Unconfigured Ad

Collapse

diesel motor som blir for varm i lufta ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

diesel motor som blir for varm i lufta ?

Har vært å flydd flere turer med sea furyen i dag og begynner å bli kjent med flyet. men på de siste turene så begynte motoren etter en stund å gå ned i turtall uten å hoste eller noe sånt. bare at maks turtallet ble lavere. kan tenke meg at det kom etter ca 10min i lufta. ble også den type hard lyd samtidig sånn som hvis kompresjonen er for høy. fløy uten covling. og når det kom så var det bare å forte seg rundt å rekke stripa før den stoppet. siste turen så rakk jeg ikke stripa heller så det endet med at den firkantete boksen forran som motren er festet til røyk og to små hakk i vingen i forkant inne ved kroppen.

har kjørt motoren ordentlig varm på bakken og da justert kompresjonen så lavt som jeg kan for at den skal gå reint.

og det er ikke at kompresjonen blir for lav i lufta for da begynner den å fuske. ved at den stopper i ett sekund også starter den igjen når den har fått nok fuel inn og går noen sek for så å stoppe ett sekund osv.

fuelen jeg har brukt er 20% eter 25% olje 55% lampeolje og 2% mkp

det eneste jeg kunne tenke meg er hvis jeg hadde prøvd med mere eter slik at den går på en lavere kompresjon i utgangspunktet. Brukte foresten en større propell i dag . gikk fra 15X8 til 15x11 kan det være årsaken at den blir for varm.?

noen forslag?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

har nå fått noen tips fra rcuniverse og det virker som mere ether er tingen. har jo prøvd å kjøre motoren på bare 5% ether i benk og det ver ikke noe problem da men da gikk den jo ikke så lenge sikkert. og jeg mener å huske at den ble varmere da. sikkert fordi mindre ether gjør at man må ha større kompresjon for å tenne. men lurer også på å kjøpe castor/risinus olje og bruke i stedet for vanlig 10-40 olje. kanskje det kjøler litt bedre det også. noen som vet om det er samme type risinus olje de selger på apoteket som den som brukes i fuel.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    + diverse små ting

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Her er sakset instruksjon fra PAW:

10. ESTABLISHING THE SETTINGS IN THE MODEL

If in flight, your engine misfires continually, it is under-compressed. Over-compression is readily recognised by hard running and a serious lack of power.

If your motor lays a vapour trail, and revs up and down it is set too rich, and the needle should be closed further. If it misfires at the beginning of the flight, and continues running in that manner to the point where the engine slows down and stops, it means that the needle setting is too lean, and the needle requires to be opened further. This will also be confirmed by the engine being hot, and difficult to re-start. This is most important in control-line flying, but also applies to long free flight runs, such as in radio controlled flight.

Adjustment to the needle and compression should be made 1/8 turn at a time, until the correct setting is established.

Too lean a setting, over compression, or too "hot" a fuel will also cause hard running particularly on hot days.

R/C Settings:- start engine on full throttle, set to maximum r.p.m., allow to warm up, then adjust slow running to correct safe speed.

Medisinsk castorolje virker like godt som castor olje fro motor, men etterlater svart slam ut av potta (ikke skadelig). Castorolje har gode egenskaper som ikke andre oljer kan sammenliknes.. Bland gjerne 50% castoroje i olje for å kombinere oljens egenskaper av begge oljene..

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

takker for tips. da blir det blande castor og vanlig olje tenker jeg. også prøve med 30% eller 35% ether.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

ringte nå på apoteket og spurte på pris på risinus olje. de kulle ha 400kr-500kr for 1liter også koster det 110kr på modellflybutikken hehe skal maile elefun nå og høre om olje kan sendes i post eller om det ikke er lov slik som med fuel.
          Last edited by tyor; 07-08-06, 13:40.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

har fått svar fra elefun og olje kan fint sendes i post. men det blir jo litt dyrt med 95kr i porto på 1 liter til 110kr så her må vel ta turen inn til den lokale pusheren.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

har nå prøvd den på nytt og det funker greit nå. bruker 30% ether 20% olje og 50% farga diesel. virker som den går litt smoothere med diesel en med lampeolje. men er vel kanskje fordi diesel er litt feitere også er den jo billigere

det som var litt ekkelt men som ikke ble noe problem da man var vant med det er at hvis jeg stuper ned for å ta en skikkelig rask lowpass så begynner motoren å kutte for så og starte igjen. kan tenke meg at den kutter opp mot ett sekund om gangen også går den i 3 sekunder for så å kutte igjen. men når jeg gir høyderor for å stige igjen slik at farten blir litt mindre så går den helt reint igjen. mulig jeg skal prøve å stille den litt rikere på hoved dysa at det er fordi den leaner ut. eller at jeg har litt for law komresjon. det kule er at hver geng den starter igjen kommer det en svær røyk sky av potta og det er ikke noen sjans for at den stopper virker det som.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Det morsomeste jeg har lest at din motor selvstarter under flyging etter motorkutt ... mest sannsynlig litt for lite fuel, gi litt rikere blanding..

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

ja det er veldig morsomt. kan skje mange ganger etter hverandre også kommer det ett skikkelig røykpuff for hver gang hvem sa man trengte røykmaskin hehe

skal prøve å kjøre den litt rikere neste gang,
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• RAS
                    • Jun 2006
                    • 57

Originally posted by tyor
                    har nå fått noen tips fra rcuniverse og det virker som mere ether er tingen. har jo prøvd å kjøre motoren på bare 5% ether i benk og det ver ikke noe problem da men da gikk den jo ikke så lenge sikkert. og jeg mener å huske at den ble varmere da. sikkert fordi mindre ether gjør at man må ha større kompresjon for å tenne. men lurer også på å kjøpe castor/risinus olje og bruke i stedet for vanlig 10-40 olje. kanskje det kjøler litt bedre det også. noen som vet om det er samme type risinus olje de selger på apoteket som den som brukes i fuel.
                    Mener det brukes castor olje på go-cart motorer for at de skal tåle enormt med rpm (22000rpm) og varme.
                    Ta kontakt med noen som selger gocart utstyr.Mener prisene var 50-130.-pr liter avhengig av merke/kvalitet.
                    Robin

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Originally posted by RAS
                      Mener det brukes castor olje på go-cart motorer for at de skal tåle enormt med rpm (22000rpm) og varme.
                      Ta kontakt med noen som selger gocart utstyr.Mener prisene var 50-130.-pr liter avhengig av merke/kvalitet.
                      Det er Castrol M olje og for en 5 liters kanne kostet det 800.- ifølge konsulent for Castrol Norge, sinnsykt pris!

En annen olje Shell Advantix, den inneholder castorolje og olje. Har vært testet på modellmotor, ikke så god som forventet, mulig ikke nok castorolje ..

Comment

Working...