Unconfigured Ad

Collapse

Trenger et lite justeringsråd til ASP52

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gisle
    • Dec 2005
    • 575

Trenger et lite justeringsråd til ASP52

Denne motoren er ganske ny og innkøjørt korrekt.
    Den går som ei klokke og starter med en liten sveip bare på spinneren.
    Throttler ok når den har gått på tomgang en stund, gjerne et minutt. Den kan "henge" litt før den kommer, noe som i følge boka er ok, men her er jeg usikker. Jeg får ikke bort denne saken.
    Egentlig er ikke det som er mitt problem i denne tråden. Det er at når jeg taxer Readyen på vannet med litt gass over tid og så gir på kan den stoppe. Jeg sliter med å få simulert dette frem på land. Da skjer det ikke
    Trodde først det var for mager tomgang og fetet tomgangsdysa litt. Det ble ikke bedre. Har også prøvd det motsatte, men sliter litt med å finne ut av det.
    Noen ide om hva som er mest sannsynlig ?

Bruker Jero 10% nitro 15% castor/Synth med 3% ekstra tilsatt Castor
    Brukte 5% nitro tidligere, men for å unngå flere kanner har jeg inngått et kompromi med meg selv med å bruke 10% både til 2 takteren og 4 takteren.
    Bruker nå Enya nr.3 plugg.

Kan det være for mye nitro? Erfarte å se på sjøflystevnet i sommer som Orkdal arrangerte at en der hadde problemer med motoren at den plutselig stoppet ved throttling, og det viste seg at det ble bra når de endret fra 10% til 5% nitro.....
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

hei igjen Gisle. husker den store cessnaen som de ikke fikk til å gå på 10% men gikk som en klokke på 5% mener å huske det var en 91 motor. eller kanskje en 61. uansett så er dette ett problem jeg har hatt på min asp53 2t også. hvis jeg flyr lenge på litt under halv gass så kan den stoppe. går som en klokke på bakken. tror kanskje 50size motorene er litt utsatt fordi de leveres med samme potte som 40 og 46 den er kanskje i minste laget. vet ikke om det er grunnen men en tanke jeg har gjort meg. men uansett så ville jeg ha prøvd å magre den litt på tomgangen.
    Lykke til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Godseieren
      • Apr 2003
      • 296

Hei!
      Ut fra egen erfaring vil jeg tippe at problemet ditt kommer av at motoren går
      litt rik på mellomregisteret. Hvis du prøver å magre litt blir den enten for mager på tomgang eller full gass. Et jungeltriks er å ta ut tomgangsnåla, sette den i bormaskinen og file de ytterste 2mm spissere. Det gjorde underverker for min SC 52.
      Mvh
      Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

det skal jeg prøve med min også for tomgangsnåla er jo helt butt i enden hvis jeg ikke husker feil.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

Working...