Announcement

Collapse
No announcement yet.

Roto 50v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Roto 50v2

    Noen som har noen erfaringer med Roto motorene som Martinsen selger...F.eks den 50v2 ? Kraft, gange, pålitlighet, vibrasjon, osv..?
    Attached Files
    Hans P Førde

  • #2
    Er Roto så ukjent eller? ingen som har noen erfaringer??
    Hans P Førde

    Comment


    • #3
      Roto 50 i elektro depronmodeller

      Roto 50 passer heller dårlig i elektro depronmodeller, elektro heli o.l.
      Derfor ingen særlig fornuftig respons her
      Prøv heller å riste liv i noen fra IMAC miljøet.

      olle

      Comment


      • #4
        Originally posted by olle
        Roto 50 passer heller dårlig i elektro depronmodeller, elektro heli o.l.
        Derfor ingen særlig fornuftig respons her
        Prøv heller å riste liv i noen fra IMAC miljøet.

        olle
        Eeehhh... hva snakker du egentlig om? Jeg finner denne tråden i "Glow-, Bensin Motorer & Fuel Prat"... hvilket er svært relevant...

        Jeg abonnerer på denne tråden fordi jeg har en ROTO 35Vi som jeg har litt problemer med å få til å gå skikkelig. Etter å ha sjekket masse greier viste det seg at motoren faktisk manglet en av 3 foringer som skal være mellom motorblokka og forgasseren. Jeg har mine tvil til om det har så mye å si for hvordan motoren går, men jeg har ikke rukket å teste igjen etterpå.

        Jeg har forsøkt å finne info om disse motorene tidligere og det er ikke veldig mye å hente. Tror kanskje ikke Martinsen har solgt så mange? Det er også lite erfaringer å hente på utenlandske forum så enten er de så bra at ingen har trøbbel, eller så er det litt få i omløp enda...
        Anders Hauge

        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

        www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
        Byggeblog for Eurosporten
        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

        Comment


        • #5
          Roto 50

          Du må få ut fingeren, komme ut av skapet og svare gutten da andersh Han måtte jo purre før noen våknet og gadd svare.
          Min spøk har ikke noe med feil plassering. Har bare inntrykk at 90% her på forumet dreier seg om små elektromodeller.
          Ser i alle fall ut som mitt spark virket. Han fikk i hvert fall ett svar til nå, fra deg.
          God Påske.

          olle

          Comment


          • #6
            Roto 50

            Hei.
            Det er riktig at det ikke er solgt mange Roto 50.
            Men det er solgt en del 35 Vi.
            Og de tilbakemeldingene som er kommet så langt
            er positive.
            Og har det vært feil på motoren så har
            Martinsen vært flinke til å ordne opp i det.
            Jeg jobber som Ekstrahjelp der.
            Gå inn på Ringerikemfk.com og se på galleriet.
            Der er det en som har tatt opp en Telmaster på 3.74m
            i vinge spenn. Motor: Roto 70 i nesa.
            Odd Arne
            OAF
            Caliber 30FT MiniTitan
            Div Fly
            Radio Hitec Aurora 9
            www.ringerikemfk.com
            http://modelsport.no/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Trondhjem
              Og har det vært feil på motoren så har
              Martinsen vært flinke til å ordne opp i det.
              Jeg jobber som Ekstrahjelp der.
              Odd Arne
              Jeg kjøpte motoren brukt fra en jeg kjenner godt som ikke har fått den til. Når jeg leser tegninger og studerer litt ser jeg at det bare er 2 foringer mellom blokken og forgasseren i stedet for 3 som det skal være. Han jeg har kjøpt den av har bare montert den på flyet og forsøkt å justere den inn uten hell, og har ikke skrudd på den i det hele tatt. Martinsen trodde meg ikke på at det må ha manglet en foring fra den var ny, og sendte meg faktura på delen. Nå var det såppass rimelig at jeg gadd ikke kverrulere på det, men men.

              Må forøvrig BERØMME Martinsen HobbySERVICE på det sterkeste for kundebehandlingen de utfører. I motsetning til en del andre som blir hyppig kritisert her på forumet, svarer martinsen ALLTID på telefonen i åpningstidene, sender varer som et lyn, slenger faktura oppi forsendelsen, og er ellers hjelpsomme og greie å ha med å gjøre. Etter mitt syn noe som desverre tilhører sjeldenheten av forhandlere i Norge etterhvert. Da betaler jeg en 50-lapp til en foring med den største glede!

              Jeg håper bare denne foringen markerer slutten på startvanskene, og starten på en fungerende motor. Da vil jeg bli en lykkelig ROTO eier, og en fornøyd Martisen-kunde!

              Nå venter jeg på spinneren fra den forrige eieren slik at jeg kan få brukt starter på den. Orker ikke dra i propellen lenger. Er helt "av" i armen. Når forgasseren er justert som den skal regner jeg med å kunne bruke hånda til å starte den "til vanlig".
              Last edited by andersh; 15-04-06, 23:09.
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                rotor

                Motorene skal være gode de, men har hørt noen rykter om at de har en del vibrasjoner, men om det er sant eller ikke vet jeg ikke så går ikke mer inn på det! Men motorene er utrolig tunge i forhold til andre ting på markedet, men de er billige da, det er positivt. Men et eksempel på vekten er 35 motoren, den veier 1480 gram, og drar ikke akkuratt skinnet av pølsa men det funker jo. I forhold til en DA50 som veier 1300 gram og har 5 hester.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Vet ikke helt om jeg er enig med deg i at de er så ille tunge da, men de er ikke lettest. DA er jo kjent for å være lette, mens feks. Zenoah veier en hel del mere enn ROTO. Feks veier vel 26 ccm Zenoah 1,5kg, som er det samme som ROTO 35Vi.

                  Den er dermed ikke tyngst i klassen, men selvsagt også langt fra lettest. Ut fra Martinsen's websider sier de at motoren med rett propell og std potte skal kunne levere 10,5kg statisk thrust. Dersom dette stemmer vil jeg si 35ccm'en også er svært sterk i forhold til størrelsen, men dette har jeg ikke testet ut i praksis.
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    10.5 i statisk thrust på en 35....ja ser på sidene at en 50v2 har 11 kg statisk..er ikke det litt for liten forskjell egentlig...eller har jeg missforstått det om statisk thrust?
                    Hans P Førde

                    Comment


                    • #11
                      Uten at jeg har sett så nøye på de motorene, statisk thrust har veldig mye med propellvalg å gjøre. Du trenger nok mer enn 11 Kg på den modellen din, går utfra at den vil veie et sted rundt 8 Kg og du bør vel ha mer enn 1,5 ganger vekten. Jeg er ganske sikker på at den 50cc motoren gir mer enn 11Kg og helt sikkert nok til å trekke din modell.
                      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                      Comment


                      • #12
                        En Teknisk Detalj!

                        Hei.
                        En ting som ikke kommer fram her:
                        Er at Roto 50 v2 er en tosylindret motor.
                        Og at 35 v1 er en sylindret.
                        Odd Arne
                        OAF
                        Caliber 30FT MiniTitan
                        Div Fly
                        Radio Hitec Aurora 9
                        www.ringerikemfk.com
                        http://modelsport.no/

                        Comment


                        • #13
                          Bare for å følge opp litt her..

                          Jeg fikk aldri ROTO 35Vi motoren til å gå. Vi har forsøkt alt og det virker som om det nesten må være noe galt med den. Den suger bensin, tenner innimellom, men vil bare ikke gå. Motoren ble i går sendt til Martinsen ferdig montert i bukk så får vi se hvor lang tid det tar før vi har en løsning på det.

                          Kommer tilbake når jeg vet mer.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Nok en liten update.

                            Fikk ROTO 35Vi'en tilbake fra Martinsen i dag. Har testa den i bukk og nå går den som en klokke. Tenningsanlegget var defekt. Det tente bare på de 4-5 første tenningene så ga det seg hver gang. Motoren er innenfor garanti men jeg fikk ikke nytt tenningsanlegg på garanti fordi strømledningen til tenningsanlegget var skjøtet. Dette synest jeg var litt tynt da jeg mener man MÅ kunne gjøre slike små modifikasjoner på utstyr av denne typen. Jeg har feks. aldri hatt problemer med garanti på en servo fordi om jeg har lodde-skjøtet kabelen.

                            Martinsen fremmhevet at bakgrunnen til at de ikke ville gi nytt på garanti var at de kom til å få problemer med å få det dekket videre hos ROTO. Jeg fikk et nytt tenningsanlegg til halv pris, og for å bøte på fikk jeg også noen andre deler jeg trengte til halv pris. Bottom line kommer jeg vel omtrent ut i "null".

                            Konklusjonen min er at Martinsen Hobbyservice som vanlig har gjort det de kunne og har ytt meget bra service. De har fikset motoren kjapt i en tid hvor de flytter og styrer på, med rabatter på deler har de "lokalt" ordnet det slik at jeg i praksis har fått nytt tenningsanlegg på garanti, og jeg har ikke betalt noe som helst for feilsøking. Jeg vet om andre som hadde gitt garanti på delen, men tatt betalt for arbeidet.

                            Et lite spark bak til ROTO Motor. Dersom de planlegger å komme seg inn på markedet med motorene sine må de DEFINNITIVT yte såppass at de dekker et tydelig defekt tenningsanlegg innenfor garanti tiden fordi om en enkel strømledning er skjøtet med loddinger, og ikke med skjøtekabel. Jeg skjøter aldri ledninger i en modell med skjøteledninger. Det er nok muligheter for "småfeil" i en moderne modell med mye elektronikk og ledninger så jeg jobber hardt for å holde slike muligheter helt på et minimum....
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Ikke sikkert noen er interessert, men nok en liten update:

                              Gleden var kortvarig. Den kvelden jeg fikk start på den og den gikk som "en klokke" var sen, og jeg ga meg når jeg fikk start og den gikk. Noen dager etter brettet jeg opp armene for å starte opp og justere inn nålene skikkelig. Den gikk i 2-3 minutter og jeg fikk forsåvidt justert den inn. Gikk rent og pent og throttlet fint. Etter noen minutter begynte den på samme dansen som den har hatt før. Det begynner med at når man gir gass fusker den veldig, ikke som om rik eller lin, men som at den bare mister helt tenningen i noen brøkdeler av et sekund. Deretter blir det verre. Pausene blir lengre enn periodene med tenning og til slutt slukner den.

                              Da er det tilbake til 4-5 runder og kutt når man forsøker å starte.

                              Tok den med enda en dag på Stend for å forsøke å den til skikkelig og denne gangen var den helt håpløs fra starten av. Den tente på de 4-5 første så var det dødt. Kun etter å ha koblet fra strømmen til tenningen fikk jeg nye 4-5 runder. Slik holdt det på. Til slutt skrudde vi ut pluggen og kjørte den på starter med pluggen ute. Da så vi akkurat det vi misstenkte, den tenner på de første rundene så tenner den ikke lenger. Dersom vi holdt tempoet veeeeldig lavt tenten den lengre, men om vi spant den opp litt sluttet den å tenne.

                              Snakket med Martinsen og han mente kanskje det kunne være pluggen. Fikk tilsendt ny plugg. I dag har jeg hatt en ny runde med ny plugg og det er akkurat det samme. Den går fint i noen minuter men så begynner den med slike tennings-opphold. Etter 20-30 sekunder blir oppholdene større enn tenningene og så er det slutt.

                              Jeg må si jeg begynner å bli lei hele motoren. Etter 3-4 runder med deler fra Martinsen, innsending av motor på bukk i STOOR kasse, osv osv, står jeg her fortsatt med en motor som ikke funker. Det hjelper da heller ikke at jeg ikke får garanti på tenningsanlegget pga. forlenget ledning.

                              Jeg har startet en tråd på RCUniverse ( Electronic ignition troubble - RCU Forums) hvor de konkluderer med at også den nye tenningsanlegget må være defekt, og at det slettes ikke er uvanlig.

                              Nå har jeg styrt med dette siden midten av mars. Så hva nå? Få over enda et nytt tenningsanlegg fra Martinsen...?

                              Frust!
                              Anders Hauge

                              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                              www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

                              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                              Byggeblog for Eurosporten
                              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                              Comment

                              Working...
                              X