Unconfigured Ad

Collapse

Motor alignment / dial point indicator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whz
    • Nov 2005
    • 190

Motor alignment / dial point indicator

Hei!
    Etter noen dagers feilsøk for å få bort vibrasjoner fra motorområdet i min R90SE (testet å bytte alt fra clutch og oppover), har jeg innsett at jeg trolig må bruke andre metoder enn "prøv & feil". Konsekvensen med vibrasjoner ga seg utslag i at det trolig er hovedårsaken til at gyroservoen (Futaba 9256, på en GY611) tok kvelden, og jeg måtte vaske gress fra rotorbladene etter den påfølgende auto'en (gikk bra, heldigvis).

Har skjønt fra RaptorTechnique at en slik dial point indicator (hva heter sånt på norsk?) er et nødvendig verktøy for å løse slike utfordringer jeg har. Spørsmålene blir da:
    • Hvem i hule selger slike i Norge? Evt. utlandet?
    • Er det bestemte typer man bør holde seg unna (dårlig kvalitet el. lite brukervennlig)?

På forhånd takk for alle tips & råd.
    -//\_____________
    // Steinar Forshaug
    / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
    www.mikronor.no
    Phoenix RC Club . AKMHK . OHK
  • Christen

#2 Unapproved
    Hallo Steinar, på norsk heter det noe sånt som oppklokkingsur.
    Det får du kjøpt hos de fleste maskinforetninger, jeg kjøpte min hos Astrup maskin i stanseveien.
    Den pluss en magnetfot kommer på rundt 6-700kr
    Det må være mulig å måle hundredeler med den, ferdig oppklokket motor skal da være så nerme null som mulig, og helst ikke over 2 hundredeler.

Du kan bare ringe meg, så kan vi klokke den opp hos meg hvis du vil.
    Last edited by Guest; 14-06-06, 22:06.

Comment

• Isak
      • Apr 2004
      • 680

Det han på RT bruker er et måleur. Finnes mange typer på markedet idag og de aller beste koster skjorta, de aller billigste ikke holdbar og heller ikke så veldig nøyaktig. Mye billig utstyr svikter når tiden går slik at nøyaktigheten sviker over tid. Hør med vanlige butikker som selger industriverktøy i litt bedre kaliber en biltema og jernia.

Eller da må jeg bare si at mine erfaringer med å rette opp clutch har fungert meget tilfredsstillende bare med bruk av skyvlærret. Mål avstand fra et fast punkt på selve clutchen til ytterst på skoen. Med vanlig standar skyvlærret klarer du å måle hundredeler og kanskje litt til Holder i lange baner. Ellers kan du også sjekke om det er "kast" i selve clutchplata med å avballansere denne.

Det jeg heller ville ha lagt tiden inn i er å få sentrert motoren inn i clutch klokka. Orginalt synes jeg det blir litt lite presist bare med å trykke inn motor for så å skru den fast. Det er somregel her skeivheter blir. Monter motor men ikke skru den fast - bruk følerblad og mål rundt clutch klokka hvor stor avstand du har til selve clutchen. Her vil du muligens bli overrasket. Mang en Raptor har plagdes med den populære "wah wah" lyden på grunn av skeivstilt motor.

Og selfølgelig må det nevnes at hvis ikke motor går 100 % rent vil du også framprovosere ulyd ("wah wah") og vibrasjon, men da i veldig små bevegelser. Kan forårsake drifting på gyro.
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

Comment

• Isak
        • Apr 2004
        • 680

Au, ser nå at det er ikke akkurat det du spør etter som jeg har svart på angående utmåling men.. pytt pytt. Du var glad for alle tips så da så Den utmålingen på RT bør vel gjøres før du måler clutch mot klokka. Å helst med oppklokkingsur/måleur og ikke skyvlærret der nei
        Last edited by Isak; 14-06-06, 22:12.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Noen monterer motor og motorbukk i feil rekkefølge for å nevne det, viktig å skru fast bukken først og motoren etterpå, har du prøvd det Steinar?

Comment

• Whz
            • Nov 2005
            • 190

Har skrudd fast bukken (og governor-braketten) i motoren først, ja. Testa å løsne den, og skru til igjen, for å se om det hadde noen effekt, men det hadde det tydeligvis ikke.
            Hadde ikke vibrasjonene før jeg merka at start-akslingen gikk treigt rundt, så da bytta jeg et ødelagt kulelager i clutchklokka. I etterkant av dette fikk jeg vibrasjoner, så jeg bytta like godt alt fra clutchen og opp, inkl. ny clutchklokke (med nytt lager ferdigmontert), aksling osv, men fortsatt vibrasjoner.
            Takk for tips ang. måleur/oppklokkingsur - dette er vel bare et "må ha"-instrument, skal man fortsette med denne hobbyen..

Var noen ulyder fra motoren på R50'en min nå, så den må nok også inn på operasjonsbenken. Hmf, blir vel ingen flyving og bare mekk i helga.

Ringer deg sikkert i morgen da Christen
            -//\_____________
            // Steinar Forshaug
            / 2 x T-Rex 700 . T-Tex 500ESP . Futaba 12FG
            www.mikronor.no
            Phoenix RC Club . AKMHK . OHK

Comment

Working...