Unconfigured Ad

Collapse

Magnum 52 XL går ikke skikkelig.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tore
    • Jan 2006
    • 337

    #1

    Magnum 52 XL går ikke skikkelig.

    Har en Magnum 52 XL som var ny i oktober, og som nå har begynt å by på litt problemer. Går fint, og throttler fint på bakken, men i luften byr den på litt problemer. Etter litt tid på full gass, begynner den å fuske, for så å ikke ville gå på over halv gass. Er også litt lyder når jeg har raske lowpasser, fuskelyder.

    Hva kan være galt her? Trekker den falsk luft? Er lagrene ødelagt? Vil forresten heller ikke stoppe når jeg holder for luftinntaket, må holde for eksosen for å stoppe den.
    Tore

    www.skalamodellflyklubb.no
  • kim_andre
    • Jan 2006
    • 144

    #2
    Hei Tore.

    Det kan være flere ting som gjør at motoren fusker.

    Vist du kan holde over luft inntaket på motoren, da får den garantert
    falsk luft..
    1..Ta, da og sjekk at forgasseren er godt nedpå, mot motorhuset og at pakningen rundt er hel.. (pakknings ring mellom forgasser og motorhus)

    2..Vist den er ok.
    Sjekk da selve forgasseren om det er falsk luft der.
    Skruen som du stiller tong gangen på er starm, vist ikke kan motoren trekke luft derifra..!
    M.V.H
    Kim-Andrè
    Kimvag@hotmail.com

    Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

    Comment

    • Tore
      • Jan 2006
      • 337

      #3
      Originally posted by kim_andre
      Hei Tore.

      Det kan være flere ting som gjør at motoren fusker.

      Vist du kan holde over luft inntaket på motoren, da får den garantert
      falsk luft..
      1..Ta, da og sjekk at forgasseren er godt nedpå, mot motorhuset og at pakningen rundt er hel.. (pakknings ring mellom forgasser og motorhus)

      2..Vist den er ok.
      Sjekk da selve forgasseren om det er falsk luft der.
      Skruen som du stiller tong gangen på er starm, vist ikke kan motoren trekke luft derifra..!
      Takk for svar!
      Skal plukke den fra hverandre å skjekke når jeg får tid. Men når den går på lavt går den helt fint, og starter kun med et flikk med fingeren. Skal ikke falsk luft påvirke tomgangen også?
      Tore

      www.skalamodellflyklubb.no

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #4
        tror ikke falsk luft påvirker tomgangen så mye, bortsett fra at den går med gassen helt av sjekk i hvertfall o-ringen mellom forgasser og blokk først. og glemm forgasseren godt nedtill når du skrur den fast. har hatt lignende problem selv og da var den ikke klemt godt nog ned ved festing.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • Sportive
          • Mar 2002
          • 320

          #5
          Originally posted by tyor
          tror ikke falsk luft påvirker tomgangen så mye,
          Det er på tomgang falskluft er mest kritisk.
          Low and slow with power to go !!

          Comment

          • Tore
            • Jan 2006
            • 337

            #6
            Originally posted by Sportive
            Det er på tomgang falskluft er mest kritisk.
            Hva tror du kan være grunnen til problemene da?
            Tore

            www.skalamodellflyklubb.no

            Comment

            • Tore
              • Jan 2006
              • 337

              #7
              Originally posted by tyor
              tror ikke falsk luft påvirker tomgangen så mye, bortsett fra at den går med gassen helt av sjekk i hvertfall o-ringen mellom forgasser og blokk først. og glemm forgasseren godt nedtill når du skrur den fast. har hatt lignende problem selv og da var den ikke klemt godt nog ned ved festing.
              Det er jo opp til skruene hvor langt ned forgasseren går. Hjelper jo vell ikke å klemme forgasseren lenger nedtil da vell?
              Tore

              www.skalamodellflyklubb.no

              Comment

              • tyor
                • Mar 2005
                • 9757

                #8
                skjønner. på mine asp motorer er det en skrue i bakkant som klemmer rundt forgasserhalsen. men vet det er noen som har systemet med 2 skruer. alternativet kan være å sette på en litt tykkere o-ring. hvis det er det som er problemet da. kan også være rundt hoved dysenålen den trekker falsk luft. hvis du skrur den helt ut så sitter det en liten o.ring på dysenåla også. hvis den er utett så kan man tre en bit fuelslange over nåla og helt inn på festet for å tette rundt åpningen der nåla går inn i festet.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                • RS
                  • Dec 2004
                  • 312

                  #9
                  Hei
                  Har du sjekket fuelslangene skikkelig?
                  I og med at den går ned på turtall kan det også være
                  en liten sprekk i en slange så den trekker falsk luft der.

                  Happy Landing
                  RS
                  Ronny Sundbye
                  Young man, was that a landing or were you shot down?

                  Comment

                  • Tore
                    • Jan 2006
                    • 337

                    #10
                    Jepp.. Slangene er hele og fine
                    Tore

                    www.skalamodellflyklubb.no

                    Comment

                    • MicroMac
                      • Jan 2003
                      • 632

                      #11
                      Sjekk tanken din... dette kan være foaming problemer, altså skumdannelse i tanken. Prøv og provoser frem det på bakken med ca halv tank ettersom den viser tendenser etter noen minutter i lufta
                      Er det cowling på flyet, så ta av denne så du ser fuelslangen , og sjekk at att det ikke kommer bobler. Skikkelig foaming kan forresten være vrien og se, da er det bare og få isolert tanken på pur mistanke.
                      Kan også være som de andre sier at den trekker falsk luft gjennom forgasserhals , baklokk eller halslager for den del.

                      Trodde Foaming var mer av ei vandre historie blant modellflyvere, men det er det altså ikke.
                      http://www.modellflynytt.no/showthre...hlight=foaming

                      PS: sjekke at du ikke har fått noen skader på propell, eller har andre kilder til vibrasjoner (som at motor har løsnet litt i motorbukk) har du selvfølgelig gjort?
                      Last edited by MicroMac; 25-05-06, 19:14.
                      mvh MM

                      Comment

                      • Tore
                        • Jan 2006
                        • 337

                        #12
                        Det har jeg sjekket ja Gikk i spin på full gass i dag, med det resultatet at motoren stoppet. Mye vind og lite erfaring i slik vind gjorde at jeg ødela understellet. Tok da ut tanken, og såg at klunken lå trykt helt fremme. Gjorde meg en teori at motoren kanskje kunne suge falsk luft gjennom klunken, og at dette var grunnen itl alle problemene? Hva tror dere om det? Nå vet ikke jeg om klunken hengte seg opp nå helt i slutten eller før men..
                        Tore

                        www.skalamodellflyklubb.no

                        Comment

                        • tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

                          #13
                          hvis klunken har vært opphengt helt framme så er det vanlig at motoren stopper etter kort tid i lufte. har i hvertfall opplevd det selv.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment

                          • Tore
                            • Jan 2006
                            • 337

                            #14
                            Ja, det sier seg vell selv. Det jeg lurte på var om den kunne suge falsk luft gjennom klunken når den stod på bakken og ikkje ville stoppe når jeg stoppet lufttilførselen..
                            Tore

                            www.skalamodellflyklubb.no

                            Comment

                            • kim_andre
                              • Jan 2006
                              • 144

                              #15
                              Hei Tore..

                              Tviler sterkt på at det er klunken i tanken som har skylden..
                              Som du sa på det andre innleget, at motoren gikk over lengre tid og fusket.
                              Sant..?
                              Da kan det umulig være klunken. men la oss tenke at, det klunken som er årsaken, den suger luft.. hva med fuel..?

                              må være forgasseren eller koblingen mot motorhuset
                              Eg satser på det..
                              M.V.H
                              Kim-Andrè
                              Kimvag@hotmail.com

                              Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

                              Comment

                              Working...