Ser i Fly RC juli 2005 at det er anbefalt å bruke et såkalt uniflow system, spesiellt på hengende motorer. Dette skal sikre jevnere gange.
Systemet er beskrevet som følgende: Bruk en slange med klunk til både fueltilførsel til motoren og trykk fra potta (det skulle bli to slanger det). I tillegg må en ha en lufteventil som må åpnes under fylling.
Fordelen er følgende: på et tradisjonellt tank system er forgasser lavere enn tanken som fører til mer fueltrykk til forgasser. I tillegg kommer vekta av selve fuelen som vil presse fuelen til forgasseren, dette vil jo minke i løpet av flighten, og er visstnok en av grunnene til at en må "ta av" med litt rik motor.
På et "uniflow" system er det samme trykket til forgasser om den er horisontalt med tanken eller langt under. Derfor er det kun trykket fra potta og suget fra forgasser som regulerer fuel trykket. Dette gjør at en kan regulere blandingsforholdet mer nøyaktig og det er mer stabilt under flight.
Dette systemet er visstnok meget effektivt og i denne artikkelen skrev forfatteren: "I run Uniflow in my pattern planes and you'd swer there was a perry pump in them, it's that good."
Er det noen her til lands som har erfaringer med dette systemet? Tenkte jeg skulle prøve på Magpien min når jeg kommer tilbake til Norge.
Systemet er beskrevet som følgende: Bruk en slange med klunk til både fueltilførsel til motoren og trykk fra potta (det skulle bli to slanger det). I tillegg må en ha en lufteventil som må åpnes under fylling.
Fordelen er følgende: på et tradisjonellt tank system er forgasser lavere enn tanken som fører til mer fueltrykk til forgasser. I tillegg kommer vekta av selve fuelen som vil presse fuelen til forgasseren, dette vil jo minke i løpet av flighten, og er visstnok en av grunnene til at en må "ta av" med litt rik motor.
På et "uniflow" system er det samme trykket til forgasser om den er horisontalt med tanken eller langt under. Derfor er det kun trykket fra potta og suget fra forgasser som regulerer fuel trykket. Dette gjør at en kan regulere blandingsforholdet mer nøyaktig og det er mer stabilt under flight.
Dette systemet er visstnok meget effektivt og i denne artikkelen skrev forfatteren: "I run Uniflow in my pattern planes and you'd swer there was a perry pump in them, it's that good."
Er det noen her til lands som har erfaringer med dette systemet? Tenkte jeg skulle prøve på Magpien min når jeg kommer tilbake til Norge.
Comment