Unconfigured Ad

Collapse

Kjøre OS FS70FL på 0% nitro?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nitro
    • Sep 2003
    • 376

Kjøre OS FS70FL på 0% nitro?

Kjører i dag mine totaktere på Byron 0% nitro, 18% olje. Synes motorene går upåklagelig på denne fulen, og ser ikke poenget i å bruke nitro på dem til min sportsflyging.
    Har nå tenkt å kjøpe en OS FS70FL, noen som har erfaringer med å kjøre denne motoren på 0% nitro? (Eller andre firtaktere på 0% nitro).
    Håper å slippe å drasse med meg to forskjellige fuletyper på stripa.
    Anyone?
    Last edited by Nitro; 19-06-06, 10:10.
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Tomgangsegenskaper blir dårligere ved 0 nitro, kjør motoren på 10% nitro..

Comment

• bellanca
      • Apr 2004
      • 283

Den eneste firtakteren jeg vet om er lykkelig på 0% nitro, er laser.
      Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo
      Ultra Stick
      Riva Silver X
      Laser 3d
      Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Fordi Laser har høyere kompresjonforhold som gjør at den kan kjøre på 0 nitro..

Comment

• pepsimannen

#5 Unapproved
          Originally posted by Nitro
          Håper å slippe å drasse med meg to forskjellige fuletyper på stripa.
          Anyone?
          To fueltyper er vel ikke noe problem, to modeller derimot- det blir mye å drasse på. eller?

Comment

• Nitro
            • Sep 2003
            • 376

Neida, ikke noe stort problem å "drasse" på to fueltyper. Tenkte bare at det enkleste ofte er det beste.
            Har hørt om Laser firtakt, men aldri sett dem hos noen norsk forhandler.
            Noen som vet om norsk forhandler?
            Blir kanskje enklere å kjøre alt på 10% nitro skjønner jeg. Men hadde nå engang tenkt å unngå det..... er litt sær der

Comment

• andre78
              • Nov 2005
              • 163

Kanongode motorer med en fantastisk kvalitet og pålitlighet......
              Mvh Andre`søhagen

Comment

• bluespal
                • Nov 2005
                • 52

Har selv en slik OS motor (70). Jeg kjører den Byron 18%olje og 5%nitro.
                Har ikke problemer med tomang ved denne fuelen.
                Starter med en gang og trotler bra.
                Mvh Pål

Comment

• Nitro
                  • Sep 2003
                  • 376

Takk Andre!
                  Skal se nærmere på disse motorene. Kostbare, men vakre som juveler, synes nå jeg
                  Her er hva Laser Engines sier selv om nitro i deres motorer:

-------------------
                  Can I use Nitromethane if I want to?

Yes, Nitromethane will increase performance and make needle settings even less critical. Many engine manufacturers specify nitromethane in the fuel and they will not run well without it. The Laser engine does not need nitromethane for reliable running and it should only be used if necessary. It is very expensive and the major source of corrosion.

-------------------

Må nok prøve meg frem selv og se hva som fungerer i praksis, dersom jeg slår til og kjøper en laser.

Noen her som har noen erfaringer med disse motorene?

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

har en i klubben med laser 150 og han sier det er den beste motoren han har hatt. og han har hatt maaaange. bruker vanlig varm 2t plugg og 0 nitro
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

Comment

• andre78
                      • Nov 2005
                      • 163

Hei ! jeg kjenner til 2 stk som bruker laser , han ene er en guru på motorer og lager også modellmotorer fra bunn av. Vet at han benytter en laser 100 , denne motoren har han hatt lenge og logget veldig mange turer med ! Har til gode å høre motoren fuske ei heller aldri sett den stoppe et fint plus er også at de har en mye penere gange en feks os ...

Ellers så har Svein B ved tekniskhobby god kompetanse på disse motorene , kansje litt dyr men ......
                      Mvh Andre`søhagen

Comment

• Nitro
                        • Sep 2003
                        • 376

Takk for mange gode svar. Sporet litt av fra OS til Laser
                        Jeg hadde rett og slett ikke tenkt på Laser motor før det ble nevnt, ikke dem man ser flest av på stripa.
                        Får se hva jeg bestemmer meg for. Må først prøve å selge unna litt "gammelt" før nytt handles inn

Comment

• Geir J.

#13 Unapproved
                          Jeg vet nå ikke helt hva de andre plages med når de kjører OS motoren sin uten nitro. Jeg har alle OS's firetaktere fra 26-120 (også bokser 120). Alle disse har i alle år blitt kjørt uten nitro uten problemer i det hele tatt. Fin gange, god ytelse og lav, sikker tomgang.
                          En OS 70 Surpass brukes på en Sig King Cobra (beregnet for 60 totakt), og dette er et fly som flyr svært bra. Flyet er ikke spesielt lett heller med flaps og retract.
                          Nå har jeg nettopp skiftet lager i en OS 40 Surpass. Etter drøyt 15 års hard bruk var lagrene rett og slett utslitt, men ikke nevneverdig korrodert. Har satt i nye lager fra SKF, og regner med at motoren holder 20 år til.

Laser er en førsteklasses motor. Helt nydelig på alle måter, men kluelagrene deres er en svakhet. En del brukere opplever at motoren kaster ut ei kule og knuser stempelet. Jeg har også en kjenning som opplevde rådebrudd og knusing av veivhuset som følge av dette.
                          Bortsett fra disse tilfellene vet jeg om flere titalls brukere som har kjørt Laser i massevis av år uten problemer av noe slag, så den anbefales absolutt.

Comment

• Vingemutteren
                            • Jul 2002
                            • 2421

Har en juvel av en Laser 70 i kjelleren (naboens motor), og denne går fint på alt fra 0 - 10% Nitro, men går noe hardt med 15% Nitro (denne motoren har aldri stoppet i luften uten at eieren har gjort feil som å glemme seg bort å fly tomt ). Bakdeler med disse Laserne er vekt, og forgasser plassering. Vekten tror jeg er endret noe på 70 utgaven, da en annen i klubben nylig kjøpte seg en Laser 70 til spitfiren sin, og oppdaget at den nå kom med mindre veivhus enn den gamle.
                            Forgasseren som stikker rett ut av toppen er Laserens store bakdel (plass til plassering/trottle overføring), og samtidigt den`s store fordel med sin fantastisk sikkre og fine gange. For meg så er Laser det beste valget til skala fly med plass til forgasseren.
                            P.s. Den 150en er bare nydlig. Var på eikeren for noen år siden på sjøflystemne, og en skala modell (tysk krigsmodell) med en slik 150 bergtok meg helt med sitt vakre utsende, flotte motorgange, og sin skalalike flyving.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...