Unconfigured Ad

Collapse

synkronisering av glowmotorer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nybegunda
    • Jun 2003
    • 729

synkronisering av glowmotorer?

Jeg har en tomotors modell som snart skal i luften.
    Jeg fant en sak som synkroniserer turtallet på motorene utifra master/slave prinsippet. Dette vil gjøre at motorene går med samme turtall i hele turtallsregisteret Hvis mastermotoren skulle stoppe taes kontrollen over slavemotoren automatisk med throttlestikka. Jeg synes dette ser fristende ut.
    Noen som har erfaringer med dette systemet?
    noen som selger dette i Norge?

Her er det jeg tenker på:
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb
  • extracap
    • Feb 2006
    • 556

er det en 2 motors hadde jeg bare brukt en y kabel med samme
    servotype på begge motorene,men er det 3 eller flere kunne jeg anbefalt en slik du skriver om.
    hadde en P-38 J Sharkmouth med 2 sc 70 og jeg brukte bare en y kabel og
    det funket bra
    men dette er min erfaring, det sitter sikkert mange med andre med sine
    meninger

mvh geir
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Samme her har jeg hatt samme y-kabel til begge servoer. Begge forgassere skal ha like mye åpning fra tomgang til full gass og juster hovedysenål til motorene får omtrent like mye i turtall og samme med tomgang skal være omtrent like..

Comment

• nybegunda
        • Jun 2003
        • 729

Y-kabel?
        Er det ikke da bedre å mikse inn en ekstra kanal kanal for å kunne trimme bort evt små forskjeller i turtall?
        Motorene går vel ikke helt likt hele tiden eller?
        Hvis dere allikevel mener at Y-kabel er godt nok, går jeg for den løsningen.
        Last edited by nybegunda; 22-08-06, 10:35.
        Tor Helseth

Comment

• extracap
          • Feb 2006
          • 556

er det nye motorer eller er det en ny og en gammel så kan det tenkes
          att en miks er ett alternativ.
          men med nye motorer og nye servoer er dette ikke noe problem.
          er det store motorer?

mvh geir
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Olei
            • Nov 2003
            • 139

Hei.
            Har du en computer radio kan du sikkert legge ene motoren på en ledig kanal og mikse til throttle. Jeg hadde en to motors glow modell for noen år siden. Her "mekket" en kamerat senderen min slik at jeg ved en bryter kunne velge om ene motoren skulle følge throttle, eller om den skulle gå på tomgang. Da kunne jeg på en "sikker" måte trene på å fly på en motor. Vil tro at det samme vil du kunne få til med en computer radio.

Ellers tror jeg at en Y kabel vil fungere bra. Det viktigste er, som Motorboy sier, at du justerer motorene godt. Min erfaring er at det ikke er så viktig at motorene går med nøyaktig likt turtall, men det viktigste er at motorene går fint og throttler godt over hele turtallsområdet. Forskjell i turtall mellom motorene vil du sannsynligvis ikke merke når du flyr (innenfor rimelige grenser selvsagt). Det viktigste er at de går stabilt.

Har ingen erfaring med saken fra Jomar, men mitt forslag er å holde det så enkelt som mulig. Tror du oppnår det med stabile motorer og Y kabel, evt. eksperimentere med miksing i senderen.

To motorer gir jo litt ekstra "grom" lyd. Lykke til .

Mvh. Olav E.

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by nybegunda
              Y-kabel?
              Er det ikke da bedre å mikse inn en ekstra kanal kanal for å kunne trimme bort evt små forskjeller i turtall?
              Motorene går vel ikke helt likt hele tiden eller?
              Hvis dere allikevel mener at Y-kabel er godt nok, går jeg for den løsningen.
              Små forskjell på 100-500 o/min påvirker ikke stort siden flyet har nok flyfart (finnen (sideroret) sørger for flyet flyr rett fram). Kutter høyre motor pga tom tank, så sett ned venstre motorturtall og korriger flyet med styreror og balanserorene til venstre slik flyet ikke går til høyre og lager spiralstup.

Comment

• nybegunda
                • Jun 2003
                • 729

Motorene er to splitter nye OS 25 SX. Styringen er 9 kanaler og har mixemuligheter for det meste.
                Det er nok ikke så viktig om motorene går helt likt, men FOR en lyd når de gjør det
                Tor Helseth

Comment

Working...