Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken motor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viggkri2
    • Nov 2005
    • 1048

Hvilken motor?

Hei

Kom over ett gammelt "Big Stick" byggesett fra Bud Nosen.
    Vingespenn 260 cm, lengde ca 2 meter, oppgitt vekt ca 10 kg.

Hvilken motor bør jeg velge, har ingen planer om å henge i propellen, men vil ikke ha en modell med marginale ytelser, velger selvsagt bensin.

Takker på forhånd for innspill.

Viggo
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Zenoah er jo veldig pålitlige og billige motorer.
    38 eller 45ccm vil vel ta flyet i lufta. Kanskje 45'n er et greit valg siden det er snakk om rundt 10kg. Så har du jo 62ccm utgaven også, da vil du nok antagelig ha en del krefter i reserve...

Selges av f.eks rc-flight.com
    Last edited by esmel; 19-06-06, 11:45.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

mvvs har jo også noen kompakte bensin motorer fra 26-45ccm er jo de samme som selges under evolution navnet til en langt høyere pris. www.leikvold.no selger mvvs.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Langt billigere penge....?
        300kr forskjell på mvvs 45(Leikvold) og evolution 45(elefun)....
        Zenoah 45 koser ca. 2000kr mindre enn en evolution 45. Det tilsvarer jo ei fin pakke mer servoer, noen timer utpå med båten, en god fest eller et lite fly. Så om en ikke er avhengig av å ha den ultimate motoren for hovring og vill 3D flyging så mener jeg fortsatt zenoah er et godt valg.

Det blir selvsagt smak og behag hva en går for.

Zenoahmotorene bruker ikke elektronisk tenning noe som vel innebærer mindre plundring med bruk av batterier osv. Bare en bryter på tenninga og forholde seg til. Når det gjelder starting så går det greit å starte de uten easystart, men de skal visstnok bli like lettstartede som de med elektronisk tenning med dette montert.

Til gjengjeld har de med elektronisk noe høyere effekt siden tenningstidspunktet vel blir noe bedre tilpasset motoren.

Zenoah motorene veier gjerne mer, men ofte oppgis vekt på de med elektronisk tenning uten elektronikken slik at differansen ikke blir så stor som det ser ut til i første øyekast.

Zenoah motorene går vel for å være blandt de mest driftsikkre bensinmotorene på markedet, men som sagt de med elektronisk tenning leverer litt mer effekt.

La lommeboka, smak og behag avgjøre.
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

hadde ikke sjekket prisen på 45ccm motoren. men 26ccm motoren koster 1500kr mindre hvis det står mvvs på den
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

...og jeg sjekket ikke prisen på den motoren du nevnte...
            Visste ikke at det var så stor prisforskjell på den.

Med 10kg så blir vel kanskje en 26ccm litt liten(?)
            Espen Melby

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

ja den blir vel sikker litt liten til den. hadde tenkt på den til storchen min som jeg regner med havner på 7-8kilo. men så er ikke det noe akrofly heller.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Regner med jeg putter inn min zenoah 45 i min kommende ultimate. Totalvekt blir vel ca. 7kg. Regner med at det holder, i hvert fall til acroflyging. Alternativt så får en ofre noen goder, suge til seg noen penge i statens lånekasse og/eller jobbe litt ekstra og kjøpe noe annet som er litt sprekere, f.eks da-50, zdz, mvvs/evolution eller 3W på rundt 50ccm.

Det kan jo være verdt å merke seg at zenoah har sidemontert forgasser mens de fleste andre jeg nevete har bakmontert. Det kan ha litt å si mtp. montering (les. cowling med dårlig plass) om en ikke vil begynne å hogge løs på cowlingen evnt. firewall/motorboksen med dremmel/stikksag...
                Espen Melby

Comment

Working...