Unconfigured Ad

Collapse

OS 50 Hyper innkjøring og oljemengde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Originally posted by Tom Erik
    Det er mange meninger om hvordan motoren skal kjøres inn. Min oppskrift er omtrent som Jon`s: litt feit blanding (ca. en halv omdreining ut), variert turtall og den må ikke gå varm. Nikkel-flassing på OS motorer har jeg aldri hørt om. Kan det skyldes dårlig fuel og påfølgende varmegang? Her er mange flotte teorier, men teori og praksis er to forkjellige greier....
    Litt fet er ok så lenge motoren er oppnådd til arbeidstemperatur..

Det har ikke med dårlig fuel og varmgang å gjøre med nikkelflassing i modellmotoren siden modellmotor skal kunne komme opp i temperaturområde fra 90 og opptil 130 grader, etter 135 grader er det nok å bekymre hvis den er leanet ut eller dårlig kjøling.

Siden du ikke har hørt om nikkelflassing, søk i RCU etter "nickel peeling" og innkjøring av ABN motor søker du etter "Tapered bore running-in" eller "Tapered bore break-in" i RCU, det er det god informasjon om innkjøring av ABN motor og dermed får du en garantert god og topp motor.
    Det selges reservedeler i ABC syl./stempel settet for OS motor med flasset nikkel i ABN syl./stempel settet pga krom er mere holdbar enn nikkel og bestilles gjennom internettet.

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by Jon-Arne
      Mener du at sylinderen ikke er konisk når den er varm da eller ?

Alle O.S. helikoptermotorer har stempelring forresten. Har ikke sjekket, men tror ikke de er koniske, tror det er forbeholdt motorene uten ring.
      Hvis det er stempelring er det ikke konisk sylinder, kun hos motor uten ring har konisk sylinder for å kunne holde kompresjon i kald tilstand og utvider når den er varm. Se på bildet her: http://www.mecoa.com/faq/abc/abc.htm

I ring motor er det vanlig å kjøre inn lang tid for å få tilpasset ring mot sylindervegg mens den kjøres fet.

Tenkte at at din motor var ring motor siden det ble ikke nevnt her da jeg leste om rik fuel under innkjøring/4 takting i 2 takter...

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Ja, ikke problem siden ring motor tar ikke skade av 4 takting pga stempelet går ikke trang i boring.

Comment

• filtvet
          • Apr 2006
          • 90

Originally posted by Jon-Arne
          Ja, da kan vi si oss enige allikevel. Håper dere som trengte info om innkjøring på helikoptermotorer ikke gikk dere vill i skogen av mer eller mindre riktig informasjon.
          Tror ikke man behøver spesielle metoder for innkjøring. Sørg for at det ryker godt + god kjøling. Det holder.

Teorier om fuel og motorer er det mange av, men jeg har aldri kjørt inn mine motorer spesielt. Har aldri hatt noe problemer med de, og en jeg Saito jeg solgte brukt for 3 år siden er i live ennå....

Comment

• Tintin
            • Jan 2005
            • 4631

Nah, jeg kjører'n inn som jeg gjorde med mopeden for snart 30 år siden så går det nok bra, den klarte drøyt 100

Comment

• Trondhjem
              • Dec 2004
              • 639

Hei.
              Vil legge til at Kjetil kjørte 30 tanker på sin motor.
              Eller var det 20?
              Før han for alvår begynte trene til 3DMasters.

Mvh
              Odd Arne
              OAF
              Caliber 30FT MiniTitan
              Div Fly
              Radio Hitec Aurora 9
              www.ringerikemfk.com
              http://modelsport.no/

Comment

• Vegabond
                • Jun 2006
                • 1921

Vekker opp denne gamle tråden.

Har nå skiftet stempel og ring på hypern.

noen sier at man må kjøre motoren på litt høyre turtall enn tomgang en tanke før man begynner og hovre osv.

er dette sant?

Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• Tom Erik
                  • Feb 2004
                  • 1601

noen sier at man må kjøre motoren på litt høyre turtall enn tomgang en tanke før man begynner og hovre osv.

er dette sant?
                  Nei, det er ikke nødvendig
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

Comment

Working...