Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eksospotte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eksospotte

    Tenkte å gjøre ting litt komplisert.. ... og lage en eksospotte som passer inn under cowlingen på min TopFlite P47 Razorback (Giantscale)..

    Har fått tak i deler, eksosbend, rør, og alu plater. For å lodde har jeg vært på jula og kjøpt Aluminiumslodde tråd og har fra før en MAPP brenner


    Så var det bare å få dette i sammen: Eneste lure i denne historien så langt er at jeg har begynt å teste før jeg går løs på modellen... Fordi første forsøk resulterte i at loddetråden bare smeltet og ble liggende som en dråpe på plata og tilslutt smeltet alu-plata..

    --Min konklusjon er at jeg har feil tilnærming her...

    Kan noen gi meg noen tips om hva jeg gjør galt og evt hva jeg må gjøre evt trenger av utstyr for å få dette til.. ?
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Har ikke noen særlig erfaring med logging av aluminium, men tror det er en vanskelig prosess. Kan nok fungerer på tykkere plater kanskje. Prøv heller å benytt sølvlodd og metallplater som er like det eksosbendene du har er. Det blir nok nesten lettere og mye bedre resultat.

    Jeg benytter disse med samme brenneren som du har:
    Sølvlodd 5-pk | Kobber, stål og messing | Oxyturbo | Jula
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Ellers så har jo Krumscheid fantastiske lyddempere som kanskje passer?

      Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid

      Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lars N View Post
        Ellers så har jo Krumscheid fantastiske lyddempere som kanskje passer?

        Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid

        Seite nicht gefunden - Metallwaren Krumscheid
        Dessverre så går ikke de under cowling så langt jeg klarer å se ut ifra øyemål..... -men det er mulig denne går: BCMWAZ62 – BCM 7163
        Last edited by joar.larsen.94; 22-03-20, 19:24.
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          Du funne jo forsøke å sage vekk den delen av standardpotta som ikke får plass inne i cowlingen, og sølvlodde en plate over hullet etterpå.
          Funker greit, med mindre halve potta må sages vekk.
          Dessuten er det mye enklere å lodde med sølv enn sånne aluminiumsgreier.


          Comment


          • #6
            Har ikke prøvd loddetråden du linker til, men har brukt Alutite med stort hell. Trikset er å varme delene slik at tråden smelter når du berører delene. Hold tråden bort fra flammen. Til slutt skraper du litt med et skrujern i smeltebadet. Da flyter det fint utover. Kreves en del trening. Søk etter Alutite på YouTube. Der finner du noen videoer med en svensk gubbe som forklarer dette mye bedre enn meg.

            Prøv deg litt frem å se hvordan det går. Blir det totalt mislykket så kan du jo bare kjøpe nye deler i stål å sølvlodde. Sølvlodding er tross alt enklere.

            Lykke til
            Mvh
            Gunnar Børseth

            I might not be very good, but I'm fun to watch.

            Comment

            Working...
            X