Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS FS-70 II spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS FS-70 II spørsmål

    Har liggende en litt eldre, nesten ubrukt os FS-70 II.
    Har nå tenkt å pyttte den inn i en Dago Red Mustang - 46.

    Har ikke kjennskap til 4 taktere, hva er enkleste prosedyre for å starte og justere inn denne?? Står jo i manualen og, men det er alltids et og annet "tjuvtriks" som kanskje noen vet om!!

    Har ikke el starter, vil heller ikke ha.. Ønsker motorer som er så greie at jeg klarer meg med et par slag med finger'n.

    En annen ting; nederst på blokka sitter en nippel, hva er denne til? Smøring til veiven kanskje? Skal den stå "åpen"??

    Kjell Arne

  • #2
    har ingen kjennskap til os FS-70 II. men nippelen på veivhuset skal være åpen da dette er utluftinga til veivhuset.

    Comment


    • #3
      Gled deg

      Har operert en OS 70 i en del år nå og dette er en meget fin og frem for alt pålitelig motor. Start prosedyren jeg har lagt meg til er som følger:
      • Monter propellen slik at den står vertikalt når stemplet er på topp i sylinderen. Detter er viktig for resten av prosedyren.
      • Gi fullgass steng choken (eller bruk fingeren foran innsuget) og sveiv rundt propellen til motoren er helt full av fuel. Jeg pleier å sveive til det er så fult at stemplet går i lås. OBS ikke bruk krefter her da det kan bøye råden.
      • Slå av choken, svein propellen noen ganger frem og tilbake slik at overskytende fuel renner ut.
      • Sveiv propellen baklengs til du møter kompresjon, sveiv da framover til propellen står vannrett.
      • Ha på fingerbeskyttelse eller bruk chikkenstick, sett på gløding og slå propellen baklengs. Du må slå relativt hardt spesielt hvis motoren er ny eller når den ikke har vært startet på en stund. Her må du prøve deg fram til du får det rette slaget.
      Poenget med denne metoden er at fingrene dine ikke er i nærheten av propellen når motoren tenner, og dermed slippe du å brekke eller å få kappet fingre. Du må slå tilstrekkelig langt ute på propellen, slår du for nærme akslingen får du vondt i fingeren.

      Ovenstående prosedyre er meget effektiv på alle mine firetaktere, og jeg har og så startet 120 motorer på denne måten.

      Et par ting har jeg problemer med på min OS .70.
      • Den liker ikke kaldt vær. Da er det nesten umulig å starte den for hånd, bruk starter og vær tålmodig. Når den først går er den helt pålitelig, men den starter ikke før den har litt varme fra bruk av starter.
      • Den liker ikke at sylinderen henger nedover. Da samler oljerester seg under topplokket og når det er fult så blir sølet med inn i sylinderen ved innsug. Skal du montere sylinderen hengende så må du regne med å ta av toppdekslet av og til og vaske med ren fuel.

      Min anbefaling på fuel er 10- 15 % nitro i en god firetakts fuel.
      Propellen bør ikke være for liten, du skal ikke ha stort over 10 000 rpm på denne. 12*8 er ikke for stor.
      Niels Jensen
      Phoenix rc club

      Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

      Modellflyving er mental hygiene.

      Comment


      • #4
        Takk for informativt svar!

        Motoren på denne modell må dessverre peke nedover.. Mulig det kan gjøres om ved å flytte motorbukken og snu motoren, men det er veldig fristende og bruke den slik den er montert.

        Er motoren like grei å starte opp ned, eller er det smart å snu modellen på hodet når den startes opp.

        Kjell Arne

        Comment


        • #5
          Har samme motor selv og den er på hodet...

          Min prosedyre er som følger... :

          Holder fingren forran potten (Min har ikke choke) og flipper rundt til jeg ser det går bensin inn i forgasseren, også et parr flipp til for å dramme den. (Husk å ikke ha på glødingen når du gjør dette)

          Så setter jeg på pluggklypen og gir den et parr rapp med klokka, eller feil vei om du vil.
          Da pleier den å starte på 2-3 flikk.
          Last edited by TheBirg; 26-08-06, 12:14.
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

          Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

          Comment


          • #6
            Alt har fordeler og ulemper

            Fordelen med å ha motoren på hodet er at den blir lettere å dramme, fuelen renner nedover fra forgasseren. Ulempen er som sagt at det kan samle seg masse gørr av gammel olje under toppdekslet. Det løser du greit ved å skru av toppdekslet av og til og rett og slett spyle med fuel.
            Du kan jo også tenke på hvordan du oppbevarer modellen på hobbyrommet, hvis du sørger for at toppen på motoren er oppover vil problemet bli mye mindre.

            Henger du motoren på hodet skal du heller ikke dramme fult så mye som jeg beskrev i min forrige post, da risikerer du bare at pluggen blir helt full av fuel og da skal det mye til at den gløder.

            Tar du hensyn til disse faktorene er det ikke noe problem å ha motoren hengende, og siden du skal ha den i en skalamodell ville jeg nok hatt den hengende også.

            Dette er som sagt en veldig fin og anvendelig motor, og jeg er sikker på at du blir meget fornøyd så snart du har lært den å kjenne.
            Niels Jensen
            Phoenix rc club

            Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

            Modellflyving er mental hygiene.

            Comment


            • #7
              Bare jeg får montert inn radioutstyret skal motoren testes, den sitter i flyet, burde vel kanskje ta den ut for å kjøre den inn benk, men vet ikke om jeg tar bryet med å ta den ut av flyet.

              Gru/gleder meg til å prøve modellen, er ikke sikker på egenskapene til modellen i lufta. Finner det vel ut etter hvert!!

              Har kikket etter videoer av modellen, men har ikke funnet noe.. Det er denne: RC Planes, Robots, Boats, Cars, Radios, Servos, Parts and FPV - The World Models

              Kjell Arne

              Comment


              • #8
                Har fått testet motoren såvidt i kveld.

                La flykroppen på hodet, slik at motoren ble stående rett vei.

                Fulgte startprosedyren til Highspeed. Motoren startet på første forsøk!!

                Skulle prøve å fin justere den, synest ikke jeg hører så godt endringene i gangen på motoren når jeg justerer som på en 2 takter. Vibrerer også endel, spesiellt i litt lavt turtall, litt høyere enn tomgang, dette er vel normalt mor en sånn motor..

                Følte vel ikke at jeg fikk den til å gå helt rent, får fortsette i morgen. Måtte gi meg i kveld, får vel spare naboene litt på kveldstid.

                Kjell Arne

                Comment


                • #9
                  Noen som vet en enkel måte å vibrasjonsdempe motoren litt på?? Gjerne av ting vi har "liggende"??

                  Comment


                  • #10
                    vibrasjon

                    tror ikke jeg har villet prøve å dempe vibresjonene,
                    mister litt efekt og da.
                    men siden den er ny og ikke innkjørt
                    så la den gå litt "fett" noen tanker så tenker jeg du
                    får en meget god motor etter hvert.
                    så får du justere etter hvert.har hatt en selv og dette er en
                    meget god motor.

                    mvh geir
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

                    Comment


                    • #11
                      Vibrerer ?
                      Har du avbalansert propellen ?
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

                      Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

                      Comment


                      • #12
                        Kjørte gjennom et par tanker med feit blanding, da vibrerte den endel. Etter at justerte den til riktig blanding (litt feit), forsvant vibrasjonen!

                        Har ikke skaffet meg propell balanserer, må skaffe meg en..

                        Var å fløy noen turer med modellen, motoren oppførte seg som en drøm!! Var virkelig artig å fly med den, grom lyd, god respons når enn gir gass.
                        Fikk liksom etter første, litt nærvøse takeoff med ukjent fly og motor følelsen av at dette var en bunnsolid motor, vi ble venner med en gang!!

                        Takker for alle svar!!

                        Kjell Arne

                        Comment

                        Working...
                        X