Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bytte mellom fueltyper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte mellom fueltyper

    Hvordan vil det være å veksle mellom to forskjellige fueltyper (lik på nitro og olje)?. Har så lagt holdt meg til en fueltype, men dette har medført "grounding" i perioder pga variabel tilgang.

    Har fått motstridende meldinger ettersom hvem jeg har spurt.
    Noen hevder at motoren MÅ kjøres inn på ny fueltype hvis man bytter, andre hevder igjen at det ikke har noen betydning så lenge nitro og olje innhold er likt.

    Noen som har erfaring med dette, evetuelt noe "vitenskapelig" i fht å velge det ene eller det andre.
    Knut Eirik Lyngmo

    Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

  • #2
    Fuelbytte

    Heisann!

    Har ikke hoert noen "saklig" grunn til at et slikt bytte skulle by paa store problemer.
    Du vil muligens trenge litt justering men det er ingen grunn til at dette skulle gjoere hverdagen vrang.

    Det eneste jeg har hoert er dersom du har en gammel motor som har gaatt mange aar paa "castor" olje for saa aa skifte til en syntetisk fuel kan fjerne avleiringer i motoren og faktisk avdekke at motoren er utslitt. Har sett tendenser til dette med et par museumsgjenstander av noen motorer.

    Nye syntetiske fueltyper er stort sett meget bra uansett merke.

    Lykke til.

    Milli.
    Per Morten "Milliamp" Strømmen
    \"Gravity Sucks\"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Milli

      Det eneste jeg har hoert er dersom du har en gammel motor som har gaatt mange aar paa "castor" olje for saa aa skifte til en syntetisk fuel kan fjerne avleiringer i motoren og faktisk avdekke at motoren er utslitt. Har sett tendenser til dette med et par museumsgjenstander av noen motorer.

      Nye syntetiske fueltyper er stort sett meget bra uansett merke.

      Syntetisk olje er ikke egnet for eldre motor med stålforing/støpejernstempel pga andre egenskaper mangler i syntetisk olje som castorolje har og hindrer motoren bli slitt.

      Hvorfor vi kan ikke erstatte castorolje med syntetisk olje kan du lese her: Frequently Asked Questions on Model IC Engine Construction

      Comment


      • #4
        Nå er det en rimelig ny OS 91 motor som er flydd på syntetisk fuel/olje (MRF), så nevte castor problem vil ikke gjelde for min del.
        Knut Eirik Lyngmo

        Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

        Comment


        • #5
          Nei, ikke for moderne motor, du kan fortsette som før så lenge den virker best på samme fuel og samme type glødeplugg.

          Når du snakket om å innkjøre, det har din motor allerede vært innkjørt og deler slitt sammen til perfekt pasning mellom bevegelige deler.

          Når det er snakk om å bytte til andre fuel, så må den justeres på nytt og eventuelt bytte glødepluggen tilpasset for fuelen og har ingenting med innkjøring å gjøre.

          Comment


          • #6
            Eventuell nyjustering og plugg skifte er greit nok, men er det slik at fuelbytte ikke skal ha noen praktisk betydning ut over det ?!?!?!
            Knut Eirik Lyngmo

            Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

            Comment


            • #7
              Originally posted by limvingen
              Eventuell nyjustering og plugg skifte er greit nok, men er det slik at fuelbytte ikke skal ha noen praktisk betydning ut over det ?!?!?!
              Ikke så lenge du har tilgang til denne fuelen. Hvis det skulle bli vanskelig å fåtak i fuelen f.eks forhandleren sluttet å selge denne fueltypen, da er man nødt til å bruke andre fueltyper som tilsvarer den tidligere fuelen og rejustere motoren på nytt.

              Comment


              • #8
                Er totalt enig med motorboy der. at man skal måtte kjøre inn en motor på nytt fordi man skifter fuel høres for meg helt fjern ut. innkjøring er jo noe man gjør når motoren er ny for at stempel/sylinder og andre bevegelige deler skal slites til slik at de passer til hverandre. så lenge man ikke har byttet foring/stempel/stempelring eller lager så er det ingen grunn til innkjøring. og velger du en fuel som har samme nitro mengde og olje mengde som den du har før så er det ikke sikkert du trenger å justere den noe serlig eller. ikke mere en det forskjellen er på en varm og en kald dag.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                Working...
                X