Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mere DIESEL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mere DIESEL

    Hei.
    Jeg har fått vekket interessen for Diesel motorer, og tenkte på hvordan muligheten ville være for å konvertere min OS 61 SXWC helikoptermotor til diesel?? Kan ikke se at Davis har noen diesel topp til denne, men det kan vel være at en annen topp passer. Hadde spart meg for bryet med å kjøpe en 91 motor hvor jeg samtidig hadde måttet bytte utveksling siden 61 motoren har opp til 18000 rpm mens 91 har 15000-16000 som max.
    DIESEL helikopter???? Det hadde vel vært tøft. Drar sikkert +-12grader pitch uten å blunke hehe...


    Steinar
    Last edited by Steinar; 22-03-06, 20:14.
    Hilsen Steinar

    Robbe Futura SE / OS 61 SXWC
    Fly Fan Extra 300 / ZDZ 160
    JR PCM9X-II

  • #2
    Dette har jeg begynt å tenke på å.... har lest litt av innleggene til Motorboy, han kommer med masse bra info om diesel konvertering.
    Alle kriteriene for en heli motor passer jo helt utmerket med diesel, da du får lite varmgang, mere effekt og mindre forbruk. Jeg er litt skeptisk til
    vibrasjoner. Har forstått det sånn at diesel motorene har litt hardere gange, er det riktig? Det hadde vært gøy å prøvd... har en vraka 91 C-spec liggende, mulig den kunne fått prøvd seg som diesel.

    Comment


    • #3
      Jeg synes det høres utrolig spennende ut. Jeg har en Robbe Futura SE, og hvis det hadde vært mulig å konvertere til diesel så hadde jeg kanskje kunnet øke lengden på rotorbladene fra 680 mm til 700-720 mm pluss at jeg kunne ha hatt minst + - 10 grader pitch MINST

      Steinar
      Hilsen Steinar

      Robbe Futura SE / OS 61 SXWC
      Fly Fan Extra 300 / ZDZ 160
      JR PCM9X-II

      Comment


      • #4
        har litt erfaring med diesel da motorboy har konvertert 2 for meg. en os max10fp og en sc108. utrolig intresant det dere tenker på med diesel i helikopter. er bare en ting jeg tror kan være problem (ikke sikkert jeg har rett her) men det er at sån som 108 motoren må ha større propell en vanlig for at den skal få nok svinghluls effekt til å klare å komme over kompresjonen ordentlig. dvs at den går ujevnt med en 14x8 propell som jeg brukte på den som glow. motorboy anbefalte meg å bruke 16x7 på den. nå har jeg ikke heli selv og vet ikke hvordan svinghjulene der er med hensyn på tyngde osv. får håpe motorboy ser tråden her så kan han sikkert komme med råd og tips. han kan jo alt om dette . uansett lykke til

        edit: jeg tenkte kanskje helt feil her. den store rotoren på helikopteret vil vel kanskje fungere som ett stort svinghjul?
        Last edited by tyor; 22-03-06, 20:33.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Hei Tom.
          Nei, du er ikke så helt på jordet skal du vite. Når man starter helikopteret er det kun kjølevifta og massen i clutchen som motoren må dra med seg. (Sentrifugalclutch som kobler inn ved 4-5000 rpm) Og det blir ikke så mye bedre med mere gass på, da det er et enveislager mellom motor og rotoren som gjør at om motoren stopper eller at man trottler ned vil rotoren kunne fortsette å snurre. Noe som brukes ved f.eks. autorotasjon. Men ved pådrag vil den ha mer enn nok å bryne seg på.
          Er det kanskje ikke mulig å få en diesel til å gå med lite eller ingen svinghjulseffekt?? Det ville i såfall være synd da jeg syntes dette virket som et spennende prosjekt.
          Last edited by Steinar; 22-03-06, 21:28.
          Hilsen Steinar

          Robbe Futura SE / OS 61 SXWC
          Fly Fan Extra 300 / ZDZ 160
          JR PCM9X-II

          Comment


          • #6
            Skal absolutt ikke si at det ikke er mulig med diesel på ett helikopter for det har jeg ikke nok erfaring med. men kjekt at jeg ikke tok helt feil heller da kom til å tenke på det med enveis lageret også etter at jeg hadde postet. jeg sender en PM til motorboy jeg så har sikkert han noe svar på det. hadde jo som sagt vært kjempe kult om noen fikk til å prøve dette.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Fine greier Tom.
              Gleder meg til å høre "dommen"
              Hilsen Steinar

              Robbe Futura SE / OS 61 SXWC
              Fly Fan Extra 300 / ZDZ 160
              JR PCM9X-II

              Comment


              • #8
                Hei, det går an å kjøre dieselmotor med svinghjul hvis massen er nok. Hvis ikke nok, bytt til tyngre materiale som f.eks messing og unngå større dimensjon pga plassering i helikopter.

                Jeg kan ikke gi noe store håp på at du kunne få høy turtall på helimotor som dieselmotor, men den har stor dreiemoment ved lavere turtall, så kanksje må den ha andre utveksling enn den gikk som glowmotor siden jeg har ikke erfaring med helikopter og aldri hatt en helikopter. Du må bare prøve deg fram og finn ut om den trenger andre utveksling. Tror sikkert ikke at glowmotor må gå 16000 o/min for å lette helikopter.

                Tyor... du sa at stor propell må være for det skal bli svinghjuleffekt, det er ikke helt korrekt, små propell gir mere fuelforbruk og utnytter ikke nok effekt av motor ved høy turtall. Det finnes 2.5 cc høyturtalls dieselmotor for U/C kontrollerte teamfly som gjerne raser avsted i 20-25000 o/min med småpropell.

                Steinar..
                "Kan ikke se at Davis har noen diesel topp til denne"
                Det står på prisliste hos Davis Diesel Development "If you don’t see,
                ask." . Jeg lager også dieseltopp for glowmotor.

                Du må også bytte til en mindre forgasser, siden den vil ikke gå med mye luft siden dieselfuel inneholder ca 41000 joule/kg mens metanol inneholder 19000 Joule/kg. Det viser at dieselfuel har høy varmeverdi og brenner lenger, dvs lav forbruk og høy energi og krever ikke mye luft. Med en stor forgasser reagerer dieselmotoren ikke fra halv gass til full gass eller dør ut ved full gass.

                Om det har eksistert dieseldrevet helikopter er svaret ja, les her: Page not found – Stora vinstchanser med bra spel | Alla casinospel | Smslån

                Comment


                • #9
                  Steinar..

                  Jeg har et spørsmål om helimotoren.. Som vi vet bruker vi trottle når vi regulerer hastigheten i modellfly.

                  Men hvordan blir motoren i helikopteret regulert?

                  Gir man gass til den letter og regulerer med trottle i høyden eller mens motoren står sånn konstant turtall mens pitch blir regulert i høyden?

                  Greit å vite litt siden det er kansje ikke nødenvendig med max turtall.

                  Kunne du høre om det er ikke max turtall mens helikopteret flyr?

                  Comment


                  • #10
                    Throttle følger pitch`n dvs. full gass på stikka = full throttle og full pitch.
                    I hover har man sånn ca halvt gasspådrag.
                    Hvor mye tar du for å lage en topp til meg Motorboy? Hvordan skal jeg gå fram for å kunne stå med ei kanne dieselfuel i handa?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Christen
                      Throttle følger pitch`n dvs. full gass på stikka = full throttle og full pitch.
                      I hover har man sånn ca halvt gasspådrag.
                      Hvor mye tar du for å lage en topp til meg Motorboy? Hvordan skal jeg gå fram for å kunne stå med ei kanne dieselfuel i handa?
                      Det vil si at motoren går sånn ca 8000 o/min mens helikopteret hovrer selv om full gass er motoren ved 16000 o/min, stemmer det?

                      Du kan sende din motor slik at jeg får målt og tilpasset toppen til din motor. Gi beskjed via PM.

                      Dieselfuel kan du lage av parafin, eter eller Turtle Wax startgass, olje og tenningsforbedrer (reduserer tenningsforsinkelse) som f.eks glassfiberherder som inneholder MEK Peroksid.

                      Ikke lurt å lage store mengder uten du får brukt opp all fuel siden eter fordamper bort hvis lokket skulle bli utett. Oppbevares best i metallkanne eller brun 500 ml medisinflaske. Hold kjølig og ikke la det eksponere av sol.

                      Jeg lager fuel kun til flydagen og kjørt tom når jeg kom hjem igjen.

                      Comment


                      • #12
                        Når man starter helien vil turtallet opp til et bestemt punkt, dette justeres på radio`n ved å øke eller senke pitch og throttle i hover, når man setter bryteren for idle i mode for å kunne fly på rygg, så må man sette opp throttlekurve og pitchkurve for å ha et konstant turtall på rotoren hele tiden. Dette er spesielt viktig for gyroen siden folsomheten på den blir forandret ved forskjellig turtall.
                        Siden jeg flyr Hirobo Freya har jeg mange muligheter når det gjelder gearing, hva tror du peak kurven på en 90motor som diesel blir? kan prøve å gjette jeg.... rundt 13-14000rpm?
                        Last edited by Guest; 23-03-06, 20:35.

                        Comment


                        • #13
                          Min .61 motor går på ca 18000 omdreininger når rotoren går med 1950. Jeg flyr med et rotorturtall på 1300 for å hovre, og 1900 i 3D modus. Hvis jeg allikevel må endre gearingen for å dra nytte av dieselens dreiemoment på lavere turtall kan jeg like gjerne bytte motor også. Tenkte jeg skulle slippe å bytte mer enn toppen på motoren.
                          Hvis jeg bytter rotorblader til 720 mm (fra 680) trenger jeg ikke så mye turtall for å få det samme løftet, men man vil jo gjerne ha mest av alt liksom

                          Jeg har forresten en nesten ubrukt Fox eagle III .60 Så at Davis hadde diesel topp til denne motoren, så selv om det ikke blir diesel i helien blir det ganske sikkert litt eksperimentering med Fox motoren.

                          Er det noe problem med å montere diesel motoren inverted?? eller må den stå med toppen opp??
                          Last edited by Steinar; 23-03-06, 21:29.
                          Hilsen Steinar

                          Robbe Futura SE / OS 61 SXWC
                          Fly Fan Extra 300 / ZDZ 160
                          JR PCM9X-II

                          Comment


                          • #14
                            min erfaring er st det er faktisk enklere å starte en diesel invertet. også er det jo ingen plugg som blir oversmømmet med fuel
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment

                            Working...
                            X