motoren, synspunkter ?
                            Og hva slags olje er det blandet i MRF`en ?

                            Vil igjen få takke for alle svarene.

                            Comment


                            • #15
                              Fuel til YS.

                              Manualen til YS må leses nøye før oppstart. Der står der spesifisert hvor mye
                              olje og nitro som anbefales. Jeg kjøper bare JeRo 15% nitro-18% Aerosave,
                              og plusser på med olje og nitro til rigtig %. Tidligere har jeg brukt Byron-
                              ModelTecnics og selvblandet. Gjør det nå til innkjøring, hvis manualen sier det. Til YS må du ikke bruke så mager blanding som 15% olje, det er det bare
                              motorforhandlere som tjener på. Regn med at manualen til motoren er rigtig.
                              På YS må!! det være godt synlig røyk, selv om du bruker syntetisk olje,som
                              ryker mindre enn Castor. Med pumpemotorer som, for eks YS slipper du å holde modellen vertikalt når du justerer den. Ps YS Bør ha 20-24% olje.
                              Lykke til med modellflymotorenes RR.

                              Karl H.
                              Last edited by Karl H.; 22-03-06, 22:11.
                              Karl Hans Glommen.
                              Mjøsa Modellflyklubb

                              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                              Comment

                              Working...
                              X