Unconfigured Ad

Collapse

hvilken fuel.....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morten
    • Apr 2002
    • 386

hvilken fuel.....

Lurer på på hvilke synspunkter dere har på fuel.
    jeg har i alltid brukt 5% Technofuel til mine fly og nå sist min Raptor 50 med TT motor.
    vi har i Bergen modellflyklubb fått en grei pris på JERO heli fuel 15% olje og 15% nitro.
    jeg er i dag veldig fornøyd med Technofuelen i forhold til pris( og prisen betyr en hel del når du bruker 60 liter i året )

Er Jero Heli Glow like bra ???

jeg vet mange bruker ModellRacing Fuel i Bergen men denne begynner å bli veldig DYR. 350.- for 5 liter er den verdt det? eller er Jero, Techno, etc. like bra.

Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

• Kenneth
    • Jan 2002
    • 35

Jeg har prøvd mye forskjellig over de siste årene, og har to konklusjoner:
    Byron-fuel er skvip som ikke hører hjemme i en motor (ingen av mine motorer klarte noengang å gå pent på den suppa)...

Modell Racing Fuel er min absolutte favoritt. Den er riktignok ikke den billigste, men du får det du betaler for med den fuelen... Jeg kommer ikke til å bytte til et billigere merke. Besparelsen er rett og slett ikke verdt det...

Har kjørt både heli og fly på Johan sin fuel i 1,5 år nå, og har aldri hatt problemer som kan knyttes til fuelen i den perioden. Selv den halvfulle kanna jeg hadde glemt baki bilen i et halvt år fungerer smertefritt...
    Mvh.
    Kenneth Sørensen

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

Jeg har flydd MYE modellfly og helikopter de siste 15 åra og flydd mye Byron fuel. Er OS freak, men har også 2 store Saitomotorer som fungerer utmerket så skvip er vel kanskje å ta i. Jeg har også prøvd modellracingfuel uten å merke forskjell til Byron. Rådet er vel å prøve seg frem, fungerer det så behold det du kjører på og som er lettest tilgjengeligl.

/Alf

Comment

• Tally-ho
        • Apr 2002
        • 219

Jeg har bare et godt råd å gi. Kjøp bare fuelkanner som er merket med hvor mye (eksakt) og hvilken type (+produsent) olje som er brukt. Dette temaet har forøvrig vært diskutert flere ganger før her på forumet.
        Mvh
        Lars Erik Arntsen

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Jeg er også stor tilhenger av Byron fuel..
          Det er vel den fuelen jeg har hatt minst trøbbel med helt siden jeg startet å fly i '89.. Akkurat hvor snill den er mot lagere o.l. vet jeg ikke, men jeg har personlig ikke hatt de helt store problemene. Det eneste er jo at motorer ikke liker å ligge leeenge med fuel i systemet, men det gjelder vel uansett type.. Eller??

Jeg har prøvd en del forskjellig fuel i det siste grunnet tilgang osv, og har vel kommet til følgende konklusjon:
          Bruk den fuelen DU er fornøyd med, og den som er lettest å få tak i!
          Tøm helst motoren for fuel hver gang du har brukt den (start opp og ta av fule-slangen...). Skal den ligge lenge, lønner det seg å ha i litt "after-run" olje e.l.

Mvh.
          Sir Crashalot
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Jon Wold
            • Sep 2002
            • 949

Har vel mer med hva slags blanding og plugg man kjører på hvilken motor. Jeg har hatt Byron i flere år uten problemer (10%, 18% blandingsolje) og har nå kjørt på Jero siste sesong, den billigste 10% nitro med 15% blandingsolje har fungert upåklagelig. Jeg trenger mer futt i OS61'n min så jeg har kjøpt ei kanne med 15/15 nå så får vi se hordan det går.

Jeg vant ei kanne 15/15 med syntetisk olje fra EEO, og den ville ikke min ST90 ring gå på i det hele tatt. Skulle tro den hadde blitt mata med VANN så mye hostet den. Men jeg skal prøve den i den gamle 91 surpass'en, nå med ny F-plugg. Ikke rart jeg aldri fikk den til å gå, jeg fant den fram etter mange års lagring og ser til min forbauselse at det sitter en Modeltechnics kort plugg i den.... hva tenkte jeg egentlig med før i tida!!! Kanskje det blir nytt liv i gammal fyrtaktare med syntetisk oljeblanding?

Plugg, fuel, motor og til og med utetemperatur spiller stor rolle for hvordan motoren din går. Selv synes jeg Modeltechics fuel søler fælt, ryker mye og går dårlig. Men det kan hende jeg aldri har funnet rette plugg/motoren til modeltechnics fuel'en, for den har jo høy oljeprosent.

Se f.eks på YS. De går ikke på annet enn Coolpower sies det. Nåvel. Men at de trives best på 20% nitro og 20% syntetisk olje kan jeg vel tro på.
            Men det illustrerer hvordan fuel'en må tilpasses motor og forhold.

Jeg byttet til Jero fordi da kan jeg kjøpe Norsk, og den er like bra men gir mindre søl på modellen pga mindre olje. Dessuten har de det på smallsize som jeg er innom titt og ofte.

Methanol er methanol. Castor olje likeså. Tipper at JF Lie og Jero kjøper methanol fra Statoil begge to. Og om de ikke gjør det, hva så? Kanskje Model Racing Fuel koster mer å produsere, hva vet jeg. Men det skal da ikke jeg betale for. Men det er neppe bedre enn hverken Byron, Jero eller EEO. Himmel og hav, Hydro Texaco har da ikke bedre bensin enn Shell? Det er jo akkurat samme suppa. Vi må slutte å syte over merkene og heller lære oss hvilken oljeblanding som passer best til vår motor. Og tro ikke at å skifte merke astedkommer mirakler. Men det å skifte blanding, kan faktisk gjøre det. Jeg prøver gjerne Model Racing fuel, men da skal den koste det samme som Jero. Jeg gidder ikke betale mer for lik vare, på samme måte som jeg fyller bensin på bilen der det er billigst. Det er tross alt ikke gull disse fuelfabrikkene selger, men vanlig methanol ispedd litt olje!
            MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Sportive
              • Mar 2002
              • 320

Jeg har nå brukt både jero fuel og modellracing fuel, motorene mine går stort sett like bra med begge to, men det blir mye mindre griseri med modellracing fuel, sikkert ikke uten grunn....
              Det som er spesiellt med mrf er oljen, god kvalitet.
              Og det er STORE kvalitets forskjeller på olje, noe som en ser igjen på prisen, det er dyrere å lage en god olje. Kvalitet koster.......
              Low and slow with power to go !!

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Ja dessverre!
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Morten
                  • Apr 2002
                  • 386

Ja ja men, da har jeg byttet fuel til Jero 15 %olje og 15 % nitro med aerosave olje, det fungerer utmerket på både helikopteret og flymotorene mine, aldri har sc. motorene mine vært så lett å justere tomgangs på : )

Morten
                  - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                  - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                  - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                  - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Ikke så rart. Når en går fra 5% til 15% Nitro så blir det lettere å justere tomgangen, bakdelen er at Nitro koster.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• olle
                      • May 2002
                      • 708

Fuel kan diskuteres opp og ned i mente uten at særlig mange blir enige. Ingen fuel som har vært i handelen over tid er spesielt dårlig. Da hadde salget sluttet av seg selv. Det viktigste med fuel er at motoren får nok og ikke går leant. Til det er ingen fuel god nok.
                      Typisk kan man si at motorer fra Østen liker seg best når fuelen har godt med nitro, mens europeiske gjerne klarer seg uten.
                      En ting skal man være forsiktig med; å gå over til fuel med syntetolje, uten å gjøre ren motoren først, hvis man har kjørt på ren castor før. Castor lager forbrente avleiringer som løsner i store biter av syntetoljen.

Comment

• Thinnthinn
                        • Sep 2002
                        • 1172

ER enig med "Olle"..
                        Tok akkurat fra hverandre min "gamle" Os1.20 4-takt, som alltid har gått på Byron sin 4-takts fuel (15% nitro, 18%olje(blanding av syntet og mineral..)). Alt som hadde med eksos-delen på motoren å gjøre var fullstendig nedsauset med en tjære-lignende "ugge"..
                        Ellers var motoren MEGET ren og fin inni.
                        Lagerene var tildels noe rustne, men så er motoren MYE brukt siden den var ny i `96, og lagrene har stått i siden da... (IKKE bra.. ).
                        Nå ser jeg meg om etter et middel som kan rengjøre motoren for de fastsvidde avleiringene etter mineral-oljen.. Anyone???

Puttet en del av delene i et elektronisk rensebad som jeg fylte med en sterk blanding av SUN Ultra .. Delene ble skinnende rene, men "koks"-laget sitter fortsatt som støpt.. Skal prøve spylervæske eller diesel i dag...

Mvh.
                        Sir Crashalot
                        Audun Thinn
                        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Superstar40
                          • Dec 2002
                          • 1667

Prøv med parafin - det er det man bruker i insprutningssystemer i biler for å rense for sot selv om man kaller det for både det ene og det andre.

Diesel mener jeg blir litt for feit.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...