Unconfigured Ad

Collapse

Noen spørsmål om bensin motor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Noen spørsmål om bensin motor

Har nå fått tak i en bensin motor. dvs jeg har plukket fra hverandre en liten motorsag som jeg synes virket egnet. den har bla. forgasser forran og utblås bak så blir den ikke så bred som for eks zenoah motorene. aner ikke hvor stor den er men vil tippe rundt 25-30ccm. målte etter i 1/6 storchen jeg driver å bygger og den fikk fint plass i snuta der med sylinderen ned så kommer noen spørsmål.

Klare en slik forgasser som er på disse å suge fuel fr en vanlig tank med litt lang slange, på sagen sitter jo tanken helt intill forgasseren. og skal man bruke trykk fra tanken eller ikke.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

det beste av alt er vekten. slik den er på bildet veier den ca 1300gram også er det en del mere som kan fjærnes. svinghjulet kan dreies ned en del også kan jeg kutte av der sverdet var festet ogoljepumpen til sagkjedeoljen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    + diverse små ting

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Motorsagforgassere som Walbro, Tillotson etc har egen bensinpumpe og påvirkes av undertrykket fra veivhuset, så plassering av tanken er ikke kritisk, monter gjerne nær motor pga sugehøyde kan bli høy og vanskelig å pumpe inn hvis modellen stiger.

En viktig detalj, kan lagrene brukes til aksialt belastning? Hvis ikke, så kan den ikke kjøre med propell direkte montert på akselen. Det betyr at du bør ha tannrem+tannremhjul+aksel sammen med lager beregnet for aksial/radial belastning.
      Last edited by Motorboy; 29-08-06, 15:48.

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

går det å se på lagrene om de er egnet for det. evt bytte lagere
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Eureka
          Forhandler
          • Aug 2002
          • 764

Originally posted by tyor
          Klarer en slik forgasser som er på disse å suge fuel fr en vanlig tank med litt lang slange, på sagen sitter jo tanken helt intill forgasseren. og skal man bruke trykk fra tanken eller ikke.
          Forgasseren har pumpe innebygget, så den klarer fint å forsyne seg med bensin fra tanken.

Men, IKKE bruk trykk på tanken.
          Å kjøre varm eksos inn i bensindampen inne i tanken er nesten like effektivt som å tenne lunta direkte. Det kommer til å gå i lufta.

Kjell Aanvik

Comment

• Morten :-)
            • Aug 2004
            • 62

Jeg ville vært mere kritisk forhold til radiostøy, tennings anlegg beregnet for denne bruken er isolert på en helt annen måte VIKTIG VIKTIG VIKTIG...!!!

Men det må jo prøves... Jeg gir meg ikke før jeg har minimum 100m med ulike turtall på rekkevidde sjekk.

Lykke til,
            Morten

Comment

• Razzle
              • Jan 2004
              • 266

går det å se på lagrene om de er egnet for det. evt bytte lagere
              Ja du kan se på lagrene om de egner seg. Er er det sporkulelager går det bra,
              mens rullelager egner seg dårlig, da de ikke tar opp aksielt trykk.
              Rullelager kan imidlertid brukes,men da må det monteres eget thrustlager.

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

takker for masse svar her.

Eureka: det burde jeg jo skjønt hvis jeg hadde tenkt meg om

Morten: er klar over at det kan bli problemer med radio støy med magnet tenning. men det er jo som du sier bare å sjekke og evt. prøve å skjærme. tenkte å få tak i skjermet plugg ledning og plugghette først først uansett.

Razzle: ok da får jeg ta den opp og se. er bare å løsne hele bunnen av veivhuset med 4 skruer så skulle det være enkelt å se lagrene.

Har fått en annen til å se på motoren også og vi kom fram til at den må være nesten 30ccm utfra å sammenligne med andre. så blir da neste spørsmål. hvor stor propell skal jeg bruke når jeg skal prøvekjøre den. har en 16x6 men det er kanskje litt lite. ellers så er det jo ordentelig svinghjul på den så den skal vel i utgangspunktet gå fint uten propell også.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

åpnet motoren nå og det var bare rulle lager så da blir det tur ned til Albert.E Olsen i morgen for å få i lager.

tok samtidig og målte diameter på stempel og slaglengede. og fant da at den er på 20ccm. slaglengden er mye kortere en jeg trodde. den er bare 20mm. og diameteren på stempelet er 36mm. tok da bare 18 x 18 x pi(3.14) x 20 vet ikke om det er rett måte og regne ut volumet på en motor
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                    • Nov 2003
                    • 1566

åpnet motoren nå og det var bare rulle lager så da blir det tur ned til Albert.E Olsen i morgen for å få i lager.

tok samtidig og målte diameter på stempel og slaglengede. og fant da at den er på 20ccm. slaglengden er mye kortere en jeg trodde. den er bare 20mm. og diameteren på stempelet er 36mm. tok da bare 18 x 18 x pi(3.14) x 20 vet ikke om det er rett måte og regne ut volumet på en motor

Får håpe du finner samme mål for kulelager hvis du bytter fra rullelager, gå til www.skf.com og finn ut om det finnes samme mål i ytter- og inner diameter og bredde for begge kulelager og rullelager før du drar til Albert E. Olsen..

Volumet er riktig regnet, eksakt volumet er 20.35 ccm.

Overkvadratisk boring betyr høyere turtall og mindre slitasje i sylinder pga mindre stempelhastighet..

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

ja skal ta ett ordentelig mål. men har ikke noe bra skyvelær så jeg må låne av naboen i morgen. en annen ting som jeg synes var merkelig var at det ikke var noen låse pinner til stempelringene slik at de vil jo kunne vri seg rundt på stempelet. trodde de lett kunne hekte seg i kanalene på sylinderen da. er bare vant med moped når det gjelder ring motorer og der er det altid slike låsepinner.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                        • Nov 2003
                        • 1566

Låsepinner treng kun når spyle- og eksosportene er store og kan ikke holde ringen inne i ringsporet. Er det mange små porter/kanaler, trengs ikke låsepinne.

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

skjønner. så ut til att det var flere små porter ja. var forresten merkelig form på portene i forhold til andre motorer jeg har sett.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• Lumbajack
                            • May 2002
                            • 635

Originally posted by Eureka
                            Forgasseren har pumpe innebygget, så den klarer fint å forsyne seg med bensin fra tanken.

Men, IKKE bruk trykk på tanken.
                            Å kjøre varm eksos inn i bensindampen inne i tanken er nesten like effektivt som å tenne lunta direkte. Det kommer til å gå i lufta.

Kjell Aanvik
                            www.rc-flight.com
                            ...eksos inneholder mye carbondioksid som er en inert gass.
                            Russerne brukte eksos fra motoren inn i fueltankene på mange av sine ww2 jagere for nettop å hindre eksplosjon. Ved hjelp av utlufting erstatter eksosgassene oxygenet inne i tankene og da tar du vekk den viktigste komponenten for antenning.
                            Tror ikke du ville få noen dramatisk effekt av å sette eksostrykk på bensintanken din...men det er som sagt helt unødvendig.
                            Mvh

Olav Lund

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

har nå målt de gamle lagerene. de er 12.8mm eller 1/2`` invendig 19.09mm eller 3/4´´ utvendig og 11.03mm eller 0.434´´ brede. de nermeste jeg fant hos smk var 1/2 x 3/4 x 5/32 det er jo tydelig at det er snakk om tomme lagere. men disse er alt for smale. går det og bruke to i bredden?
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              + diverse små ting

Comment

Working...