Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omega fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Omega fuel

    Hei

    Smallsize har begynt med ny fuel som heter Omega. Sikkert en bra fuel, men jeg lurer på et par ting.

    1) Jeg har alltid brukt Jero med 15% oljeblanding og blandet inn 3% Castorolje for å sikre smøring, er dette ok også på denne fuelen. Grunnen til at jeg ble usikker er...

    2) at det står på kanna at man skal IKKE bruke after run olje, og jeg skjønner ikke hvorfor helt? Og tenkte da om bruk av ekstra Castor også kan være feil....

    Tror det bør gå bra det, men er det noen som har kunnskap her ?

    Gisle
    Last edited by Gisle; 09-09-06, 15:45.
    Gisle Ranum
    Trondheim
    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

  • #2
    Hei!
    Skal prøve å svare etter beste evne.

    Omega inneholder totalt 17% olje, hvorav ca. 5% er castor. Jeg mener det er helt unødvendig å tilsette mer olje utover dette.

    Når det gjelder at man ikke skal bruke after run olje så er det fordi fuelen er tilsatt rusthindrende stoffer som gir god nok beskyttelse. Husk bare å kjøre motoren "tørr" etter bruk, slik at nitro og metanol forsvinner og oljefilmen blir igjen. Men det er på ingen måte skadelig for motoren om du bruker after run olje likevel hvis det får deg til å føle deg tryggere. Personlig så ville jeg uansett brukt after run olje ved lengre tids lagring.
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Så det du sier er at man gjerne kan bruke AfterRun men ikke trenger det? Og ikke at man absolutt ikke skal gjøre det...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Så det er ikke skadelig å bruke afterrun olje...? Men litt underlig er det da at det står "Do not use afterrun oil", da får jeg en følelse av at det er skadelig å tilsette, men kan samtidig ikke skjønne hvorfor.
        Gisle Ranum
        Trondheim
        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

        Comment


        • #5
          Hei ! Jeg handlet på Smallsize igår, og da kjøpte jeg blant annet fuel ! På kannen står det følgende: DO NOT USE AFTER RUN OILS! Morgan Fuel contains a Rust inhibitor and an Anti-oxidant for resting engines. Altså som Godseieren sier, så inneholder den 17 % olje hvorav 5 % er Castor, og jeg går ut ifra at man kan la modellen bli stående et par måneder, uten å tilsette noe ekstra olje, da det er nok med å "tørrkjøre" motoren før man setter den bort for en stund, fordi det da ligger igjen olje inni den ! Og som han også sier, så er det ikke skadelig for motoren å tilføye litt olje hvis man ønsker det! For meg høres det helt genialt ut !
          Trond`s Airways.

          Gws E-starter
          Cessna 177
          Ufo-X(hoho)
          Silverlit x-twin(haha)

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Så det du sier er at man gjerne kan bruke AfterRun men ikke trenger det? Og ikke at man absolutt ikke skal gjøre det...
            Jepp! Det er det jeg sier.
            Mvh
            Gunnar Børseth

            I might not be very good, but I'm fun to watch.

            Comment


            • #7
              Høres ut som et trygt kjøpt dette da ! Så da blir det vel bare å handle når Jero kanna er tom....
              Regner med det går greit å skifte fuel til annet merke....
              Gisle Ranum
              Trondheim
              "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

              Comment


              • #8
                Ikke noe problem å skifte fuel siden du ville ha fuel med ferdigblandet castor i olje..

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Godseieren
                  Jepp! Det er det jeg sier.
                  Takk for bekreftelse Godseieren
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Motorboy
                    Ikke noe problem å skifte fuel siden du ville ha fuel med ferdigblandet castor i olje..
                    Er egentlig ikke ut etter å skifte fuel og skulle gjerne fortsatt med Jero, men siden butikken "min" har skiftet fuelmerke og fuel ikke sendes fra nettbutikkene har jeg ikke så mye valg. Nå viser det seg vel at denne omega fuel er bra greier så da det vel greit.

                    Jeg har imidlertid en halvliter castor stående som hadde vært greit å bruke opp, men.......:O

                    Gisle
                    Gisle Ranum
                    Trondheim
                    "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                    Comment

                    Working...
                    X