Unconfigured Ad

Collapse

4t vs. 2t

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zneik
    • Jun 2005
    • 10

    #1

    4t vs. 2t

    Kan noen gi meg en god grunn for å kjøpe en 4 takter til min neste modell ....
    Vil vite fordeler og ulemper bortsett fra pris....
    De største sorgene i livet skapes ikke av tapene og ulykken, men av frykten for dem.
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

    #2
    Lyden
    Spørs vel litt hvilken modell motoren skal på. Mye er vel smak og behag. Litt mer justering på en 4t, da denne har ventiler, utover det er det vel hipp som happ. En 4t går på lavere turtall, men svinger større propeller.
    Andre har sikkert mer å tilføye
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

    Comment

    • Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

      #3
      Gitt at begge motorene yter det samme:

      - 2-takt bråker mindre
      - 2-takt er enklere å stille inn
      - 2-takt har færre deler
      - 2-takt vibrerer mindre
      - 2-takt veier mindre
      - 4-takt har oftere en mer linær throttle-respons
      - 4-takt øker ikke turtallet i stup
      - 4-takt er dyrere
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment

      • Nitro
        • Sep 2003
        • 376

        #4
        En firtakter bruker drivstoffet mer effektivt. Kanskje ikke så nøye i denne sammenhengen, men verdt å nevne.
        Hvilken type modell er det du skal ha motoren i?

        Comment

        • jossv
          • Mar 2003
          • 280

          #5
          Originally posted by Tom Erik
          Gitt at begge motorene yter det samme:

          - 2-takt bråker mindre
          - 2-takt er enklere å stille inn
          - 2-takt har færre deler
          - 2-takt vibrerer mindre
          - 2-takt veier mindre
          - 4-takt har oftere en mer linær throttle-respons
          - 4-takt øker ikke turtallet i stup
          - 4-takt er dyrere
          4-takter har også raskere throttle-respons
          Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
          http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

          Comment

          • Lumbajack
            • May 2002
            • 635

            #6
            ....flyr fra tid til annen en .20 size GP Cub med den minste OS 4-takteren i nesa....Kjempekombinasjon! Og da tenker jeg ikke på trottle-respons og fuelutnyttelse. Det har noe med at den lille OS'n får smilet fram hver eneste gang Cuben tøffer lavt og seint forbi. Jeg klarer bare ikke og forestille meg at en 2-takter hadde maktet det samme...for meg i allefall.
            Mange sverger til 4-takt for de grunnene som blir nevt over her. For meg blir det mer en følelse. Du skjønner liksom når et fly 'trenger' en 4-takter

            ....om dette er en god grunn til å kjøpe 4-takter til ditt neste fly?...tja...kommer vel an på om flyet ditt 'bare mååå ha det'
            Mvh

            Olav Lund

            Comment

            • Hans Idar
              • May 2004
              • 174

              #7
              For min del synes jeg det er enklere å få gjømt vekk potta på en 4-takt, og lettere å få ett skala utseende..
              4-takten kan man vri potta dit man vil, og om flyet har cowling, trenger man ikke kutte vekk store stykker av den. På to takteren kan man løse problemet med en pits "in cowl" lyddemper, men da må man ha en slik..
              Når man har glow fly synes jeg det skal være litt mere riktig lyd, som man får fra 4-takteren.
              Hadde det ikke vært for lyden og følelsen hadde jeg ikke fløyet annet en elektro.
              Hans Idar Haldorsen
              Alta

              Sceadu Evo 50
              T-Rex 450 SE
              E-starter
              U Can Do 3D Elektro
              Great Planes Revolver 50

              Comment

              Working...