Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring/justering av Saito 100

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheUrgeMan
    • Nov 2004
    • 50

Innkjøring/justering av Saito 100

Hei.

Er nybegynner på 4 takter og trenger noen gode råd.

HAr nå kjørt motoren min i 20 min med 4 turn ut på nåla, som beskrevet på http://www.saito-engines.info/starting.html.

Er det noen som har en enkel oppskrift på hvordan justere den enklest?

Hvor mye har dere skrudd inn på tomgangskruen, og hvor ender dere på hovednåla?
    John
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Anbefaler du skaffer turteller for justering av Saito 4 takter, den er forskjellig fra andre motormerker og krever fintuning for best resultat.

Vær forsiktig med å leane ut motoren hvis du har lavere oljeprosent enn det som er anbefalt fra Saito, spesielt problem med rådelager og kammer i kamaksel som kan slite ut hvis ikke tilstrekkelig oljemengde og ha gjerne 3% castorolje tilsatt i fuelen eller like deler castorolje/syntetisk 18% olje i fuelen (f.eks Model Thecnics fuel for 4 taktere) for best levetid i kamaksel/løfter og andre bevegelige deler i veivhuset.

Comment

• TheUrgeMan
      • Nov 2004
      • 50

SAito 100

Hei.

Har turteller som jeg kan måle med, og fuelen jeg bruker er Modell Racing Fuel (MRF) 15/15 etter anbefaling fra flere....

Har forstått det slik at tomgang skal ligge på rundt 2200-2300 i begynnelsen.
      John

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Originally posted by TheUrgeMan
        Hei.

fuelen jeg bruker er Modell Racing Fuel (MRF) 15/15 etter anbefaling fra flere....
        15% olje må du være forsiktig med å leane ut motoren... det vil ikke vare lenge med leanet ut motor før du opplever senere at det melder problemmer.. Søk etter Saito i R/C oniverse, så finner du masse nyttige tips fra Saito eiere, spesielt William Robison er ekspert på Saito..

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Originally posted by TheUrgeMan
          Hei.

Har turteller som jeg kan måle med, og fuelen jeg bruker er Modell Racing Fuel (MRF) 15/15 etter anbefaling fra flere....

Har forstått det slik at tomgang skal ligge på rundt 2200-2300 i begynnelsen.
          Det er ingen proplemer med den fuelen du bruker der, hvis du har vært borti to-taktere før så er justering`s måten stort sett den samme. Når du nå skal justere hoved nåla, holder du flyet med høy nese og skrur inn til du får maks turtall og skrur den ut til du hører den dabber litt av igjen (ca 10min på nåla)
          Det er viktig at motoren ikke går lean som Motorboy nevner, dette gjelder alle motorer. Oljen som er i fuelen i dag er nok en tanke bedre enn før, så ikke tilsett noe mere olje i fuelen din.
          Husk at hvis du justerer motoren din i kalt vær en dag og det er helt annerledes vær dagenderpå så må du justere på nytt, jeg gjør det alltid uansett før dagens første tur.

Comment

• OAK
            • Jul 2002
            • 863

Har kjørt MRF 15/15 på min Saito 100 i flere sesonger nå, og det fungerer som en drøm.

...men så går motorene mine som regel riktig justert også da. Dvs. ikke lean som det er advart mot flere ganger tidligere i tråden her.

Kjørte inn motoren min etter prosedyren som står i manualen til motoren.

mvh.
            Ole André Knutsen

Comment

• TheUrgeMan
              • Nov 2004
              • 50

Saito 100

Hei.

Det høres betryggende ut.

Det jeg savner i manualen er en ca instilling på hovednåla. Andre leverandører oppgir som oftest en instilling som er noenlunde riktig, men her står det bare hva du skal starte med på innkjøring.

Ps. Dette er som sagt min første firtakter.
              John

Comment

• Christen

#8 Unapproved
                Ikke tenk på hvor den nåla skal stå, dette avhenger av vilken fueltype du bruker. Hvis du justerer den som jeg anbefalte deg så er det der den skal stå.
                Du har ihvertfall kjørt inn motoren din riktig, da får du en motor som er snill med deg i mange år. Tomgangen avhenger en del av propellvalg. Motoren skal kunne gå ihverfall 30 til 45sek på tomgang for så å kunne gi bånn gass og den skal reagere momentant, harker den litt først er den for rik og bauler den er den for mager.

Comment

• Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

Originally posted by Christen
                  Oljen som er i fuelen i dag er nok en tanke bedre enn før, så ikke tilsett noe mere olje i fuelen din.
                  I hver fuelmerke er det ikke alltid samme syntetisk olje, så noen syntetisk oljemerker kan være bra eller dårlig.. Så det er vanskelig å svare på hvilken syntetisk olje er best for den motormerke eller den ene motormerke, alt avhenger hva motoren blir brukt f.eks til søndagsflyging eller til konkurranse, hovring etc..

Hvis Saito blir utnyttet for full effekt eller brukt til hovring, så er helifuel best egnet da det gir minst slitasje pga høy belastning under krevende kjøreforhold. Annen alternativ er å tilsette litt castorolje i fuelen som får motorens levetid 5 ganger mer ut fra praktiske erfaring..

Comment

• r-ling
                    • Oct 2003
                    • 189

Min Saito 100 ble også startet etter anvisningene i manualen, hovednåla 4-5 runder ut. Etter innkjøring, er jeg på ca. 1 1/4 omdreining på hovednåla med 15/20 Byron Helifuel (15 nitro/20 olje).
                    Tomgangsnåla var vanvittig feit fra fabrikken, måtte mer enn 3 omdreininger inn for å få motoren til å slutte å "hoste" når jeg ga gass.
                    Erling Svegre
                    Vangsvik
                    Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
                    SIG Ninja
                    Blue Phoenix
                    ArtHobby Colibri-V
                    Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

Working...