bare til opplysning så er det aldri nevnt noe fat av meg.. her er det snakk om 10-14 kartonger a` 5 gallon fuel hehe.. bare sånn att det er klart
Unconfigured Ad
Collapse
frakt av fuel..
Collapse
X
-
Beklager, da misforsto jeg denne:
For før dette får en sjangs til å brenne etter en ulykke, så har vi en sak som heter bensin som forlengst enten har tatt fyr om brannfaren er stor eller som vil ta fyr lenge før modellflyfuelen i det hele vurdere å brenne.Comment
-
Vil man være vrang, så vil man være vrang.
Hvor får du dette 200L fatet ditt fra Tintin? Modellflyfuel leveres kun i kanner og kartonger. La oss nå slutte å være vansklige for å være vansklige. Jeg prøver å komme med velfunderte svar, som sikter på å oppklare disse tingene. §1.1.3.1 i ADR bestemmelsene (ja dere skjønte vel hvor utdragene kom fra?) Gir oss ganske klart løyve til transport av modellflyfuel i privatbil, til privat forbruk.
I dag blir det vel all fuel solgt i max 4L kanner, og levert i kartonger med 4 kanner i hver, og totalt 16L i kartongen (før var det ofte 5L kanner og 20L i kartongen). Om det er så kjempelurt å frakte 12-13 kartonger med fuel i bilen, kan nok diskuteres, men lovligt er det i hvertfall så lenge transporten foregår i privat bil, og til privat bruk. Siden fuel ikke selges i detaljhandelen i 200L fat, så er dette klart ulovligt å frakte privat uten at en følger ADR merking og resten av kostebinderiet. Hvem ønsker forøvrigt å frakte ett 200L fat med glow fuel i privatbilen?
Tilbake til lagring i bolig, garasje, eller andre bygg/friluft.
Dette har vært oppe i en annen tråd tidligere ( http://www.modellflynytt.no/showthre...rlige+v%E6sker ).
For å si det enkelt, så bryter den normale villa eier foreskriftene på dette området jamnt over.
La meg gi ett eksempel: Jeg har en 10L kanne med tynner nr 1 stående (samme som whitespirit), jeg har 2 kanner med glow fuel (har vært over 100L fra tid til annen), jeg har 3 kanner med parafin til lamper etc (handlet på salg), jeg har 2L med Aceton, og en 10L kanne med sterkere tynner som jeg antar det er ca 5L igjen på. I tillegg har jeg 10-12 spraybokser med lakk, og endel oljemalingings bokser til huset. Åja, der er vel en 5-10L bensinkanne eller to til bilen/motorsaga der også fra tid til annen.
Alle disse mengdene varierer selvsagt fra år til år og fra uke til uke, men saken er at at de 8 literne med glowfuel, er nok til å bryte forskriften (maks 5L klassa væsker totalt i huset).
Faktisk så kan jeg ikke ha bensin kanna, tynneren, og parafinen i hus samtidigt uten å bryte foreskriften om jeg husker rett. Så jeg bryter foreskriftene på daglig basis, men sørger samtidigt for at alt står så sikkert som råd er. Helst ville jeg ha hatt ett uthus/garasje hvor alt slikt kunne lagres.
I mitt tilfelle er faktisk det lokale brannvesen varslet om at mengdene med brennbar væske (og typene) som kan være lagret til tider, er utover foreskriftene, og hvor i huset disse i såfall befinner seg. Jeg skulle egentlig ha fått en dispensasjon, men p.g.a. uenighet om enkelte detaljer (ingenting som har med sikkerhet å gjøre), er denne ikke innvilget. I mitt tilfelle så ble litt av løsningen å fjerne mesteparten av bensin og parafin fra huset og flytte de til redskapshuset på gården til mine foreldre, men glow fuelen kan ikke stå der da den trenger stabil tempratur, så jeg bryter nok foreskriften nesten samme hva jeg gjør.
Hvor mange av dere har mere enn en kanne med glow fuel i huset?
Husk at om dere har en bod/garasje som står minimum x antall meter fra huset, så er begrensningene noe mindre, men er t.d. garasjen sammenbygd med huset, så er det samme begrensninger som tingene skulle stå i huset.
Tror nok den jamne villa eier vil få seg en stuss når han tar en vare opptelling på hva som finnes i huset av farlige væsker.
OBS. Brannvesenet foretrekker at en samler alt som er farligt på ett sted i huset, som helst er maksimalt sikret mot elektrisk feil, og som har ventilasjon.
Til dere med disel motorer, så er eter noe jeg helst ikke ville ha hatt i ett hus med kjeller under bakke nivå, da denne gassen synker om den skulle komme ut av flaska (vansklig å lufte ut fra en kjeller med andre ord).
Til slutt så vil jeg minne på at der er muligheter for dispensajoner for eiere av villaer (ikke muligt for de med leiligheter), om man tar kontakt med den lokale bransjefen.Last edited by Vingemutteren; 18-06-06, 18:00.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Originally posted by Vingemutteren
Til dere med disel motorer, så er eter noe jeg helst ikke ville ha hatt i ett hus med kjeller under bakke nivå, da denne gassen synker om den skulle komme ut av flaska (vansklig å lufte ut fra en kjeller med andre ord).
Først og fremst er det veldig viktig at korken på eterflaska er helt tett.
I ferdig mikset fuel er det veldig lite sjanse til de fyller opp i rommet og fordunster med tiden.
Startgass er gode å ha siden de lekker ikke ved uhell unntatt lage hull i boksen eller trykke på sprayknappen.. og kan oppbevares trygt i huset.Comment
-
Utdrag frå del 3 av ADR:
"Kapittel 3.4 Begrensede mengder
3.4.1 Generelle bestemmelser
3.4.1.1
Emballasje som brukes i samsvar med 3.4.3 til 3.4.6 nedenfor, behøver bare å oppfylle de alminnelige bestemmelsene i 4.1.1.1, 4.1.1.2 og 4.1.1.4 til 4.1.1.8.
3.4.1.2
Største brutto masse for en sammensatt emballasje skal ikke overstige 30 kg. For brett med krympe-og strekkfilm skal den ikke overstige 20 kg.
ANM.: Begrensningen for sammensatt emballasje gjelder ikke når LQ5 benyttes.
3.4.1.3
Under forutsetning av at maksimumsgrensene i 3.4.1.2 og de individuelle grenser oppført i tabell 3.4.6 overholdes, kan farlig gods samemballeres med andre gjenstander og stoffer forutsatt at de ikke reagerer farlig med hverandre dersom det skulle oppstå en lekkasje.
3.4.2
Når koden LQ 0 er angitt i kolonne (7) i tabell A i kapittel 3.2 for et gitt stoff eller en gitt gjenstand, er det ingen unntak fra de relevante bestemmelsene i bilagene A og B for dette stoffet eller denne gjenstanden emballert i mindre mengder, med mindre noe annet fremgår av disse bilagene.
3.4.3
Når en av kodene LQ 1 eller LQ 2 er vist i kolonne (7) i tabell A i kapittel 3.2 for et gitt stoff eller en gitt gjenstand, og såfremt ikke noe annet er bestemt i dette kapitlet, gjelder ikke bestemmelsene i andre kapitler i ADR\RID for transport av dette stoffet eller denne gjenstanden , forutsatt at:
bestemmelsene i 3.4.5 (a) til (c) er fulgt; i forbindelse med disse bestemmelsene betraktes gjenstander som inneremballasje;
inneremballasjen oppfyller betingelsene i 6.2.1.2 og 6.2.4.1 til 6.2.4.3.
3.4.4
Når koden LQ 3 er vist i kolonne (7) i tabell A i kapittel 3.2 for et gitt stoff, og såfremt ikke noe annet er bestemt i dette kapitlet, gjelder ikke bestemmelsene i andre kapitler i ADR\RID for transport av dette stoffet, forutsatt at:
stoffet transporteres i sammensatt emballasje; følgende ytteremballasje er da tillatt:
fat av stål eller aluminium med avtagbar topp;
kanner av stål eller aluminium med avtagbar topp;
fat av kryssfiner eller pappfat;
kanner av plast med avtagbar topp;
kasser av naturtre, kryssfiner, sponplate, papp, plast, stål eller aluminium;
og emballasjen er slik konstruert at den tilfredstiller kravene i 6.1.4.
største mengde for hver inneremballasje vist i kolonne (2) eller (4) og for hvert kolli som vist i kolonne (3) og (5) i tabellen i 3.4.6, ikke er overskredet;
hvert kolli er klart og varig merket med:
innholdets UN-nummer, slik det er gitt i kolonne (1) i tabell A i kapittel 3.2, med bokstavene «UN» foran;
dersom det er ulike godsslag med ulike UN-nummer i samme kolli:
innholdets UN-nummer, med bokstavene «UN» foran, eller;
bokstavene «LQ»
Denne merkingen skal vises innenfor et kvadrat som heller 45° til siden (diamantformet) og som måler minst 100 mm x 100 mm og er omrammet av en minst 2 mm bred linje; tallenes høyde skal være minst 6 mm. Når innholdet omfatter mer enn ett stoff tilhørende forskjellige UN-nummer skal "diamanten" være stor nok til å romme alle relevante UN-nummer. Dersom kolliets størrelse gjør det nødvendig, kan dimensjonene reduseres forutsatt at merkingen likevel er klart synlig
3.4.5
Når ikke noe annet er bestemt i dette kapitlet og en av kodene LQ 4 til LQ 19 og LQ 22 til LQ 28 er vist i kolonne (7) i tabell A i kapittel 3.2 for et gitt stoff, gjelder ikke bestemmelsene i andre kapitler i ADR\RID for transport av dette stoffet, forutsatt:
at stoffet transporteres :
i sammensatt emballasje i samsvar med det som er foreskrevet i 3.4.4.(a), eller
i inneremballasjer av metall eller plast som er solide og ikke lett kan punkteres eller revne, og som er anbragt på brett med krympe- eller strekkfilm;
at største mengde for hver inneremballasje vist i kolonne (2) eller (4) og for hvert kolli som vist i kolonne (3) eller (5) i tabellen i 3.4.6, ikke er overskredet;
hvert kolli er klart og varig merket som angitt i 3.4.4.(c)."
Eller les her: ADR Del 3, Kap 3.4Last edited by Aksel; 18-06-06, 21:47.Comment
-
Originally posted by AkselUtdrag frå del 3 av ADR:
3.4.2
Når koden LQ 0 er angitt i kolonne (7) i tabell A i kapittel 3.2 for et gitt stoff eller en gitt gjenstand, er det ingen unntak fra de relevante bestemmelsene i bilagene A og B for dette stoffet eller denne gjenstanden emballert i mindre mengder, med mindre noe annet fremgår av disse bilagene.
Men ADR gjeld vel som sagt ikkje for oss uansett:
"1.1.3 Unntak
1.1.3.1 Unntak som er knyttet til transportoperasjonens karakter
ADR-avtalens bestemmelser/RID gjelder ikke for:
transport av farlig gods som foretas av privatpersoner når godset er emballert for detaljsalg og er beregnet for vedkommendes personlige bruk eller bruk i hjemmet, eller for egen sports- eller fritidsaktivitet forutsatt at det er truffet tiltak for å hindre lekkasje av det farlige godset under normale transportforhold. Farlig gods i mellomstore bulkcontainere (IBCer), storemballasje eller tanker er ikke ansett som pakket for detaljsalg;"Last edited by Aksel; 18-06-06, 22:03.Comment
-
Originally posted by Akselorutsatt at det er truffet tiltak for å hindre lekkasje av det farlige godset under normale transportforhold. Farlig gods i mellomstore bulkcontainere (IBCer), storemballasje eller tanker er ikke ansett som pakket for detaljsalg;"
Vil du være helt sikker og unngå diskusjoner/trøbbel, så skaff deg et datablad på innholdet (finnes garantert på nettet), samt en fareseddel for fareklasse 3 som du kan skrive ut og klistre på... Da har du gjort det man kan forvente av noen som skal frakte farlig gods, og du har ryggen fri dersom noe skulle skje..
Det koster deg ikke mer enn noen min. på google og et par ark...
Ha en fin tur med fuelen!Comment
-
Originally posted by TrolletEr virkelig dette noe å diskutere?
Er det ikke bare å hive fuelen inn i bilen å kjøre?
(No fekk eg "Matpakkespisevise" på hjernen)
Hjelpe meg så hjelpeløst.
Forskrift om transport av farlig gods på vei §9-3:
"Ved overtredelse av denne forskriftens bestemmelser eller vedtak fattet i medhold av den, gjelder bestemmelsene i brann- og eksplosjonsvernlovens §§ 37 – 40 samt § 42 tilsvarende."
Brann- og eksplosjonsvernlovens §42:
"§ 42. Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer denne loven, sentrale eller lokale forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av denne loven, eller som medvirker til dette, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.
Den som legger hindringer i veien for undersøkelser som offentlig myndighet iverksetter etter denne loven, eller unnlater å yte pliktig bistand eller gi opplysninger som kreves for utførelsen av tilsynet etter denne loven, straffes med bøter såfremt forholdet ikke rammes av et strengere straffebud. "
I tillegg risikerer ein vel bot eller inndraging av førerkort med bakgrunn i veitrafikklovens §3.
Eg synest ikkje dette er så hjelpelaust, me har jo fått klarhet i ein heil del.
At du ikkje føler for å bidra med noko konstruktiv, eller å halde deg oppdatert på om det du driv med er i henhold til norsk lovverk, ser eg på som ditt problem.
"Eg visste ikkje..." blir nok ikkje sett på som gyldig grunn av politi og andre øvrigheter.
(Eg har sett signaturen din, men eg klarar ikkje la vera )Comment
-
"Eg visste ikkje..." blir nok ikkje sett på som gyldig grunn av politi og andre øvrigheter.
Stemmer det axsel, men en hardnakket hennvisning til §1.1.3.1 hjelper. En må bare aldri vise at man er i tvil om sakens natur. Å handle i god tro, gjelder når en har satt seg inn i saken så langt en kan vente seg av en privatperson. Og det har vi alle nå som vi vet hva som står om dette i ADR foreskriftene §1.1.3.1. Utover dette så er alt kun snakk om fortolkninger, og da er det mere snakk om hvem som har rett, og ikke hva som er straffbart.
Men jeg må si at jeg ble lettet da denne paragrafen endlig dukket opp i regel mylderet.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
Og til dere som tidligere i tråden la ut om hvor farlig det var å frakte fuel, det er IKKE mindre farlig nå, fordiom det er lov ifølge norsk lovverk.
Så dette bør dere holde dere langt unna, for det kan bli farlig for redningspersonell hvis noen som sitter å røyker kræsjer inn i bilen deres mens dere er på vei til flystripen.
Fy og fy. For det er ikke overtrykksventil på fuelkannene heller. DET er farlig det.Do not feed the internet troll.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment