Unconfigured Ad

Collapse

Valg av motor - OS 91FS VS Saito 82 el 100

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Valg av motor - OS 91FS VS Saito 82 el 100

Hallo

Skal velge meg en av disse motorene i en skalamodell. Er det store forskjeller i kraft på en Saito 82 i forhold til en OS 91FS?
    Saito er vel en god del lettere og som jeg forsto av en annen tråd er vibrerer Saito en del... Stemmer dette?
    Hørt at en Saito er tørst og bruker mye fuel ...er det riktig?

Noen gode råd ??
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

For min del er det ikke så vanskelig et valg. Saito selfølgelig.

Når det gjelder vibrasjon så ser jeg til stadighet at det er folk som nevner dette, men jeg personlig mener at disse ikke vibrerer merkverdig mer en noe annet. I tillfelle er det jo bare å lage skikkelige motorfester.

Fuelforbruket er vel heller ikke så stort i forhold til mye annet, vet ikke om jeg merker det i allefall. Bruker saito selv i skalafly og når det er sagt så er det vel sjeldent eller aldri bruk av full gass slik at fuelforbruket er beskjedent.

Uansett valg så får du gode motorer uansett når du velger mellom saito eller os..
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• Gisle
      • Dec 2005
      • 575

Hva tror du om kreftene på en OS 91 kontra en Saito 82, er Saitoen mye svakere? "tror" jeg er litt ute etter minst mulig vekt på motoren....
      Gisle Ranum
      Trondheim
      "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Hvis vekt er en viktig faktor så gå for den letteste.

Begge merkene er gode, Saito har ofte litt hardere lyd enn OS og for meg virker det som Saito drar mer suppe. Men det er bagateller i regnestykket! Noen 4-taktere reagerer veldig positivt effektmessig med mye nitro, men høynitro-suppa blir fort dyr hvis du flyr mye.

Er ikke penger så nøye kan du nok finne mer effekt i forhold til vekt med YS.

Vibrasjoner er ikke "merkeavhengig", balanser propellen og fly. Men det rister selvsagt på lav-lav tomgang uansett.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Gisle
          • Dec 2005
          • 575

Hvordan er det å montere f.eks en Saito inverted? Har bestilt dette flyet fra Elefun og jeg kan ikke vente på å få det i hus. HEr monteres motoren orginal inverted, men har sett i USA at noen også has montert den sidestilt.

Shop Great Planes RC hobby products online at Horizon Hobby. We are the leader in radio control products and accessories and carry the best names in the RC hobby.
          Gisle Ranum
          Trondheim

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Vibrasjon.

Hvis to motorer er like i volum og hp, så er det som regel den letteste som vil
            vibrere mest. Men det er flere parametere som spiller inn, som: slaglengde-
            kompresjon-turtall. etc.

Karl H.
            Motormekaniker.
            Marinemotorer.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Isak
              • Apr 2004
              • 680

Saito inverted er - no prob !

Det samme gjelder også os. Vibrasjoner som joo nevnte henger sammen med balansering osv, mye av probelmene kan lett lukes bort med å være nøye med f.eks propellbalansering.
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

Comment

Working...