Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med ROTO 35Vi

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

Problemer med ROTO 35Vi

Jeg sliter fortsatt med min ROTO 35Vi bensinmotor. Jeg har nå holdt på med denne motoren i 3 mnd uten å komme til bunns i saken.

Essensen er at den starter lett, men går kun 10 omdreininger om gangen. Det har vert stilt store spørsmålestegn ved tenningsanlegget da vi med pluggen ute kunne se at den kun tente på de første omdreningene, og så slutte å tenne. Nå er tenningsanlegget byttet 3 ganger uten at det forandrer saken og jeg begynner å tvile på hva som kan være problemet.

Her er en video som viser hvordan motoren typisk oppfører seg: http://rc.andersh.com/video/roto.wmv

Det ligger også en tråd på RC-Universe om saken. Den finner dere her: http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=4429684

Jeg har også kommentert en del rundt mine problemer i denne tråden her på MFN Forumet: http://www.modellflynytt.no/showthre...t=11166&page=2

Håper noen med erfaringer med bensinmotorer kan hjelpe med å finne en løsning på dette.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

Ut fra gammel totaktserfaring ville jeg si:
    Motoren får ikke bensin!
    Det er basert på at jeg mener det er membranforgasser på denne motoren.
    Dersom membranen er ødelagt/skadet/utett vil motoren bruke opp det lille som ligger i kammeret, og deretter stoppe grunnet manglende tilførsel.
    Dette er akkurat samme oppførsel som ses på diverse hageredskap.

Dersom du har en sjanse ville jeg prøve å bytte forgasser, alternativt åpne forgasseren og sjekke membranen (men dette er ikke noe du skal gjøre uten en viss erfaring). Membranen sitter som regel rett under et lite firkantet lokk på siden av forgasseren.

Hva med å la forhandler av motoren uttale seg (Martinsen Hobbyservice)? (Nei, ikke i familie).
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Heisann Terje!

Martinsen har hatt motoren inne og funnet tenningsanlegget defekt. Jeg fikk den tilbake med samme feil. De hadde ikke oppdaget det fordi den på det tidspunktet kunne komme i skade for å gå i noen minutter før feilen inntraff. Etter det er tenningsanlegget byttet flere ganger uten hell.

Jeg har også tenkt på at det kan hende den ikke får bensin, men ankepunktet mot den teorien er at den stater så latterlig lett når man bare drar i den på nytt (som du ser på videoen). Dersom det var bensintilførselen burde man måtte choke/prime motoren på nytt etter at den stopper. Jeg trenger nesten ikke ta i engang når jeg skal starte den på nytt. Bare vippe den over så kommer den. Jeg har også hatt av lokket til mebranpumpen på forgasseren og der ser alt ut som det skal, og det var ikke smuss eller vann der. Det hører også med at motoren svært enkelt suger opp bensin fra tanken selv om slangen er tom når jeg begynner. Det må jo nesten bety at pumpen fungerer?
      Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Lumbajack
        • May 2002
        • 635

...med fare for å irritere eller virke banal...har du byttet plugg? eller sjekket om den pluggen du bruker er rett type?
        Sjekk også om du har overslag noen plass. Vanskelig å se i fullt dagslys men har du en mørk garasje så burde du se om det slår over ved plugghetten eller andre steder.
        ...Har du også mulighet til å sjekke om alle pakninger og simmeringer (veivhuset) sitter som de skal?
        Jeg har heller ikke noe tro på at det er forgasser eller tilførsel.
        Viss du har tilgang på en tenningslampe så kan du koble den på. Sjekk om blinkingen stopper før motoren slutter å snurre. Viss den gjør det så har du typisk et tenningsproblem. Viss lampen blinker helt til motoren stopper å snurre så se nærmere på andre ting.
        ...snakker utifra erfaring med 2-taktere. (servicemann på snøscooter)
        Mvh

Olav Lund

Comment

• RS
          • Dec 2004
          • 312

Hei
          Skru ut pluggen og kjør den med starter en stund. Dersom du har gnist hele
          tiden er det definitivt et fuelproblem, hvis ikke er det selvsagt et tenningsproblem.

RS
          Ronny Sundbye
          Young man, was that a landing or were you shot down?

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

av min erfaring med totaktere (motorsag mopeder osv) så ville også jeg tippet på at den ikke får bensin. men du har tydligvis testet det. hadde en intresant opplevelse med mopeden her om dagen. den begynte å ikke ville gå på full gass da bare døde den men å hlv gass dro den som bare det. trodde selvfølgelig det var noe med forgasseren og renset den men det hjalp ikke. fant da til slutt ut at det var dårlig kontakt mellom pluggledning og plugghette. fikset det og den gikk som ett uvær

så det jeg vil fram til er at feil med tenning kan gi mange rare symptomer og lurer da på om plug/pluggledning/plugghette ble byttet sammen med tenningsanlegget ?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Med fare for også å fornærme noen, så er vel dette ikke rette måten å finne ut av en gjenstridig motor på, montert hengende i en modell...?
              Få motoren montert rettvendt i en bukk hvor du har full oversikt over luft- og bensintilførsel samt tenning. Og bruk alle de triksene småmotorreparatørene bruker for å finne ut hva som feiler, som å dusje bensin direkte i luftinntak når motoren går, fjerne bensintilførsel når motoren går osv.
              Slik det ser ut her så kan den like gjerne få for mye (pluggen slokner) som den får for lite (går tørr). Dette ser du også lett ved å skru ut pluggen rett etter at den starter og stopper. Er den våt, får den enten for mye (slokner) eller tenningen svikter. Er den tørr, får den for lite. Det burde ikke være helt umulig å finne ut av dette, så lenge du er sikker på at du har gnist på pluggen, også når motoren vibrerer og går. Systematikk i feilsøkingen er alfa omega. Lykke til.

olle

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Takker så mye for mange og gode svar. Jeg skal forsøke å utdype litt.

Originally posted by olle
                Med fare for også å fornærme noen, så er vel dette ikke rette måten å finne ut av en gjenstridig motor på, montert hengende i en modell...?
                På dette stadiet er ingen forslag fornærmende! Motoren har vert montert rettvendt i bukk i timesvis tidligere. Dette har lite å si for feilen. Den er akurat lik uansett. Forøvrig er det noe helt annet å ha bensinmotorer hengende enn fuelmotorer. Det er forskjell på 20% olje og 2%. Det samler seg ikke i pluggen på samme måte og er stort sett helt uproblematisk. Jeg har forøvrig akkurat kjøpt meg gresstrimmer. Er jo i prinsippet akkurat samme type motor. Motoren henger også der..

Originally posted by Tyor
                Det jeg vil fram til er at feil med tenning kan gi mange rare symptomer og lurer da på om plug/pluggledning/plugghette ble byttet sammen med tenningsanlegget ?
                Allt som har med tenning å gjøre henger på tenningsanlegget og er dermed byttet 3 ganger. Alle ledninger, pluggledning, plugghette.

Originally posted by RS
                Skru ut pluggen og kjør den med starter en stund. Dersom du har gnist hele tiden er det definitivt et fuelproblem.
                Jeg har ikke mulighet til det akkurat nå siden jeg har 3-blader uten spinner. Jeg kan evt. montere på 2 bladet propell. Da har jeg spinner til den. Jeg har gjort dette tidligere (med det første tenningsanlegget) og da forsvant tenningen etter noen omdreininger. Jeg har ikke sjekket dette siste tenningsanlegget. Jeg har jo etterhvert begynt å lure på "meg selv" om jeg skal misstenke enda et tenningsanlegg for å være defekt..

Originally posted by Lumbajack
                Har du byttet plugg? eller sjekket om den pluggen du bruker er rett type?
                Plugg er byttet flere ganger. Gapet på den er også sjekket og forsøkt justert mange ganger. Det ligger på ca. 0,7mm som skal være omtrent i rett område. Har forsøkt å ha den helt ned i 0,5, da fikk jeg den faktisk til å gå litt, men den ble et he*** å starte. Ikke gikk den stabilt heller.

Sjekk også om du har overslag noen plass. Vanskelig å se i fullt dagslys men har du en mørk garasje så burde du se om det slår over ved plugghetten eller andre steder.
                Er det noe som kan komme etter et vist antall omdreininger? Den går jo konsekvent strøkent de første 5-10 omdreiningene...?

Viss du har tilgang på en tenningslampe så kan du koble den på.
                Det er jo en interessant ide.. Er det noe man kan kjøpe på feks. Clas til en "vettug" pris? Kan den bare holdes inntil pluggledningen/hetten uten å fysisk kobles til noe sted?
                Last edited by andersh; 26-06-06, 22:41.
                Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

en tenningslampe kan sikkert være ett godt forsøk. den skal somregel kobles til ett 12v batteri også har den en klamme du setter rundt pluggledningen omtrent som på ett tang ampere meter. den vil da blinke for hvær tenning. og kan brukes samtidig som du starter motoren også ser du da om tenningen forsvinner da motoren stopper et eksempel her http://www.biltema.no/search/searchr...tennings+lampe
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• Lumbajack
                    • May 2002
                    • 635

Snodig problem....titta litt på videoen din igjen....
                    Ved første øyekast så ser/høres det ut som om det er et forgasserrelatert problem. Det høres ut som om motoren går på et 'reservoar' som tømmes. Typisk gass i forusker'n....problemet er bare at den starter momentant etter at den har stoppet. Dvs. at den er 'primet' og at det er bensin i systemet. Ergo tenningsrelatert....men det er som du sier, merkelig at den går 1 sec. før den stopper. Hva med kill-switcher, failsafer, teningsbatterier etc og de tingene som ikke hører til det originale tenningsanlegget?
                    ...motoren går jo klokkerent den korte stunden den går...virker som om det er noe som forstyrrer eller bryter tenningen...DUH!! ...sorry
                    ...hva om du løsner eller flytter litt på tenningsbokser etc?

...en tenningslampe vil kanskje 'belyse' problemet bedre. Du vil se fortenning og også tidspunktet når tenningen bryter.

Ang overslag...vil vel i de fleste tilfeller gi fusking...men man vet jo aldrig med digitale tenningsanlegg...kan de 'forstyrre' seg selv ??
                    Mvh

Olav Lund

Comment

• Ola
                      • Jul 2004
                      • 251

Jeg hadde tilsvarende symptomer på DA-50 min. Den var etter og tente, men døde umiddelbart. Tenningslampa viste tydelig at tenningen kuttet ut.

MEN for å være helt sikker.... Jeg fikk lånt en komplett tenningsmodul fra RC-flight som helt sikkert fungerte og dermed fyrte min opp som den skulle.
                      Du har ingen du kan låne av? Og da fra en motor som garantert fungerer?

mvh
                      Ola
                      Ola
                      Elverum Flyklubb Modell
                      www.efkm.org

Comment

• Christen

#12 Unapproved
                        Hei, du har prøvd alt som virker logisk for problemet ditt nå, etter å ha hørt på videon din lurer jeg på om medbringeren din sitter der den skal ? siden den stopper akkurat når tenningsanlegget begynner å legge på fortenning.
                        Tviler sterkt på at det er tenningsanlegget siden du nå har byttet tre ganger, skjekk medbringeren..... kanskje kilen som skal være der, ikke er der ?

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

FRYYYYYYYYYYYYD!!!

I DAG - ørten timer senere - går motoren som en klokke!

For ca. 1 mnd siden hadde jeg dialog med Rotomotor i Tjekkia og etter å sett video mente de også at det var tenningsanlegget. De ble imidlertid skaptisk etter at jeg fortalte at jeg hadde vert gjennom 3 forskjellige tenningsanlegg uten hell.

Jeg sendte bort mitt tenningsanlegg til de, men det kom faktisk aldri frem. Noe gikk galt i posten (sendt som brev). Til tross for det sendte Rotomotor meg nytt tenningsanlegg og ny plugg (for sikkerhets skyld) i forrige uke. Anlegget kom på torsdag og i dag fikk jeg (egentlig ikke) tid til å montere og teste. Motoren startet og det var ikke ANTYDNING til fusking slik som tidligere! Den gikk klokkerent og folk som var på stripen påpekte hvor fint den gikk og hvor fin lyd det er i den.

Jeg flydde 1 tank (faktisk borti 30 minutters flytid!!) fordelt over 3-4 turer i dag. Siden den ikke har gått noe serlig tidligere er den bare grovjustert, så den trenger en finjustering av dysene før den er perfekt, men den var SVÆRT nærmt i dag!!

Det neste nå er å lære seg å fly på nytt... Som acropilot fra modeller som Extra og U-Can-Do 3D m.fl. føltest en 2,5m Beaver EKSTREMT slapp og rar... Må nok lære meg en litt ny flystil til denne modellen...
                          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Comment

• Eagle
                            • Jan 2006
                            • 1299

Bra å høre at motoren din endelig funker.
                            Jeg har sittet og fulgt med på denne tråden, og har vært på nippet til å skrive inn en lite tips om å "merke" tenningsanlegget du har sendt inn, for å se om du har fått det samme tilbake. Synes det var litt rart at alle teningsanleggene du fikk ikke virket.
                            Men nå er det bare ut og fly.
                            Knut Erik
                            But it flies, so who cares??
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.skalamodellflyklubb.no
                            www.teamflyingcircus.com

Comment

• andersh
                              • Apr 2003
                              • 1734

Originally posted by Eagle
                              Jeg har sittet og fulgt med på denne tråden, og har vært på nippet til å skrive inn en lite tips om å "merke" tenningsanlegget du har sendt inn, for å se om du har fått det samme tilbake. Synes det var litt rart at alle teningsanleggene du fikk ikke virket.
                              Ja jeg kan love deg at jeg også har vært skeptisk til tider... Nr.1 fulgte med motoren. Nr.2 Ble byttet av Martinsen selv når jeg sendte motoren til de. Nr.3 ble byttet av meg selv, mens jeg fortsatt hadde nr.2. Og nr.4 fikk jeg nå fra ROTOmotor. Det er ikke det samme som jeg sendte. Har litt annerledes label på seg.

Så joda - jeg har nok hatt 3 stk som ikke virket. Er jo nesten for utrolig...

Siden turen i dag var en slags Jomfrutur fant jeg jo noen småting med modellen som ikke var helt patent. Blant annet var det himla mye slakk i siderors overføringen (brukt den som fulgte med i kit'et). Slakk kombinert med at sideroret gikk litt tregt rundt midten, OG at modellen er følsom på sideroret var dårlig. Modellen trakk til den siden jeg svingte sist. Den ble bytta ut med Dubro kulelinker. Så har jeg fikset litt på sideror/halehjul-patenten som også er litt "tvilsom". Nå er slakken helt minimal, og sideroret går lettere. Regner med at dette nå er på plass.

Bilder av modellen her: http://rc.andersh.com/html/beaver.html

Det neste er en skikkelig finjustering av dysene på motoren slik at den går fint i hele turtallsområdet, og throttler fint. Deretter....

Med 35ccm beniner vil jeg tro den er ganske perfekt til å trekke seilfly med.. Det må jo forsøkes!
                              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

Comment

Working...