Unconfigured Ad

Collapse

Gratis perry-pumpe? Uniflow tank system

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joa
    • May 2006
    • 51

Gratis perry-pumpe? Uniflow tank system

Ser i Fly RC juli 2005 at det er anbefalt å bruke et såkalt uniflow system, spesiellt på hengende motorer. Dette skal sikre jevnere gange.

Systemet er beskrevet som følgende: Bruk en slange med klunk til både fueltilførsel til motoren og trykk fra potta (det skulle bli to slanger det). I tillegg må en ha en lufteventil som må åpnes under fylling.

Fordelen er følgende: på et tradisjonellt tank system er forgasser lavere enn tanken som fører til mer fueltrykk til forgasser. I tillegg kommer vekta av selve fuelen som vil presse fuelen til forgasseren, dette vil jo minke i løpet av flighten, og er visstnok en av grunnene til at en må "ta av" med litt rik motor.
    På et "uniflow" system er det samme trykket til forgasser om den er horisontalt med tanken eller langt under. Derfor er det kun trykket fra potta og suget fra forgasser som regulerer fuel trykket. Dette gjør at en kan regulere blandingsforholdet mer nøyaktig og det er mer stabilt under flight.

Dette systemet er visstnok meget effektivt og i denne artikkelen skrev forfatteren: "I run Uniflow in my pattern planes and you'd swer there was a perry pump in them, it's that good."

Er det noen her til lands som har erfaringer med dette systemet? Tenkte jeg skulle prøve på Magpien min når jeg kommer tilbake til Norge.
  • pleym
    • Dec 2001
    • 909

Mulig jeg er ordentlig treig, men det du beskriver her høres for meg ut som et helt standard fuelsystem med trykk fra potta? Hva er forskjellen?

Og litt flisespikkeri:
    Vekta av fuelen som presser fuelen til forgasseren kommer ikke i tillegg til fueltrykket ved forgasseren. Det er vekta av fuelen over forgasseren som lager fueltrykket ved forgasseren, en og samme sak altså (med mindre du tilfører noe ekstra trykk, f.eks fra potta)

Comment

• olle
      • May 2002
      • 708

Hæh? Forstår det slik at trykket fra potta føres ned i fuelen. Blir det så mye bedre da, enn som normalt, å bare føre trykket inn i tanken? Vil ikke dette bare føre til ekstra luftbobler i fuelen?
      Her hadde det gjordt seg med en skisse. Tydelig at her er det noe som er forklart galt eller bare blitt misforstått....

olle

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Om trykket fra tanken føres ned i fuelen eller ikke spiller ingen rolle.
        Eneste grunnen til at man fører trykkrøret til toppen av tanken er for å ha synlig overflow når man fyller.

Som sagt, det er mulig jeg misforstår, men jeg ser ikke helt forskjellen

Comment

• jarle
          • Feb 2005
          • 341

Fordelen med denne metoden er at motoren ikke leaner ut når tanken tømmes fordi trykket ikke påvirkes av væskemengden i tanken (vekten av fuelen). Den gir neppe noen fordeler når vi snakker om vertikale øvelser og hovring som også påvirker fueltilførselen.

Se her for mer info: http://www.rcaerobats.net/uniflow_tank_setup.htm

Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

OK.... er seriøst forvirret nok en gang.
            Iallefall når det kommer til det at denne løsningen skal være en erstatning for Perry pumpe eller lignende.
            Hadde det vært så vel, så hadde jeg stått med hue nedi Pattern kjerra og montert en klunk til i tanken...for siden og sette ny offisiell Norges rekord i Perry pumpe kasting.
            Forstår jeg teorien rett så er ideen at dette systemet skal utligne differansen i veske søyle mellom full og tom tank, og derfor også den påvirkningen denne har på forgasser miksturen (rik på full tank og mer mager ettersom tanken tømmes)
            Mulig dette kan virke (klarer ikke helt og se for meg fysikken bak virkemåten) men noen erstatning for pumpe kan det neppe være.... dessverre.
            mvh MM

Comment

• pleym
              • Dec 2001
              • 909

Nei, du oppnår ikke noe høyere trykk, så ikke hiv pumpa

Jeg skjønner foråvidt poenget nå, men jeg må si jeg har ikke hatt så følsomme motorer til nå at jeg har følt dette som noe problem. Kanskje man ikke ser problemet før man har løst det

Comment

• Joa
                • May 2006
                • 51

Uniflow.

Tror nok en perry pumpe er mer effektivt enn Uniflow, men for oss uten pumpe så skader det ikke å prøve. Du trenge ikke kaste pumpa di MicroMac, iallefall ikke enda.
                Litt vanskelig å forklare systemet uten skisse, men kort fortalt så er det klunk og slange på både tilførselen til motor og trykk fra potta (vil nødvendigvis boble), i tilleg til "vanlig" lufteventilen som tettes etter fylling.

Fordelen er at fuelen ikke renner ut av seg selv ved lavere forgasser, man skrur derfor et blandingsskruen marginalt for å kompansere og denne blandingen vil holde seg mere stabil.

Et eksperiment: Alle vet jo at hvis en fyller fuelslangen med fuel og holder denne lavere enn fuelnivået så vil fuelen renne fritt ut.
                Lag en tank med uniflow system, fyll fuelslangen med fuel og hold begge slangene lavere enn fuelen. Litt fuel vil komme ut, men den skal ikke fortsette å renne ut, dette er på grunn av lik statisk trykk på klunk enden av slangene.

MAO: Med dette systemet vil kun trykket fra potta og suget fra forgasseren sørge for fueltilførsel.
                Tror nok hovedfordelen med dette systemet er å unngå oversvømming av hengende forgassere, og endring av blandingen. I hover og lignende er det nok marginal forskjell, men på den andre siden så er jo blandingsskrua litt åpna med dette systemet i forhold til normalt (uten pumpe) så kanskje det har en positiv effekt.

Skulle fått noen ingeniører til å forske litt på dette her. (Er selv fysio)

Håper det er mulig å forstå forklaringen min (har ikke scanner).

Jeg gleder meg iallefall til å komme tilbake til Norge å prøve ut dette systemet.

Comment

• Joa
                  • May 2006
                  • 51

Uniflow.

Tror nok en perry pumpe er mer effektivt enn Uniflow, men for oss uten pumpe så skader det ikke å prøve. Du trenge ikke kaste pumpa di MicroMac, iallefall ikke enda.
                  Litt vanskelig å forklare systemet uten skisse, men kort fortalt så er det klunk og slange på både tilførselen til motor og trykk fra potta (vil nødvendigvis boble), i tilleg til "vanlig" lufteventilen som tettes etter fylling.

Fordelen er at fuelen ikke renner ut av seg selv ved lavere forgasser, man skrur derfor et blandingsskruen marginalt for å kompansere og denne blandingen vil holde seg mere stabil.

Et eksperiment: Alle vet jo at hvis en fyller fuelslangen med fuel og holder denne lavere enn fuelnivået så vil fuelen renne fritt ut.
                  Lag en tank med uniflow system, fyll fuelslangen med fuel og hold begge slangene lavere enn fuelen. Litt fuel vil komme ut, men den skal ikke fortsette å renne ut, dette er på grunn av lik statisk trykk på klunk enden av slangene.

MAO: Med dette systemet vil kun trykket fra potta og suget fra forgasseren sørge for fueltilførsel.
                  Tror nok hovedfordelen med dette systemet er å unngå oversvømming av hengende forgassere, og endring av blandingen. I hover og lignende er det nok marginal forskjell, men på den andre siden så er jo blandingsskrua litt åpna med dette systemet i forhold til normalt (uten pumpe) så kanskje det har en positiv effekt.

Skulle fått noen ingeniører til å forske litt på dette her. (Er selv fysio)

Håper det er mulig å forstå forklaringen min (har ikke scanner).

Jeg gleder meg iallefall til å komme tilbake til Norge å prøve ut dette systemet.

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

Skulle fått noen ingeniører til å forske litt på dette her.
                    Må ikke glemme å ta med tyngdekraft + lang avstand mellom tank og forgasser + under stigning + akselerasjon gjør det vanskelig å suge fuel inn i motoren eller få pumpet fuel inn i motor ved hjelp av eksostrykket eller pumpe.

Comment

• MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

Originally posted by Motorboy
                      Må ikke glemme å ta med tyngdekraft + lang avstand mellom tank og forgasser + under stigning + akselerasjon gjør det vanskelig å suge fuel inn i motoren eller få pumpet fuel inn i motor ved hjelp av eksostrykket eller pumpe.
                      Systemet erstatter ikke på noen måte Perry pumpe eller Cline regulator....det er en fysisk umulighet siden her som i en tradisjonelt tank setup har trykket fra eksos som eneste netto bidragsyter til trykksettingen.
                      Litt flåsete sagt, så har du dette systemet med en tradisjonell tank setup hver gang du flyr på ryggen

Har tank på CG og sliter selv med en Perry pumpe setup jeg ikke får til og virke optimalt, og hadde absolutt ønsket velkommen en "eureka" løsning.

Vurderer seriøst og anskaffe en Cline regulator, denne skal etter sigende være enklere og ha med og gjøre, og ikke så øm på forskjellige forgasser design.

Er det forresten noen som fører Cline i Norge ?
                      mvh MM

Comment

• Joa
                        • May 2006
                        • 51

Sitat:
                        Litt flåsete sagt, så har du dette systemet med en tradisjonell tank setup hver gang du flyr på ryggen

Det er sant som du sier Micro, at man har dette systemet hver gang en flyr paa ryggen. Naa er det ogsaa slik at motoren gaar litt magrere paa ryggen. Det er definitivt ingen erstatning for perry pumpe ved tanken paa CG.
                        Paa den andre siden saa faar man litt mer enn bare trykket fra eksospotta. Med dette systemet saa gaar motoren litt magrere, ergo saa maa man aapne blandingskrua litt og faar saann sett litt mindre motstand.

Hoved fordelen med dette systemet er aa unngaa "flooding" av forgasseren ved hengende motorer, noe som kan vaere et reelt problem for enkelte motorer.

Kanskje litt flaasete skrevet av meg "Gratis perry pumpe?", men legg merke til sporsmaalstegnet.

Noen der ute som bruker dette systemet? Erfaringer? Heligutter?

Comment

• MicroMac
                          • Jan 2003
                          • 632

Re Joa
                          Skal iallefall garantert teste det neste gang jeg skal montere en tank. Har "klunker" i overflod.
                          mvh MM

Comment

Working...