Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor som mister kraft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor som mister kraft

    Har et Hirobo Shuttle Sceadu 30 size helikopter med en OS 32SX-H motor (ikke snorstart). Bruker fuel med 25% nitro og 12% olje.

    Problemet mitt er at motoren mister kraften når jeg beveger helikopteret fort opp, eller raskt opp og ned gjentatte ganger. Til slutt er det så lite futt igjen i motoren at helikopteret begynner å riste. Det rare er at med det samme jeg starter opp helikopteret er det ikke slik. Da er motoren veldig sprek og går som bare det. Jeg lot helikopteret stå å gå en stund på tomgang, men da jeg skulle lette tok det lang tid før turtallet ville øke. kunne åpne/lukke gassen uten noen stor forskjell.

    Kan problemet være at motoren blir for varm?
    Kan problemet være fuelen?
    Kan det ha noe med feil stilling på nålen eller miks kontroll skruen (needle valve/mixture control srew som det står i boken min??? Noen som har noen gode tips for å stille inn motoren?
    :D :D

  • #2
    Har du skjekket pitch curvene? Mener å huske at det er passe med 8 til 9 grader. Hvis du har for mye orker ikke motoren, og da et synkene rotorturtall som resultat.

    Comment


    • #3
      Har pitch'n på ca. 10 grader ved full gass. Det er nok kanskje litt for mye, men det stod mellom 8,5 - 10 grader i boken. Kan være dette som gjør at det drar tungt.
      Har noen nye spørsmål:
      - Har problem med at pluggen hopper ut av toppen. Kan stramme den veldig hardt men likevel detter den ut. Kan dette skyldes at motoren blir for varm og at metallet dermed utvider seg?
      - Noen andre som har vært borti at fuelen hopper i slangen når du prøver å starte flyet/helikopteret? Like før fuelen går inn i forgasseren spretter den tilbake i slangen for så og gå mot forgasseren igjen osv..
      :D :D

      Comment


      • #4
        Originally posted by Frezz
        Har noen nye spørsmål:
        - Har problem med at pluggen hopper ut av toppen. Kan stramme den veldig hardt men likevel detter den ut. Kan dette skyldes at motoren blir for varm og at metallet dermed utvider seg?
        - Noen andre som har vært borti at fuelen hopper i slangen når du prøver å starte flyet/helikopteret? Like før fuelen går inn i forgasseren spretter den tilbake i slangen for så og gå mot forgasseren igjen osv..
        Du har allerede ødelagt gjenger, skift topplokket. Ikke bruk stor makt når du skrur glødepluggen på plass.

        At fuelen går inn og så tilbake kommer av det er undertrykk/trykk som utvikler i veivhuset og inntakventilen (roterende ventil i veivakselen med andre ord) lukker ikke før ca 45-50 grader etter dødpunkt, derfor blåser det ut av veivhuset under oppstart. Ikke noe å bekymre, motoren vil starte uansett.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Motorboy
          Du har allerede ødelagt gjenger, skift topplokket. Ikke bruk stor makt når du skrur glødepluggen på plass.

          At fuelen går inn og så tilbake kommer av det er undertrykk/trykk som utvikler i veivhuset og inntakventilen (roterende ventil i veivakselen med andre ord) lukker ikke før ca 45-50 grader etter dødpunkt, derfor blåser det ut av veivhuset under oppstart. Ikke noe å bekymre, motoren vil starte uansett.
          Pluggen sitter fast og jeg får kjørt en stund, men så har den en lei tendens til å sprette ut.
          :D :D

          Comment

          Working...
          X