Unconfigured Ad

Collapse

Motor i trassalder?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • helimann
    • Sep 2005
    • 31

Motor i trassalder?

Hei!
    Jeg har en trassig motor i heliet mitt, det er av type Shuttle zxx, motoren er av det noe ukjente merket ASP. Jeg kjøpte heliet brukt, og for meg har motoren alltid vært vanskelig å starte, men det har pleid å starte til slutt. Tenkte jeg skulle være smart å fikse dette her, så jeg skrudde ut forgasseren for å rense den for eventuelle basilusker som var kommet seg inn. Det var det ikke, den så ut som ny, så jeg skrudde den sammen igjen.

Nå sitter jeg med problemet at jeg ikke vet innstillinger på dysene. Det skal sies at jeg er meget nybegynner... Motoren vil omtrent ikke starte i det hele tatt, hvis den innimellom starter, så hoster den og harker, og fjerner jeg gløderen så dør den med en gang. Har prøvd mange kombinasjoner på nålene.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg grovstiller tomgangsnåla slik at jeg i det minste får starta galskapen. Blir vanskelig å finstille uten å ha motoren igang Jeg har skrudd hovednåla helt inn, så 1,5 runder ut igjen, regner med dette er grovinnstilling på den?
  • Tore
    • Jan 2006
    • 337

Hvilken ASP motor er det du har?

www.hobbypeople.net har maualer til de fleste ASP motorer. Hvis du ikke finner ASP manual til motoren din, er SC og Magnum det samme.
    Tore

www.skalamodellflyklubb.no

Comment

• Minibønna
      *****istrator
      • Oct 2005
      • 390

Prøv med en varmere plugg samtidig som du tar grunninnstilling på tomgangsnåla også.
      Tor Henrik Hernes

Comment

• Acro
        • Nov 2005
        • 177

Er det noe sted du skal ha en drifts sikker motor som du stoler på, så er det i helien din. I fare for å pådra meg vrede fra fanklubben til Kiana motorene, anbefaler jeg deg å bytte den med en ny eller brukt OS32 SX-H, snarest.
        Du er nybegynner og vil lykkes raskere/bedre med en motor som er pålitelig.
        Mange gir opp heli grunnet bla. motor problemer, vanskelig radio oppsett osv.
        Mitt råd: bytt motor, søk kyndig hjelp. Funker hver gang
        Acro
        Rolls-Royce Merlin - Pure AirGasm

Comment

• helimann
          • Sep 2005
          • 31

Takk for alle svar. Jeg har selv lurt litt på å bytte den ut med en O.S. motor, så jeg får vel heller bite i det sure eplet...

Comment

• Tore
            • Jan 2006
            • 337

Kan jo prøve å justere først. Jeg har en 2-takter, og en 4-takter ASP, riktig nok i fly, men disse går fint som bare det.
            Tore

www.skalamodellflyklubb.no

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

er enig med Tore der. sett trottle på fult skru tomgangsnåla helt inn og 3.5 runder ut. så kan du prøve. høres ut til at den er alt for rik da den stopper når du tar av gløder. Så fremt pluggen er ok.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

Comment

• helimann
                • Sep 2005
                • 31

Skal prøve på det.... Pluggen er nesten helt ny.

Comment

• Acro
                  • Nov 2005
                  • 177

Hvis dette er en eldre ASP motor som har snurret noen runder fra før av, er sansynligheten stor for at bakre lageret sitter løst. Dette er jo et kjent syndrom på ASP motorer. Heli motorer går gjerne varmere så muligheten for at lageret har løsnet er stor. Dette medfører igjenn at det slites løs alu fra blokka som setter seg på pluggen. Den vil da gløde dårlig uten batteriet på. Utgangspungtet for justering av tomgangen gjør du ved å sett en en fuel slange på gasseren som du kan blåse i. Skru nåla helt inn. Åpne forgasser tønna 2mm (som er du sikkert ikke klarer å se) slik at den står i tomgangs possisjon. Blås i slangen mens du skrur nåla utover. Når du hører det begynner å suse i gasseren, skrur du 3 knepp til ut. Denne metoden er veldig kjent og står sikkert beskrevet et lurt sted. Så til slutt, putt ASP'en i et fly, kjøp deg gjerne en brukt OS og en ny stempel ring
                  Acro

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Originally posted by Acro
                    Blås i slangen mens du skrur nåla utover. Når du hører det begynner å suse i gasseren, skrur du 3 knepp til ut. Denne metoden er veldig kjent og står sikkert beskrevet et lurt sted.
                    Dessverre er det ikke alle klar over siden de gamle modellflygere har gått inn i aldershjemmet eller gått bort uten å videreføre til unge modellflygere og havnet i glemmeboka.

Det står beskrevet i "Model aero engine encyclopædia", 1959 : To find the average carburettor setting, connect fuel tubing to the needle valve itself. Blow through, and clear the line. Air should hiss through the jet and needle entry.

Det skulle være enkelt for alle å lære og finne innstilling av hovedysenål eller tomgangsnål istedenfor å lette etter grunninnstilling av antall tørn i forumet...

Comment

• Acro
                      • Nov 2005
                      • 177

Originally posted by Motorboy
                      Det skulle være enkelt for alle å lære og finne innstilling av hovedysenål eller tomgangsnål istedenfor å lette etter grunninnstilling av antall tørn i forumet...
                      Jepp

Mvh
                      Gammlehjemmet
                      Acro

Comment

Working...