Unconfigured Ad

Collapse

OS 91 Fx med eller uten tuned pipe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joa
    • May 2006
    • 51

OS 91 Fx med eller uten tuned pipe?

Jeg har bestillt en Synergy 90 3D fra ZN-line som kommer med en OS 91 Fx. Har lest på andre forum at den kan være litt treg ut av hover med denne motoren.

Hvor mye ekstra krefter vil jeg få med en tuned pipe? Vil ekstra vekten av pipa bli bagatell i forhold til ekstra krefter?

Pipa med bend koster ca 1500, i starten er dette litt mye for en allerede skrapt lommebok, er det verdt det?

Noen synspunkt?

Hvis folk har erfaring med denne modellen vil også synspunkt her mottas med takk.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Har ingen erfaring med Synergy, men en del med OS`n og pipe.

Teoretisk sett kan man få opptil 20% høyere effekt med ei god pipe riktig justert. Men ulempen er at "innslaget" kan være litt brått på enkelte piper samtidig som gassen kan henge litt igjen når man throttler. Altså egenskaper som ikke er så veldig bra til 3D... Effektgevinsten kommer på høye turtall.

Hva med å finne den optimale fuelen og propellen til ditt bruk og prøve uten pipe til å begynne med?
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Joa
      • May 2006
      • 51

Må nok prøve å feile litt her kanskje. Ser at det er litt begrensa bakkeklaring til propellen, så de fleste har kjørt med en APC 15*8 propell til 3D. Personlig tror jeg at jeg ville hatt en propell med mindre vridning og større diameter, men her kommer kanskje bakkeklaringen inn.
      Kanskje jeg finner en 3 blads propell som kan gjøre nytten?

Hvor lange tanker fuel og hvilken propell brukte du til innkjøring av din OS?

Vet du hvor mye en tuned pipe veier i forhold til orginal pipa?

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Tuned pipe gir en dårligere throttle-respons. Det er lite lurt for 3D flyving.
        3-bladet propell har mindre diameter på propell-disken, noe som gir mindre luftstrøm over vinger og ror. Dette er også dumt for 3D....

APC 15x8 tror jeg er en god propell for 3D
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Joa
          • May 2006
          • 51

Da er valget enkelt, jeg bruker mine 1500 på noe annet moro heller!

Takker for engasjemang!

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Smart.....bale med tunedpipes er noe generelt %€%/& om man ikke behøver det.
            Spesielt for 3d
            Alternativt kan du selge medfølgende OS og legge pengene i en YS110 eller Saito 125 om du skulle være redd for og få litt for lite krutt.
            Da kommer du ut marginalt dyrere enn ved en tuned pipe setup.
            mvh MM

Comment

Working...