Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS .40 FS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS .40 FS

    Hei.

    Holder på å demontere en OS 40 FS (totakter) for å bytte lagere.
    Jeg får ikke løsnet medbringerskiven dor propellen fra veivakselen.
    Det sitter også noe som der ut som en liten ring med en splitt inne mot akselen!?

    Noen som har noen tips?
    -/-- --\\-

    Jon @

  • #2
    1. Skru av toppen
    2. Skru av veivhuslokket.
    3. Turn motoren til nedre stilling.
    4 Vipp av råden fra veiva og løft opp stemplet. (Merk deg hvilken vei stemplet står)

    Når dette er gjort er det bare å dunke motren litt på fesk en trefjøl eller noe annen mykt. Ikke betonggulv.
    Da skal veiva flytte seg bakover og ut, og propell-skiva skal dette av av seg selv nesten.
    For å få av lagrene må du ty til tips fra Ingrid Espeli. Hiv motoren på steikeplata og varm den godt opp.
    Når det er gjort tar du motoren med en gryteklut og dunker motoren på den samme trefjøla igjen. Denne gangen med bakenden ned. Lagret skal falle ganske lett ut om motoren er blitt varmet godt nok opp.
    Fremste lager er ganske lett å få ut. Her er det bare å finne en passelig gjenstand som ikke går "igjenom" lagret å dore løs på. Fesk en scralle forlenger. Det bruker jeg.
    For å få inn lagrene igjen fryser du ned motoren/lagret slikt at det blir godt avkjølt. Da skal lagrene gli ganske lett inn igjen.
    Om du har problemer med det kan du kakke forsiktig i frontlagret med en trekloss, eller lignende. Baklagret presser du inn så langt du klarer, hviver på Skiver, propell og mutter og skrur lagret på plass.

    Nå fikke du kansje svar på mer en du egentli trengte men det gjør vel ikke så mye?

    Angående den lille skiva innertst så tror jeg at den vil løsne når du dunker ut veiva. Tror neppe det er noen låsesplint. Men kan jo selfølgelig ta feil siden man ikke har sett det selv.
    Kan og være senterskiven for metallspinnere. Vet at JP sine metallspinnere har slike sentrerskiver. De er et herk å få av på noen annen måte en å dunke av veiva i noen tilfeller.


    Håper du kom til hjelp.
    Do it inverted

    Comment


    • #3
      Det måtte en skikkelig avdrager til for å få løsnet skiva. men nå er den i hvert fall i biter og avdrageren er i verktøysortimentet.
      Skiven jeg lurte på, var en kon for å holde medbringerskiven på plass.

      Vet noen om hvor mye spill det kan aksepteres i kulelagerene, de virker ikke så værst etter jeg har tatt dem ut.
      -/-- --\\-

      Jon @

      Comment


      • #4
        Mener du slark i lagrene?
        Isåtilfelle 0 slark.
        Men, turn veiva rundt. Hører du noen "Ulyder" er det bare å skifte largret. Koster slikt og ingenting for nytt baklager.
        Do it inverted

        Comment

        Working...
        X