Unconfigured Ad

Collapse

Et dumt spm ang glowmotor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Et dumt spm ang glowmotor

Jeg har bare flydd elektro i det siste, og sist gang jeg fløy et fly med glowmotor var for mange mange år siden, og det var en høyvinget trainer uten noen form for cowling.
    Nå driver jeg og monterer en Fliton Extra freestyle som jeg skal ha en Magnum .91 firetakter i.
    Iogmed det er heldekkende cowling på dette flyet, dukker det opp et dumt spm: Hvordan kommer man til fuelslangene for å fylle fuel, og justeringsskruene på motoren osv med cowlingen på? Pleier dere å kutte opp et passende hull i cowlingen for å komme til dette?
    Eller har dere andre smarte løsninger?
    Last edited by TapZ; 20-08-06, 20:30.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Borer et lite hull der jeg får inn en liten skrutrekker for å nå skruhodet til tomgangsnåla. Og så lager jeg en forlenger til hovednåla slik at den stikker ut gjennom cowlingen. I de fleste hovednålene fins det et ferdig hull med settskrue i der man kan feste en forlenger av f.eks. pianotråd.

Til fylling: legger ut en tredje slange fra tanken som ender i et rør som går til bunnen av tanken (motsatt av trykkkoblingen) der jeg fyller og tømmer. Denne ekstra slangen kan enten settes i et fyllingssystem/rørstuss eller man kan la denne slangen stikke ut i bakkanten av cowlingen. Så fyller du til det kommer ut trykkoblinga/potta. Denne slangen må blendes/tettes når du flyr.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TapZ
      • Oct 2005
      • 711

Ok. Så har jeg forstått rett da så brukes det da 2 klunker i tanken, en som er til fylling/tømming, og en som går til forgasser?
      + et rør som går fra "taket" i tanken til potta?

Unnskyld de dumme spørsmålene, men jeg har innsett at jeg ikke er mann til å huske hvordan dette fungerer.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Ikke to klunker...
        Men to rør...
        Et til toppen for trykk, et til bunnen for fylling/tømming.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Nei, en klunk til forgasser, et rør opp til eksospotte, et rør ned til fuelfylling.

Comment

• TapZ
            • Oct 2005
            • 711

Aha, da skjønner jeg. Takk for svarene!
            Frank Thingelstad
            2050 Jessheim

Comment

• torgust
              • Aug 2005
              • 842

Eller du kan kjøpe en sånn liten sak som du fester mellom tanken (klunk) og forgasser. Fylle fuel går som en lek med slike remedier

Jeg kjøper mine på Smallsize i Tr.Heim. Vet ikke om det finnes norske nettbutikker som selger dem.
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

Working...