Unconfigured Ad

Collapse

YS vs. Saito

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yak-54
    • Aug 2006
    • 29

    #1

    YS vs. Saito

    Veit at det blir mye delte meninger her men er det noen som har prøvd begge deler og endt opp med en av dem? Eller litt meninger frem og tilbake. Skal handle ny motor så er litt i tvil på hva jeg skal kjøpe denne gangen.
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

    #2
    YS er dyrere og gir mer effekt.
    Hva man ønsker seg...? Ofte vil en Saito være tingen, men i sjeldne tilfeller vil den ekstra effekten være det du bare MÅ ha
    Begge deler er bra!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    • yak-54
      • Aug 2006
      • 29

      #3
      Originally posted by joo
      YS er dyrere og gir mer effekt.
      Hva man ønsker seg...? Ofte vil en Saito være tingen, men i sjeldne tilfeller vil den ekstra effekten være det du bare MÅ ha
      Begge deler er bra!
      Har en Ys140DZ, har hatt litt problemer med den å da mister jeg litt tilliten til den.... Men utrolig bra drag når den først går.

      Comment

      • Baltazar
        • Dec 2005
        • 19

        #4
        O.S. 120-SP. Kompressor. Hei. Er det noen her som har erfaring med denne motoren fra O.S. ? Vet den bare var på markedet en liten stund for så å gå ut av produksjon og jeg mener og huske at det var en del problemer med den.
        Kan noen fortelle hva som var galt og eventuelt hva som kan gjøres for at den skal bli bra.
        Alle svar mottas med takk.
        Last edited by Baltazar; 08-09-06, 14:58.

        Comment

        • Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

          #5
          Originally posted by Baltazar
          O.S. 120-SP. Kompressor. Hei. Er det noen her som har erfaring med denne motoren fra O.S. ? Vet den bare var på markedet en liten stund for så å gå ut av produksjon og jeg mener og huske at det var en del problemer med den.
          Kan noen fortelle hva som var galt og eventuelt hva som kan gjøres for at den skal bli bra.
          Alle svar mottas med takk.
          Den ble tatt ut av produksjon pga vanskelig å justere og få den til å gå skikkelig.

          Comment

          • olle
            • May 2002
            • 708

            #6
            Det er alltid delte meninger om motorer. Og bra er det.
            Men, det man bør huske på, er at det normalt er kun meningene som er delte (forskjellige). Motorene av en bestemt type avviker sjelden eller aldri nevneverdig fra hverandre. Hvis en motortype generelt fungerer normalt eller bra jevnt over hos de fleste brukerene, og man har en tilsvarende type som ikke vil, så kan man med omtrent 100 % sikkerhet si at feilen ligger ikke hos motoren. Med det mener jeg ikke å si at ikke noe kan være galt, men den feilen har sannsynligvis lite eller intet med motorens konstruksjon å gjøre.
            Når det gjelder YS spesielt, så er det mye som kan GJØRES galt av brukeren. Er den stillt vekk fra fabrikkinnstillingene, så har man et problem. Brukes feil fuel (seig olje), så får man et pumpeproblem enten på kort eller lang sikt. Motoren kan gå med seig olje, men hvis man ikke skyller den helt ren etter bruk, vil den seige oljen "ødelegge" (seig guffe) membranen til neste gangs bruk.
            Både YS og Saito er gode motorer, men de må også, som alle andre , brukes og vedlikeholdes riktig.
            Jeg har selv fra tid til annen opplevd plunder med div typer motorer, men det har aldri fallt meg inn at noen andre enn meg selv har hatt skyld i plunderet. Og det har stemt i 100 % av tilfellene.
            En annen sak er nevnte OS motor. Den var feilkonstruert, eller rettere sagt, for sårbar for ytre påvirkninger. Derfor trakk OS den fra markedet.

            olle

            Comment

            • Karl H.
              • Mar 2006
              • 1452

              #7
              YS vs SAITO

              YS er jo endel hvassere enn konkurentene. YS krever litt mere service enn andre merker, men det må en ofre på ytelsens alter.
              Spør F3A gutta, hvilken 4t de vil velge
              Bruksmessig er det lite forskjell, det er bare å følge manualen slavisk.
              Som andre har sagt før, det er som regel brukerens feil hvis motoren krangler.

              Karl H.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment

              • formatc
                • Oct 2005
                • 57

                #8
                Originally posted by olle
                men hvis man ikke skyller den helt ren etter bruk, vil den seige oljen "ødelegge" (seig guffe) membranen til neste gangs bruk.


                olle


                Mulig dette er et dumt spørsmål : men hvordan "skyller" du den ?

                Comment

                • tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

                  #9
                  hva med laser motorer. er det ingen som bruker det. de få jeg har snakket med sier at det er det beste de har hatt. men også det dyreste kanskje
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  • ChristianAustenå
                    • Feb 2006
                    • 257

                    #10
                    hva er de enkleste 4-takterene da.. de som er enklest å få til å svive gang etter gang..
                    TEnker nå på driftsikkerhet og enkelhet.
                    noen som er like enkle som en os50sx? sviver som ei klokke, og stopper aldri.

                    Comment

                    • Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

                      #11
                      Originally posted by ChristianAustenå
                      hva er de enkleste 4-takterene da.. de som er enklest å få til å svive gang etter gang..
                      TEnker nå på driftsikkerhet og enkelhet.
                      noen som er like enkle som en os50sx? sviver som ei klokke, og stopper aldri.
                      De fleste 4 taktere starter som oftest lett og like driftsikker.

                      Det enkleste å starte ved å slå baklengs etter motoren er primet, fyrer med en gang.

                      Motoren stopper kommer av brukerens feil som f.eks vedlikehold, tankplassering, justering etc..

                      Comment

                      • olle
                        • May 2002
                        • 708

                        #12
                        Innleggene i denne topicen, og mange andre også, avslører at mange (alt for mange) tror at en modellmotor kan behandles på hva slags måte som helst. Den skal kunne krasjes, fylles med jord og sand, skrues på i hytt og pine, feilinnstilles, kjøres for varm (magert) og for kald (rikt) og bare settes fra seg etter siste tur uten vedlikehold. Dette kan den så absolutt IKKE. I så fall får man en motor som fungerer deretter. Enten det er en topp kvalitetsmotor eller bare noe billig "dritt", som mange ynder å si. Største "dritten" er nok som oftes brukeren. Ikke vondt ment. Men (for) ofte er det bare sånn.

                        Skylle en motor er enkelt. Du har en flaske i fieldboksen med drivstoff bestående av metanol, tynn syntetisk olje MED antirusttilsetning (noen blander i litt castor olje også) og layupolje. Ingen nitro! Denne kobler du til motoren etter siste tur og kjører den forsiktig i maks 30 sekunder. Det som er viktig å forstå, er at denne vedlikeholdsblandingen IKKE kan brukes som vanlig fuel med full belastning. Hva de enkelte blander opp i kan være individuelt. Det er alt etter hva man har tro på virker best. Det finnes mange fine tilsetningsstoffer for dieselmotorer i handelen som kan brukes i tillegg. Sjekk bare at de er blandbare med metanol.

                        Et annet helt esensielt tips. En pumpemotor skal ALLTID ha tyntflytende olje, også i fuelen man bruker til daglig. Så det er ikke bare å velge en god fuel. Den må passe til motorens konstruksjon også.

                        At din OS50SX sviver som en klokke bare tyder på at du behandler din motor innenfor de rammevilkår den aksepterer for å fungere riktig. Med gal behandling vil nok den også begynne å protestere.

                        olle
                        Last edited by olle; 08-09-06, 21:21.

                        Comment

                        Working...