Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med en ny Magnum XLS .46 motor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med en ny Magnum XLS .46 motor.

    Hei.

    Jeg har tenkt å ta opp igjen flyving etter 9 år. Jeg har kjøpt meg ett fly og motor Magnum XLS .46.

    Alt ser bra ut, helt frem til jeg skulle kjøre inn motoren.
    Startet den opp fint etter å ha justert "high speed" ventilen 2,5 ganger ut. Problemet startet da jeg ga gass. Etter ca. 40% gass døde motoren ut. Jeg prøvde å justere "high speed" ventilen, men ingenting skjedde. Så kom jeg til å tenke på "low speed" speed ventilen. Har nå mest sannsynelig skrudd meg helt bort.

    I manualen står det for å justere "low speed" ventilen til fabrikk instilling så skull jeg åpne forgasseren helt og skru ventilen helt inn. Problemet da er at jeg ikke for lukket forgasseren helt før ventilen "butter" Jeg har prøvd å prøvd ventilen ut og inn, men får den ikke til å gå på 100%. beste jeg har klart er ca. 70-80%, men den dør ut på toppen.

    Jeg er litt lost nå siden jeg ikke her fått kjørt den inn en gang.

    Noen ider på hva jeg bør gjøre?

    Takk.

  • #2
    Tillegg info.

    Jeg glemte å si at jeg får motoren til å "trhottle" opp og ned raskt, fint en liten stund, men så begynner den å dø ut. det virker som om det er mer for tynt enn for rikt grunnet en litt durende lyd, men jeg vet ikke.

    sxamme skjer hvis jeg trotler opp til 40-60% og lar den stå der i 2-4 sekunder så dør den ut.

    Comment


    • #3
      For fabrikkinnstilling åpner du forgassertønna heli, skrur tomgangsnåla helt inn og så - 3 omdreininger ut igjen -. Da skal du få full vandring på tønna.
      Nå får nok motoren reint for lite fuel.

      Comment


      • #4
        Har samme motor som du, har nå fått den til å gå bra. Slet i starten med den, spesiellt på tomgang. Byttet plugg, satte inn en OS plugg (hukser ikke hvliken), justerte inn igjen motoren, nå går den perfekt..
        Eneste jeg nå sliter med er at jeg ikke får stoppet den, får ikke stengt åpningen i forgasseren, om jeg skrur stoppeskruen i forgasseren tilbake, slik at tønnen stenger helt, så kommer skruen så langt tilbake at tønnen løsner.
        Lurer litt på om det er mulig å lage et litt dypere, lengere spor i tønnen slik at jeg får mere å gå på med justeringen. Noen som skjønte dette??

        Kjell Arne

        Comment


        • #5
          Enig med deg ang. pluggen. Os no8 eller a3 pleier å funke bra.
          Hadde en Magnum hvor det var igjen grader i sporet i tønna etter maskineringa som hektet seg opp i stoppskruen. En lett omgang med nålefil løste det for meg. Ellers kan du sette skruen i en drill og runde av tuppen på den, da burde tønna få litt lenger vandring.

          Comment

          Working...
          X