Unconfigured Ad

Collapse

OS 50SX vs 46AX og trottelkontroll / oljesøl

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Decathlon
    • Nov 2001
    • 234

OS 50SX vs 46AX og trottelkontroll / oljesøl

Hei,

har en OS 50SX med Hattori pipe som går litt merkelig. Fint og lavt på tomgang og en hissigpropp på full gass, men det føles som om det e et tomrom i mellom der. Den har liksom ikke noe mellomting mellom høy tomgang og ekstremt turtall. Er det pipa som gjør dette? Hva kan jeg gjøre med det, er det kun bruk av originalpotta som kan hjelpe meg?
    OS 46AXen jeg hadde på samme flyet med samme pipa var noenlunde lik, muligens litt bedre...

Så neste, 50SXen sviner ut flyet noe grusomt med olje. Den er leanet ut etter boka, opp 45grader, full gass, juster til turtallet dropper og så noen knepp tilbake.
    Med samme type fuel (JeRo 15/18 AeroSave?) var modellen stort sett ren etter flyving med 46AX i, så vidt jeg behøvde å dra papiret over etter flyving. Noen forslag om hvorfor det er sånn?
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Originally posted by Decathlon

Så neste, 50SXen sviner ut flyet noe grusomt med olje. Den er leanet ut etter boka, opp 45grader, full gass, juster til turtallet dropper og så noen knepp tilbake.
    Med samme type fuel (JeRo 15/18 AeroSave?) var modellen stort sett ren etter flyving med 46AX i, så vidt jeg behøvde å dra papiret over etter flyving. Noen forslag om hvorfor det er sånn?
    Ingen olje ?? Syntetisk olje brenner opp sammen med metanol så det etterlater mindre olje. Om din motor er garantert til å få nok smøring er vanskelig å si selv om det er mindre olje ut av potta.. Noen knepp tilbake er ikke nok, heller 1/4-1/2 (avhengig av motorstørrelse) tilbake for sikker smøring og kjøling er tilstede..

Vær forberedt på at nikkelflassing i foringen kan forekomme hos OS motoren (det har vært mye snakk i RCU om denne) og anbefaler at du har noen prosenter castorolje i fuelen. Linken her: http://www.osengines.com/faq/product-faq.html#q2

Comment

• Decathlon
      • Nov 2001
      • 234

Originally posted by Motorboy
      Ingen olje ?? Syntetisk olje brenner opp sammen med metanol så det etterlater mindre olje. Om din motor er garantert til å få nok smøring er vanskelig å si selv om det er mindre olje ut av potta.. Noen knepp tilbake er ikke nok, heller 1/4-1/2 (avhengig av motorstørrelse) tilbake for sikker smøring og kjøling er tilstede..

Vær forberedt på at nikkelflassing i foringen kan forekomme hos OS motoren (det har vært mye snakk i RCU om denne) og anbefaler at du har noen prosenter castorolje i fuelen. Linken her: http://www.osengines.com/faq/product-faq.html#q2

Men hvorfor oljer 50SXen mer enn noen andre motorer jeg har sett og 46AXen mindre enn noen andre jeg har sett (satt litt på spissen), på samme type fuel (ikke sikker på hva slags olje som er i den JeRo-fuelen, kanna er over alle hauger), med samme tank/slanger og samme eksos, altså i samme fly
      Ligger et skikkelig tykt lag på kroppen bak utlåpet til pipa med 50SX, mens det holdet å ta et papir og dra over en-to ganger etter flyvning med 46AX...

Og noen forslag på trottel-oppførselsen?
      Mvh Tommy Fosland
      Tromsø MFK

Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

Comment

• olle
        • May 2002
        • 708

Vær glad for alt oljesøl som kommer ut av motoren. Det betyr i praksis at motoren får nok både smøring og kjøling. Hvis du vil brenne opp en motor fort og gale, så er det bare å leane den ut til den ikke søler lenger. Hvis du synes oljesølet på modellen er så ille, så still potta slik at minst mulig treffer modellen. Kun syntetolje er sjelden bra for modellmotorer. Som Motorboy sier; litt castorolje sikrer både riktig smøring og nok kjøling. De yter normalt også mer, grunnet mindre friksjon.
        Ang tunepipen. Det er slik en riktig tunet pipe virker. Den slår inn på topp.

olle

Comment

• andre78
          • Nov 2005
          • 163

Hei ! Det du fortelle angående responsen på motoren kommer av at du bruker en tunepipe , for en litt mer linær gassrespons så kan du prøve å flytte litt på pipen ! Jo nærmere motoren du flytter den jo tidligere slår pipen inn , men du vil uansett få en dårligere respons med pipe en uten . men du vil til gjenngjeld få en sprekere motor som bråker mindre . skal du ha en motor med mer respons langs hele registeret så er 4-takter tingen.

Til det med fuelsøl så må jeg si at jeg ikke helt kan skjønne det , muligens den nye motoren din forbrenner dårligere en den gammle .
          Mvh Andre`søhagen

Comment

• MicroMac
            • Jan 2003
            • 632

Det med trottel respons etter ketchup metoden først ingenting så ingenting ...så alt.
            Er som Andre nevner ett ikke helt ukjent fenomen med tuned pipes.
            Derfor tuned pipes er særdeles lite "pop" på 3D maskiner ol .
            Tusser med formler på hvordan lengden på de forskjellige typene piper skal regnes ut. Jeg starter bestandig med de beste intensjoner og regner så øye blir stort og vått. Går så over til prøve og feile metoden når teorien ikke funker helt.
            Jonglere litt med tuned pipe lengder og forskjellige propeller(turtall) er ett must for og få ett ok resultat og en trottel respons du kan leve med. Dessuten har motoren det skikkelig vondt om pipelengden er for kort i forhold til turtallet.... den får rett og slett ikke kvittet seg med avgassene, og sliter med og få inn frisk fuel. Blir derfor bortimot umulig og justere riktig... samt stor fare for koksing (høy temp)
            Hoved regelen er: Lavere turtall- lengre pipe, Høyere turtall- kortere pipe

Forstår jeg deg rett så har du erstattet 46AX en med 50SX i samme fly og med samme pipe med samme lengde.

Hvis det stemmer så har jeg lyst til og prøve meg på en litt alternativ teori på "søleproblemet" ditt.
            Forutsetter vi at du benytter samme propell på begge motorene så vil jeg anta at 50SX n siden den er større og sterkere på papiret vil klare og dra propellen på ett høyere turtall enn 46 AX en greide.

La oss si AX en greide 11000rpm mens SX en greier 12000 bare for og ha noen tall og forholde oss til.
            Samme tuned pipe lengde kan da ikke være riktig for begge motorene.

Jeg heller til at AX en hadde det litt vondt og slet med og få kvittet seg med eksosen, det vil da typisk bli lite søl, og det lille sølet som er vil ha en mørk farge.
            SX en høres ut til og ha det bra siden den søler 2-taktere skal søle
            Om den yder optimalt eller bare går og smålater seg er en annen sak. Jeg ville ha forsøkt og lekt litt med tuned pipe lengden..kanskje prøvd og gjøre den litt kortere noen få mm i slengen. og observere eksos sølet fargen på sølet samt trottel responsen
            mvh MM

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

For å finne ut om det er rett dimensjonert tuned pipe for 46AX eller 50SX finner du ut i denne programmet: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_de.htm

Comment

• andre78
                • Nov 2005
                • 163

Så bra ut den kalkisen der,men kansje noe komplisert og begynne med eksostemp osv! ser heller ikke helt poenget med det med mindre man har en spesiell innteresse for den slags .

Størelsen på tunedpipen er heller ikke så på kusehåret at du må bytte pipe bare du går opp noen få ccm !

Jeg bruker faktisk samme typen pipe på en 51 supertigre som en 91 asp , funker aldeles utmerket på begge motorene selv om den egentlig er beregnet for 10ccm !
                Så Sansyneligheten for at hattoripipen han sin skal endre seg noe særlig fra en 46 kontra en 50 motor = 0 med mindre den nye motoren feks er av typen longstroke og pipen ikke er beregnet for det .

Syntes micromac ga en bra forklaring på hvordan du bør gå frem .
                Mvh Andre`søhagen

Comment

• MicroMac
                  • Jan 2003
                  • 632

Kan selvfølgelig bruke samme pipa... det man justerer litt på er lengden på hele sulamitten. gjøres som regel greit med og dytte silikon slangen ut og inn.

Hvis jeg ikke husker helt feil så er Hatori pipa av disktype... disse er heller ikke noe så inn i hampen ømfintlige som de pipene med kon.

Sjekk ut: http://jimsrc.com/Files/two-stroke_c.gif Liten artig animasjon.
                  Veldig forenklet selvfølgelig. Men det er det lett og forestille seg hva som skjer om pipa er for kort... den vil "dytte" eksos tilbake i forbrennings kammeret.... blir den alt for lang så risikerer man att det blir med forstøvet fuel ut.... hadde nær sagt med sølevannet.
                  mvh MM

Comment

Working...