Unconfigured Ad

Collapse

OS MAX 40sf spørsmål

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr_Stian
    • May 2006
    • 10

OS MAX 40sf spørsmål

Hei. Jeg kjøpte nettopp ett fly av far til en kompis av meg. Flyet er en Mascot 40 med en OS mAX 40 SF ABC motor. Vet at dette er en gammel motor, men den er nesten ikke brukt. Flydd 15-20 ganger siden den var ny. Motoren er blitt startet ett par ganger i året.

Det jeg da lurte på er om jeg kanskje bør kjøre den inn på nytt. Jeg får den ikke til å gå skikkelig. Den spruter bensin ut av forgasser og av og til bare dør den ut ved fult gasspådrag.

Nå er jeg ny for flyverdenen, så jeg hadde håpet noen kunne fortelle meg hva jeg skal gjøre. Eventuelt henvise til en side med gode instruksjoner for denne motoren!

Legger ved ett par bilder av motor og fly!
    Attached Files
  • moser`n
    • Mar 2006
    • 31

Hei. Har også hatt sånn motor en gang. Er ganske fersk på dette selv,men man lærer i den læra man går.
    Tror ikke du behøver å kjøre den inn på nytt, men kjør gassen på full rulle, Juster "hovednåla" til den går reint og høyeste turtall.
    Slå ned gassen og prøv å la den stå på tomgang 2min.
    Går ikke dette så juster tomgangsnåla under hovednåla inn litt.
    Hørest ut som den får for mye.
    Gjør dette til du får en momentant reaksjon på gassen.
    Da skal den kunne stå i 10 min på tomgang uten at det gjør noe
    Har ikke sett på maken jeg. Jeg klarer faktisk å fly

Comment

• Mr_Stian
      • May 2006
      • 10

skal prøve dette tipse. Takker så mye for svar. Har forstått at det skal være en ganske grei motor dette. Den er ganske enkel å starte, men som sagt så sviver den ikke så veldig gått...

Hvordan skal egentlig nåla stå. Sånn ca. En omdreining ut. To?

Comment

• Gisle
        • Dec 2005
        • 575

Hei
        Trolig at motoren din går vel fet. Skru hovednåla ca 2 omdreininger ut og start motoren. Gi full gass og skru nåla inn til du hører maks turtall. Skrur du for langt går turtallet litt ned. Når du har funnet maks turtall skrur du et par/tre knepp ut. Det skal komme røyk og litt fuel ut av potta. Da har du tilstrekkelig smøring. På full throttle kan du løfte nesen på flyet i været og da skal motoren gå like fint, ev. øke litt i turtall. Går turtallet ned er den mager og hoveddysa et par knepp ut.
        For å sjekke tomgangsnåla så lar du motoren går på tomgang ca 30 sekunder også gir du full throttle. Dør motoren, er den for mager og tomgangsnåla skal litt ut. Hoster og harker den og det spruter litt fuel er en nok for fet og tomgangsnåla skal litt inn. Etter å ha gått på tomgang og du gir full throttle skal dette skje uten særlig problemer (det hører du)
        Når du skrur på tomgangsnåla så skal du kun justere liltt omgangen ca 1/8. Merk det hvor utgangspunktet ditt var før du begynner.

Håper dette hjelper deg.
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Mr_Stian
          • May 2006
          • 10

Dette var akkuratt det jeg trengte å høre... Da skal jeg hjem etter jobb og prøve, eventuelt i morgen. Skal gi beskjed så fort jeg vet noe mer!

Foresten, om fulen blir dårlig over tid? Tror kanskje den jeg bruker er noen år gammel...

Comment

• Strutsen
            • Feb 2006
            • 129

hei..

Benytt aldri gammel fuel, den kan skille seg etter lang lagring.. Så tøm tanken og fyll på fersk fuel
            Ellers så ville jeg satt i ny glødeplugg No8 Os plugg

Å så ville jeg satt alle dyset i grunnstilling..
            Kanskje denne siden kan hjelpe dei med grunninnstillingene: http://www.osengines.com/manuals/index.html

Ønsker dei lykke till
            Mvh
            Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Alle kræsj har en logisk forklaring........

Comment

• Gisle
              • Dec 2005
              • 575

Problemet er vel ikke at gammel fuel skiller seg, men at den trekker til seg fuktighet med de problemer det medfører....

Forøvrig finnes det mange tråder her om justering av motorer. Søk på justering el. lignende om du trenger info. Bare å skrive ut side på side og lese på senga. Det har jeg gjort mange ganger

Gisle
              Gisle Ranum
              Trondheim
              "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• moser`n
                • Mar 2006
                • 31

Mange gode forslag her, men om du ikke skulle få den til så har jeg en sc40 motor liggende om det er interesse

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Originally posted by Gisle
                  Problemet er vel ikke at gammel fuel skiller seg, men at den trekker til seg fuktighet med de problemer det medfører....

Gisle

Hvis det viser seg at det er vanskelig å kjøre motoren, så er det tide på å skifte fuelen som hadde allerede fått høy vanninnhold. Starter motoren lett og trottler fint, er det ikke noe galt med fuelen.

Viktig at korken er helt tett på kannen/flasken mot fuktighet.

Comment

• Mr_Stian
                    • May 2006
                    • 10

Originally posted by moser`n
                    Mange gode forslag her, men om du ikke skulle få den til så har jeg en sc40 motor liggende om det er interesse
                    Hva skal du ha for den da?

Anngående fuelen så skal jeg kaste den, og kjøpe ny i morgen! Tror den jeg har er nærmere 10 år gammel!

Comment

• moser`n
                      • Mar 2006
                      • 31

motor

Originally posted by Mr_Stian
                      Hva skal du ha for den da?

Anngående fuelen så skal jeg kaste den, og kjøpe ny i morgen! Tror den jeg har er nærmere 10 år gammel!
                      Hei igjenn. Du skal få den for 400+ frakt

Comment

• Mr_Stian
                        • May 2006
                        • 10

Hvis jeg ikke får den jeg har til å funke, så kjøper jeg nok din ja! Skal gi beskjed så fort jeg vet noe!

Comment

• Geir J.

#13 Unapproved
                          En liten mod.

Jeg har også en OS 40 SF. Den kjøpte jeg sommeren 89, og den har fungert perfekt helt siden da.
                          Den motoren du har trenger nok bare å få vasket ut litt gammel fuel og justert opp dysene , så fungerer den fint. Når det gjelder gammel fuel har jeg selv brukt noe som var 8 år gammelt, og hadde ingen problemer der.

Det nevnes at OS-motoren stopper på full gass. Dette er et fenomen som oppstod på alle disse motorene (også min egen).
                          Det viser seg at hvis motoren går litt rikt eller hvis fuelen har 20% olje, så bygger det seg opp en oljesyklon inne i lyddemperen. Denne sperrer for trykknippelen til tanken, og gjør at motoren stopper pga vaakum i tanken etterhvert. Løsningen er å fjerne trykknippelen på lyddemperen og erstatte den med en ca 1,5 cm lang bit aluminiumrør (Ø2 mm, samme sort som brukes i tanken). Røret er så mykt at det kan skrus inn for hånd, og det er da viktig at du skrur det så langt at det stikker ut 3-5 mm på innsiden av lyddemperen. En så enkel modifikasjon vil gi deg verdens herligste 40-motor. Lett å starte, dønn sikker tomgang, god ytelse på full gass og lite støy. Kort og godt en perfekt motor.

Comment

• Mr_Stian
                            • May 2006
                            • 10

Da har jeg prøvd å få motoren min til å funke skikkelig, men har ikke fått det til.

Jeg får den til å svive bra på full throttle. Den sviver lenge, og jeg kan løfte nesen opp uten att det skjer noe. Det som er problemet er tomgangen. Jeg får den ikke til å svive skikkelig på tomgang. Jeg må gi ganske mye gass for at den ikke skal dø ut. Og når jeg gir full gass så sliter den litt med å nå toppen. Bruker lang tid.

Etter som jeg forstod det fra tidligere innlegg så må jeg skru tomgangsskruen inn for å få den til å gå bra. Skjer ingen ting når jeg skrur den inn. den er akkuratt like treg med å nå toppen. Når den er på maks, og jeg reduserer til halv, for så å gi full så funker den bra!

Hva skal jeg gjøre nå? Hvor langt ut er fabrikksinstillingen til tomgangsnålen? Sånn at jeg ikke driver å skrur meg for lang inn nå!

Vil og si at jeg nå har bytta bensin og plugg. 5% nitro og 18% olje. Har ikke renset noe av motoren enda. Burde jeg kanskje gjør det først?

Takker så mye for all hjelp her!

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Ser du masse røyk under tomgangen, er det for mye fuel under tomgang, reduser fuelmengden ved å vri tomgangsdyse 1/8 tørn innover og prøv på nytt.

Dør motoren uten røyk, vri tomgangsdyse 1/8 tørn utover og prøv på nytt..

5% nitro er litt for lite, heller 10-15% nitro pga bedre tomgangsegenskaper. Men du kan øke kompresjon for å kunne kjøre lav nitro ved å fjerne toppakning. En annen alternativ, skift til varmere glødeplugg. Bruker du OS glødeplugg nr. 8, er den ok, men du oppga ikke hvilken merke og varmeområde er det den nye glødepluggen du bruker nå.

Comment

Working...