Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rcv90-sp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rcv90-sp

    Noen som har erfaringer med RCV90-SP?

    Tenker på å bruke denne i en P-51 Mustang, da denne skal kunne snurre en firblader ganske greit. Hva med innfesting på slike motorer, vibrasjon?
    Propellen

  • #2
    Har 120SP, men ikke startet den enda. Hør med meg etter påske, hadde tenkt å kjøre den inn i benk.
    Bruksanvisningen sier at den må monteres med metallplate (følger med) på baksiden av firewall, og det må IKKE brukes gummidemping. Jeg leser derav (og det står vel underhånden), at den har en del vibrasjon. Men husk at stemplet beveger seg langs med flykroppen, slik at det er i så fall "longitude" at vibrasjonene oppstår.
    Som sagt, skal kjøre den inn i påsken, så du får live opp tråden etter dette.
    Men kanskje du har plass til RCV 90CD innenfor cowlingen? Det er en meget grei og snill motor med herlig lyd!
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • #3
      Rcv 90 Sp

      Det skal bli spennende å høre hvordan det går, akkurat denne typen (90) er av interesse siden den kan lett kan svinge firblader propell (ifølge RCV iallefall) Det er litt kjipt med Mustang og en liten toblader i nesen... vi får se hva det blir til. Blir spennende å høre din dom iallefall.
      Propellen

      Comment


      • #4
        Originally posted by Propellen
        Det skal bli spennende å høre hvordan det går, akkurat denne typen (90) er av interesse siden den kan lett kan svinge firblader propell (ifølge RCV iallefall) Det er litt kjipt med Mustang og en liten toblader i nesen... vi får se hva det blir til. Blir spennende å høre din dom iallefall.
        Det spesielle med SP-serien er jo at de er giret ned 2:1, det betyr at de drar langt større propeller på ca 5.500 rpm. Helt klart midt i blinken for en fireblader med antatt samme størrelse som tilsvarende toblader.
        Det er jo en merkelig konstruksjon, propellakselen sitter på toppen av sylinderen (!!), og veiva står på tvers av flyretningen.
        Jeg har også 50CD og 90CD, det er motorer jeg er meget fornøyd med.
        Finishen på 120SP er meget bra, fullt på høyde med andre håndlagde motorer (f.eks. Laser).
        Rapport kommer etter påske.
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment


        • #5
          Starter ikke

          Vet ikke helt hva jeg skal si.

          Min motor er secondhand, det vil si at importøren hadde fått den tilbake fordi kjøper ikke fikk den til, men den ble sendt til fabrikken for sjekk før jeg kjøpte den.

          Nå gjorde jeg et forsøk helgen før påske, men den gikk da i fullstendig lås grunnet utslitt lager!
          Her viste RCV seg fra sin beste side. Nytt lager ble sendt prompte fra England og lå i postkassa før påsken (byttet da også propell bakskive).
          Nå har jeg prøvd flere ganger i påsken, men får den ikke til å gå ordentlig. Den fiser litt i potta, går 20 omdreininger og gir opp. Siden jeg hadde byttet lager tenkte jeg at det var feil timing (motoren må åpnes for å bytte lager), så jeg har åpnet den igjen og sjekket, forespurte på e-post og forumet, monterte/demonterte/monterte osv igjen og igjen. Samme begredelige resultat.
          Den vil ikke dra, og bare gir opp. Det gjør nok jeg også snart.
          Nå har jeg vel aldri hørt om noen som er over seg av glede over denne motoren, men jeg måtte jo liksom prøve........
          Nå er jeg jo så lykkelig fornøyd med mine to RCV CD motorer (58 og 90), så jeg satser nok på en RCV 120 CD når den dukker opp utpå høsten. De har jo den store fordelen at de knapt er høyere enn en totakter, slik at de går på innsiden av de fleste cowlinger.
          Men som sagt, min 120 SP vil ikke. Den blir vel skrudd på veggen til skrekk og advarsel kanskje?
          Last edited by tema95; 24-04-06, 06:15.
          Mvh Terje Martinsen
          leder Modellflyseksjonen/NLF
          www.modellfly.info

          Comment


          • #6
            Det var merkelig. Jeg har selv en RCV 90 SP og det er en av de mest lettstartede motorene jeg har vært borti. Jeg har latt den gå nokså rikt til å begynne med ( ca. 2 tørn på nåla ) og choker den med å holde foran eksosen mens jeg tørner den så mye som 12 - 14 ganger. Motoren blir skikkelig "gjennombløt", men den starter problemfritt hver gang og har en helt utrolig tomgang. Jeg har målt 900 omdr. på en APC 18x14, helt uten antydning til fusking!
            Ikke gi opp, men prøv igjen!

            Sverre

            PS: Kanskje jeg er den som er "over meg av glede over motoren". Om ikke akkurat over meg av glede, så har jeg ihvertfall ingen dårlige erfaringer med den. Jeg sitter med inntrykket av at alle som mener å ha peil på disse motorene siterer stort sett bare noe de har "hørt fra noen de kjenner som har en venn som har en RCV", og deres kompetanse strekker seg gjerne til at de har sett en på et treff en gang. Jeg tror faktisk ennå jeg har tilgode å høre noe negativt fra noen som har direkte erfaring selv.
            Last edited by svemoe; 24-04-06, 15:14.
            Real airplanes have two wings and round engines

            Comment


            • #7
              Originally posted by tema95

              Siden jeg hadde byttet lager tenkte jeg at det var feil timing (motoren må åpnes for å bytte lager), så jeg har åpnet den igjen og sjekket, forespurte på e-post og forumet, monterte/demonterte/monterte osv igjen og igjen. Samme begredelige resultat.
              Den vil ikke dra, og bare gir opp.
              Sette roterende sylinderen sammen med veivakselen er egentelig lett.

              1. Roter sylinderen til du ser åpningen til sylinderen (roterende ventil på toppen av sylinderen) peker mot innsug- og eksoskanalen, det kalles overlapp som betyr at eksos og innsug må være åpen samtidig for at eksosgassen trekker fuelblandingen inn i sylinderen før eksoskanalen stenger samtidig innsugningperioden begynner.

              2. Roter veivakselen til stempelet er på øvre dødpunktet.

              3. Monter sammen sylinderen og veivhuset (pass på at drevene er kommet i inngrep uten å flytte en tann for sent eller for tidlig) og kontroller at stempelet er på øvre dødpunktet og begge innsug og eksoskanalen er åpen.

              For best tettning av roterende ventil tilsettes minst 6% castorolje i fuelen og da vil kompresjon bli mye bedre.

              Jeg har Webra T-4 4 takt motor ,og den har roterende ventil og kan ikke kjøres på syntetisk olje pga tettning av roterende ventil blir forringet.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Motorboy
                Sette roterende sylinderen sammen med veivakselen er egentelig lett.

                1. Roter sylinderen til du ser åpningen til sylinderen (roterende ventil på toppen av sylinderen) peker mot innsug- og eksoskanalen, det kalles overlapp som betyr at eksos og innsug må være åpen samtidig for at eksosgassen trekker fuelblandingen inn i sylinderen før eksoskanalen stenger samtidig innsugningperioden begynner.

                2. Roter veivakselen til stempelet er på øvre dødpunktet.

                3. Monter sammen sylinderen og veivhuset (pass på at drevene er kommet i inngrep uten å flytte en tann for sent eller for tidlig) og kontroller at stempelet er på øvre dødpunktet og begge innsug og eksoskanalen er åpen.

                For best tettning av roterende ventil tilsettes minst 6% castorolje i fuelen og da vil kompresjon bli mye bedre.

                Jeg har Webra T-4 4 takt motor ,og den har roterende ventil og kan ikke kjøres på syntetisk olje pga tettning av roterende ventil blir forringet.
                Akkurat hva jeg har gjort, og sjekket igjen, og igjen. Du kan akkurat se tvers igjennom mellom eksos/innsug når sylinderen står rett, eller du ser like mye av åpningene i hver port.
                Er ikke helt ukjent med motormekking etter 6-7 år med tohjuling, så det hele er et mysterium.
                OK, skal prøve igjen, og virkelig drukne den før jeg prøver å starte.
                Takk for tips.
                Edit: Bruker JeRo synt/castor blanding fordi det er det som anbefales!
                Last edited by tema95; 24-04-06, 20:19.
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

                Comment


                • #9
                  Originally posted by svemoe
                  Det var merkelig. Jeg har selv en RCV 90 SP og det er en av de mest lettstartede motorene jeg har vært borti. Jeg har latt den gå nokså rikt til å begynne med ( ca. 2 tørn på nåla ) og choker den med å holde foran eksosen mens jeg tørner den så mye som 12 - 14 ganger. Motoren blir skikkelig "gjennombløt", men den starter problemfritt hver gang og har en helt utrolig tomgang. Jeg har målt 900 omdr. på en APC 18x14, helt uten antydning til fusking!
                  Ikke gi opp, men prøv igjen!

                  Sverre

                  PS: Kanskje jeg er den som er "over meg av glede over motoren". Om ikke akkurat over meg av glede, så har jeg ihvertfall ingen dårlige erfaringer med den. Jeg sitter med inntrykket av at alle som mener å ha peil på disse motorene siterer stort sett bare noe de har "hørt fra noen de kjenner som har en venn som har en RCV", og deres kompetanse strekker seg gjerne til at de har sett en på et treff en gang. Jeg tror faktisk ennå jeg har tilgode å høre noe negativt fra noen som har direkte erfaring selv.
                  Vel, en viss her Lund i Bærum kjenner jeg godt, og han har to stykker han ikke blir venner med, så det er ikke BARE noe jeg har hørt via andre. Vi har snakket mye om disse motorene han og jeg, så dette er førstehånds info.
                  Men som sagt, mine to CD-motorer fra samme fabrikant elsker jeg.
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

                  Comment

                  Working...
                  X