Unconfigured Ad

Collapse

Ys vs Saito

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • formatc
    • Oct 2005
    • 57

Ys vs Saito

Vurderer og kjøpe meg ny motor, hva anbefales av disse to ?
    Størrelse 100/110.
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

YS vs SAITO

Ville nok selv valgt YS, som har en fordel med pumpe, slik at det er likegyldig hvor tanken plaseres. SAITO er lettere, noe som kan ha betydning, men vibrerer litt mer. Det lønner seg å bruke dempere på begge. det sparer modellen. Selv hadde jeg jomfrutur med Hangar 9 Showtime i helga, med
    YS 120 FZ. Helrå maskin med det oppsettet. YS 110 hadde nok vært mer enn nok, samt litt lettere. Er samme blokk som den gamle YS 91. Hvis valget faller på YS, ikke fall for fristelsen å bruke mindre olje enn foreskrevet. Jeg har hele tiden brukt 22% Jero Aerosave og 20-25% nitro. Deler/utstyr (lydpotter etc)
    fåes hos www.centralhobbies.com .

MVH Karl H.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• MicroMac
      • Jan 2003
      • 632

Saito har kommet med en ny 125, som faktisk er lettere enn YS110

Kan kanskje også vurderes
      mvh MM

Comment

• formatc
        • Oct 2005
        • 57

Takker for info, og link.
        Har fra før en ys63 fzs i en edge 60 size, har kjørt den 8-10 tanker nå.
        IKKE et feilslag har det vært på den enda, kunne med fordel hatt litt større motor på den (klarer ikke helt og hovre), men den blir vel litt bedre når den er skikkelig innkjørt ?.
        Har bestillt en cessna fra rcmodeller som jeg tenkte ville putte inn en ys110/saito100.
        Fra før har jeg bare hatt "billigmotorer", så dette er jo som og komme til himmelriket

Mvh.
        Inge
        Tinn Austbygd

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Både Saito'n og YS'n er glimrende fuelkasser. Ja, Saito'n vibrerer noe mer på tomgang enn YS'n, men kan også bli veldig smoot med riktig justernig.

YS'n er betraktelig sprekere enn Saito, men den er også mer kritisk mot feil/slurv i systemet. Alt må være 100% for at den skal virke optimalt, og er man først ute å sykle kan det være et lite hel**** å finne ut av det. Men for all del...maskina er nydelig og har en tomgangsgange man lett kan sovne til og drømme søte drømmer! Men så er jo ikke lyden av Saito helt borti skauen heller.

Som MM nevner har det kommet en ny 125 som lett kan være noe å vurdere. I en Cessna så tror jeg nok at mitt personlige valg ville falt på en Saito med tanke på at det ikke er en maskin som er kritisk på power (les: trenger ikke å være overmotorisert nødvendigvis) og Saito'n vil nok gi plenty, samtidig som den er enklere å vedlikeholde.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

YS vs SAITO

Når du har YS fra før, så må du jo vedlikeholde den, og da er det jo greit å ha
            samme fabrikat motorer. Det er jo en fordel med fuelsystemet til YS, da du kan plasere tanken ved tyngdepunktet. I Edge 60, ville jeg valgt minst 90 4T.
            YS 110 hadde gjordt susen. Når det gjelder krefter til hovring, må du se på andre ting, enn bare Hk. Slagvolum er vel så viktig, da du med stort volum, har stort dreiemoment, og da kan du dra stor propell.
            Til skalamodeller ville jeg kanskje valgt LASER. Men på motorvalg er det nesten
            like mange synspunkter, som merker.

Mvh Karl H.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• formatc
              • Oct 2005
              • 57

Originally posted by Karl H.
              samme fabrikat motorer. Det er jo en fordel med fuelsystemet til YS, da du kan plasere tanken ved tyngdepunktet. I Edge 60, ville jeg valgt minst 90 4T.
              YS 110 hadde gjordt susen. Når det gjelder krefter til hovring, må du se på andre ting, enn bare Hk. Slagvolum er vel så viktig, da du med stort volum, har stort dreiemoment, og da kan du dra stor propell.

Mvh Karl H.

Det er vel stort sett ventiljustering som er vedlikeholdet på en slik en eller ?
              Den hadde passet bedre i et 40 size fly den motoren da...
              Jeg har fueltanken plassert der det er ment nå, hva er fordelen ved og ha den over tyngdepunktet ?(Jeg må bar spørre eksperter her skjønner du)
              Forøvrig mange takk for alle svar.

Inge

Comment

• Karl H.
                • Mar 2006
                • 1452

YS vs SAITO

På alle firetaktere må ventiler kontrolleres og ev justeres. YS har et system
                med fuelpumpe som må ettersees og byttes membran og ventil i av og til.
                Det lønner seg i de fleste tilfelle å gå for større firtakter enn hva som er oppgitt som størrelse på flyet. 60 size 90 4t---- 90 size 120 4t osv.
                Det går an å redusere pådraget, men for lite krefter avhjelpes bare med større
                motor. Jeg har en Hangar 9 Showtime, ( anbefalt motor 100 4t ) jeg har satt inn YS 120 FZ, og det fungerer meget bra.
                Med tanken ved tyngdepunktet, så har du ingen forandring av tyngdepunktet mens du flyr. Med tanken ved firevall, er flyet litt framtungt i starten. For acrofly er det best med fast tyngdepunkt. Men det krever pumpe. Kan ettermonteres ( Perry ).

Mvh Karl H.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• formatc
                  • Oct 2005
                  • 57

Originally posted by Karl H.

Mvh Karl H.
                  Hei igjen, har putta inn en YS 110 i edgen nå, og det gjorde susen ja...plenty med krefter nå

Comment

• Karl H.
                    • Mar 2006
                    • 1452

Originally posted by formatc
                    Hei igjen, har putta inn en YS 110 i edgen nå, og det gjorde susen ja...plenty med krefter nå
                    Velkommen i team Overpower!! Neste motor, 160DZ?
                    Har vurdert en allerede. Hvis det dukker opp et dertil egnet fly ,så.....
                    Mvh Karl H.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• Lars N
                      Moderator
                      • Apr 2002
                      • 2891

Kan ikke sammenlignes

Det er umulig og sammenligne en YS og en Saito. De har to helt forskjellige egenskaper. Saito passer fint til skala og modeller som trenger en enkel og pålitelig motor som alltid funker. YS er fint på F3A modeller og lignende som skal ha mye krefter og liten vekt. Hva slags fly skal du ha den til og hvilke egenskaper du ønsker ville jeg hatt som bakgrunn. Lykke til!
                      Lars Norberg

Comment

• formatc
                        • Oct 2005
                        • 57

Jo takk for det
                        Har kjørt begge (63/110) endel tanker nå, ikke et feilslag enda iallefall.
                        Så får`n håpe de holder seg slik en stund da....

Inge

Comment

Working...