Unconfigured Ad

Collapse

Nå er det fullt mulig å kjøre dieselmotor uten eter!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Nå er det fullt mulig å kjøre dieselmotor uten eter!

Håpet er ikke ute tilfelle eter er borte fra handelen i fremtiden for de som vil kjøre dieselmotor

Nå er det funnet løsning på å kjøre dieselmotor uten eter og trottler fint uten vanskeligheter, les her: http://www.rcuniverse.com/forum/m_45...tm.htm#4563160

Filmklipp av Norvel 15 kjøre uten eter og kun MEKP i parafin/ Sae 50 motorolje.. : http://www.youtube.com/watch?v=etcoFxcYaOw&NR

3 muligheter av fuelblandinger:

20% castor, 80% parafin og 2% Amsoil cetane booster.
    20% 50 SAE motor oil, 80% parafin og 2% Amsoil cetane booster.
    20% 50 SAE motor oil, 80% parafin og 2% MEKP (lettest å få tak i forhandlere)

Fuelen vil være mye billigere uten eter og mindre brannfarlig siden det fordamper mye mindre og ikke utsatt for fuktighet pga mangel av eter.

Motoren varmes opp med varmepistol eller miniatyrblåselampe før motoren startes opp med startmotor og siden vil blandingen antennes lettere i varm motor. Regner med at større motor enn 15 size vil være lettere å starte siden kompresjonvarme er større enn i mindre motor..

Jeg har ikke prøvd å kjøre motor fuel uten eter og kommer til prøve og eksperimentere om det er fullt brukbar for mine motorene..

Tyor, prøv du også..
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

jeg prøvde en gang med litt forskjellige blandinger på den 108 motoren. og prøvde da helt ned til 5% ether og den startet like lett selv om den er kald. og slik det står på den siden du linket til så er problemet å få den til å gå til den blir varm. og han blandet litt fuel med etrher for å prime med. er vel kanskje nokk å ha med seg en startgass flaske og gi den en dram før man starter.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• tyor
      • Mar 2005
      • 9757

har nå prøvd men får ikke start uten ether selv om jeg varmet opp sylinder/topp det bare ryker litt av potta slik som på den gamle trektoren min hvis det er kaldt og jeg ikke har hatt i motorvarmer men så fort jeg tilsatte 5% ether så tente den. men får den ikke til å gå stabilt på tomgang under 3000rpm. så det er best med ether på min motor i hvertfall. med 30% ether går den stabilt på 1600-1700rpm og kommer tvert jeg gir gass. så på den videoen der han kjørte uten ether at når han ga full gass så tok det litt tid før den reagerte og det var jo også snakk om der at det var ett problem med tomgangen.

merker ikke noen effekt forskjell med 5% og 30% ether heller får samme maks turtall
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Det er klart at eter er like viktig komponent i fuelen for tomgang siden eter har høy cetantall ca 80-90 cetantall (selvtenning ved kompresjon, dieselolje ca 50 cetantall), så vi må vel fortsette som før med eter pga tomgangen selv om motoren må gå på max turtall for ikke å bruke eter som f.eks motor uten trottle.

Under tomgang er kompresjonvarme ikke så mye og kan forklares slik:

komprimerer man luften sakte sammen så utvikler det ikke varme som f.eks fylling av trykkflasker til dykkerutstyret og utvikler ikke varme i flasken.

Komprimerer vi luften rask sammen f.eks i dieselmotor og også i kompressor og sykkelpumper, da utvikler det varme så fort luften blir komprimert.

Hvorfor? Jo, det kommer av at luftatomer kolliderer sammen raskt under komprimering og dermed blir det varmere.

Det er læren om gassens egenskaper om varme og utvidelse og krymping etc.. som jeg ikke kommer inn pga langtekkelige vitenskapelige snakk her på forumet..

Vi får se hva fyren i Canada kommer videre etter hans eksperimentering til han finner en bedre løsning på billige tilsetninger som erstatning for eter som gjør det enda bedre fra tomgang til full gass og bedre startegenskaper..

Comment

Working...