Unconfigured Ad

Collapse

Har tuned pipe mye å si på små motorer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ChristianAustenå
    • Feb 2006
    • 257

Har tuned pipe mye å si på små motorer?

Har tune pipe(hattori med benn) noe for seg på 40/50 eller 90 motorer?
    til å fly acro med.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Det har ikke noe for seg så lenge du ikke er på jakt etter litt mer effekt.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• ChristianAustenå
      • Feb 2006
      • 257

men hørt at det ikke har så mye å si med hattori tuned på mindre motorer..
      Har jeg rett og slett blitt lurt?
      man er da alltid på utkikk etter litt ekstra effekt.
      MEN det koster jo da.
      Last edited by ChristianAustenå; 05-09-06, 17:56.

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Jeg har en OS 15 ducted fanmotor med tuned pipe som kjører opptil 32000 o/min. Så så jeg etter forskjell på vanlig flymotor innen 15 størrelse og ducted fan motor. Jeg satte stempelet i øvre dødpunkt, tok av forgasseren fra motoren. Så ned i åpningen til veivakselen, fant ut.. at i vanlig flymotor er åpningen dvs ca 1/3 av hele åpningen, i høyeffektmotor er åpningen 3/4 av hele åpningen. Har ikke sett størrelsen på spyle og eksosport, som regel høyeffektmotor har større timing enn vanlige modellmotor.

Tuned pipe kjøres best med høyportet motor, i vanlig motor kan man få nok effekt hvis man kalkulerer etter denne programmet: http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_de.htm

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Mange bruker Hattori, funker dem.

Bruk formelen og la sakene være anelsen lengre. Så er det bare å kjøre saken på full gass og korte inn. Du vil garantert høre når pipa er tunet! Men bruk gjerne turteller i tillegg. Kort inn til max, og hvis du er dristig korter du den anelsen mer, siden du kan få høyere turtall i lufta.
          Kan hende motoren henger litt fast på full gass når du drar av, en effekt noen piper har men du blir kjent med den.

Comment

• tomasjo
            • Sep 2005
            • 573

har selv en pipe fra JustEngines på en 75 ASP motor. Masse ekstra krefter med min tuned pipe i hvertfall.
            -----------------------------------------------
            Tomas
            Trondheim modellflyklubb
            www.heltpropell.com

Comment

• ChristianAustenå
              • Feb 2006
              • 257

Originally posted by joo
              Mange bruker Hattori, funker dem.
              Kan hende motoren henger litt fast på full gass når du drar av, en effekt noen piper har men du blir kjent med den.

stemmer det.. fikk også høre at de kunne bli litt tregere i reaksjonen.

Comment

• ChristianAustenå
                • Feb 2006
                • 257

Originally posted by Jon-Arne
                Uansett størrelse på motor får du en effekt-økning med tuned pipe. Hatori lager veldig gode potter og piper, så jeg kan med sikkerhet si at du ikke er blitt lurt hvis du har kjøpt en Hatori tuned pipe.

har ikke kjøpt noe, men vurderte en gang, men kom frem til at det var ikke nødvendig.
                er en os50sx det er snakk om.
                Men kanskje det har noe for seg alikevel da.
                Ikke enkelt dette her.
                for å få litt mere trøkk ut av en zen 50. litt lite i vertikalene.

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Har du litt for lite i vertikalene er det godt mulig du får match med pipe. Dem virker mest på full gass og det er nettopp vertikalene man gjerne vil klare å holde speeden i!
                  Er du "heldig" kan du få 20% mer i toppeffekt. Dermed får du størrelsen du vil ha på øvelsene og slipper å korte ned leggene i forhold til det du liker.

Greven er et merke mange bruker, skal være god tross den lave prisen. Kan hende bendet blir dyrere

Comment

Working...