Unconfigured Ad

Collapse

Rengjøring av kjølehode? Oljesøl...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krazy-K
    • Jul 2006
    • 339

Rengjøring av kjølehode? Oljesøl...

Jeg har vært litt uheldig med min ellers veldig stabile OS 91FX, og fått en del oljesøl på kjølehodet etter noen løse skruer i toppen, som igjen har brent seg skikkelig fast.

Det ser ikke noe særlig bra ut, og jeg vil gjerne få dette bort på en fornuftig måte. Helst uten å måtte pusse det ned...

Jeg har noe "Felgrens" liggende, og lurer på om kanskje dette tar sjiten? Det tok i alle fall bremseslam og asfalt av felgene mine...

Noen gode tips?
    Kenneth Davidsen
  • Christen

#2 Unapproved
    Har med hell brukt stålull. Har forøvrig ikke prøvd så mye annet heller utenom å legge delene i fuel et par dager, det tar som regel det værste.

Comment

• pleym
      • Dec 2001
      • 909

Dette vet jeg har vært heftig diskutert her før, så det kan være verd å søke litt i gamle tråder.
      Mener å huske noen ville løsninger med å koke ting i glykol eller noe i den duren

Comment

• Krazy-K
        • Jul 2006
        • 339

Originally posted by pleym
        Dette vet jeg har vært heftig diskutert her før, så det kan være verd å søke litt i gamle tråder.
        Mener å huske noen ville løsninger med å koke ting i glykol eller noe i den duren
        Joda, jeg har søkt. Noen sier diesel og andre sier frostvæske...

Men er det her snakk om å koke delene i disse væskene, eller skal det bare ligge å godgjøre seg et par dager? Jeg er ikke helt sikker på om jeg ville begynne å koke opp en kanne diesel? Eller frostvæske for den saks skyld...
        Kenneth Davidsen

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Jeg har ikke prøvd noen av disse metodene, men jeg ville nok også styrt unna alt som innebærer koking

Jeg bare husker at det ble diskutert, og at det kom frem mange forskjellige metoder.

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Denne potten er kokt ca 10 minutter i frostvæske og kun skylt i vann etterpå.
            Attached Files

Comment

• Christen

#7 Unapproved
              WOW! det skal jeg prøve neste gang. Det ser jo nesten nytt ut jo!

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

Potta di så helt gull ut den Rune1, men jeg er minst like interessert i plata som den ligger på jeg .

Husker jeg hadde slike plater når jeg drev å bygde en del på midten av 80-tallet, men når jeg tok opp hobbyen igjen nå for en tid siden så var jeg overhodet ikke i stand til å finne slike plater noen steder. Husker ikke hva dette stoffet heter så det er litt vanskelig å spørre etter det rundt omkring også

Har du noen tips til hvor jeg kan få tak i sånne nå så mottas det med takk
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

Huntonit

Plata er porøs Huntonit. Lages ikke mer, tror jeg. Iallefall ikke her på Gjøvik.
                  Nå bare som Asfalt Vindtett.
                  Ble brukt utenpå rupanel, og det ble limt maskinpapp eller tapet utenpå.
                  Ble borte etter at gipsplater ble tatt i bruk. Veldig fin for byggenåler.

Karl H.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• torgust
                    • Aug 2005
                    • 842

Originally posted by Karl H.
                    Plata er porøs Huntonit. Lages ikke mer, tror jeg. Iallefall ikke her på Gjøvik.
                    Nå bare som Asfalt Vindtett.
                    Ble brukt utenpå rupanel, og det ble limt maskinpapp eller tapet utenpå.
                    Ble borte etter at gipsplater ble tatt i bruk. Veldig fin for byggenåler.

Karl H.
                    Ja, knallfine til å bygge på. Dumt om de ikke er å oppdrive lenger. Synes ikke den blåisoporen jeg bruker nå er spesielt god i forhold i alle fall

Skulle til å si at alt var mye bedre før jeg nå, men det er vel en sannhet med nokså mange modifikasjoner

Takk for hjelpen med navn. Skal scanne litt rundt å se om det er noen som har sånt enda.
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Guest

#11 Unapproved
                      Christen:
                      Veldig enkel måte, brukte en primus og en gammel kjele, men det damper veldig mye så det er definitivt en sak en bør gjøre utendørs.

Torgust:
                      Jeg kjøpte denne platen i sommer og jeg tror den kalles for trinnlyd plate eller noe i den duren, finnes vel hos de fleste byggvarebutikker. Mitt eksemplar er helt jevnt i tykkelse og jeg syntes den fungerer veldig godt som byggeplate.

Comment

• Torstein
                        • Nov 2005
                        • 344

Koking av frostvæske? Hmmm

HMS-datablad sier at væsken er brennbar, kan forårsake skade på sentralnervesystemet, nyre-og leverskader og død.

Dessuten er kokepunktet høyt, så dette er varme saker å søle på huden.

... tror jeg går for stålull

Torstein

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

Den er vel mindre brenbar og har vel kanskje ikke no høyere kokepunkt en smultgryta som flittig blir brukt innendørs på kjøkkenet for å lage smultringer til jul

Og det ble vel presisert at den skulle holdes utendørs pga avgass/damp så kan ikke se jeg ser det helt store problemet med å bruke dette. jeg kommer i hvertfall til å teste det neste gang jeg skal rengjøre en potte
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Den "opprinnelige" måten med frostvæske: Koke opp i en gammel kasserolle som aldri skal lages mat i mer, koke utadørs. Kokes bare til det begynner å boble så taes varmen av. Delene som skal rengjøres ligger i kasserollen til det har avkjølt seg helt hvis det er skikkelig ille. Det skal ikke stå og koke i lengre tid.

Et urgammelt råd, har aldri hørt om noen som har opplevd oppflamming...

Ja: frostvæske er av de helsefarlige tinga. Man står selvsagt ikke med gluggene nedi og bivåner.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Lar du aluminiumdeler ligge mens frostvæsken koker, så kan de bli misfarget og får matt grå overflate.

Drikker du frostvæsken så utvikler det krystaller i nyrene og ødelegger nyrefunksjon og da kan du dø av det hvis du ikke får behandlet straks hos legen.

Comment

Working...